Menu Zavřít

Třetí akvizice

23. 2. 2004
Autor: Euro.cz

Vojáci by měli dostat 1700 nákladních vozů Tatra za desítky miliard

Kopřivnické Tatře se po letech nejistoty začíná dařit. Po loňském významném kontraktu pro Indii nyní přichází další velký obchod. Firma by měla od české armády dostat zakázku na dodávku 1700 středních a těžkých nákladních automobilů. Podle informací týdeníku EURO má o vyhlášení výběrového řízení rozhodnout Špidlova vláda už letos na jaře, pravděpodobně v březnu. Důvěra české armády navíc může firmě usnadnit získávání nových zakázek v zahraničí.
Jde přitom už o třetí aktuální miliardovou armádní akvizici: po stíhačkách za 21 miliard a plánovaném nákupu obrněných transportérů za 25 miliard by mohla hodnota zakázky pro Tatru dosáhnout řádově až 20 miliard.

bitcoin_skoleni

Bez tendru

Zakázka na vojenské nákladní vozy má být označena jako „strategická“, a bude proto podle zákona o veřejných zakázkách přidělena přímo Tatře, ostatní případní uchazeči šanci nedostanou. Vláda tím chce jednak podpořit přímo Tatru, ale i region severní Moravy, kde podnik sídlí.
Nákup nákladních automobilů je řazen mezi takzvané páteřní projekty modernizace ozbrojených sil. Armáda má přitom zájem o nákladní automobily od jednoho výrobce, ale v nejrůznějších variatnách: od lehčí čtyřkolky až po nejtěžší, pancéřované osmikolky. Nejdražší mají přitom být právě opancéřované „speciály“.
Armáda své nákladní vozy už vyměnit musí, nic jiného jí nezbývá. Její vozový park je totiž silně zastaralý. Jako střední nákladní vozy využívají vojáci desítky let staré Pragy V3S, momentálně jich mají podle tiskové služby ministerstva obrany 7100 kusů. V kategorii těžkých nákladních automobilů používá armáda 1500 vozů Tatra T 148, 600 automobilů Tatra T 813 a 50 relativně nových strojů Tatra T 815.
Tatra nyní ze svého výrobního programu nabízí dvě základní verze vojenských automobilů: Tatru T 815-2 Armax a T 816 Force. Nejvýkonnější návěsový tahač z Kopřivnice přitom uveze až stodvacetitunový náklad.

S Americkou v zádech

Tatra je jednou z nejstarších automobilek na světě, založena byla před více než 150 lety. Podnik nyní zaměstnává 2300 lidí. Majoritním vlastníkem je od loňského září americká společnost Terex Corporation se sídlem v Connecticutu. Svůj podíl koupila od další zaoceánské společnosti, firmy SDC International. Terex ale postupně skupoval na trhu další akcie, na konci října již překročil jeho podíl sedmdesátiprocentní hranici a musel drobným akcionářům nabídnout povinný odkup jejich akcií. Ten skončil před pár dny, v úterý 20. ledna. Američané platili za jednu akcii Tatry devatenáct korun, cena v RM-Systému se pohybovala kolem 40 korun za kus. Poslední informace uvádějí, že nabídky na odkup nevyužil ani jediný akcionář firmy.
Dalším významným podílníkem Tatry je indická firma Vectra Limited, která drží zhruba 21 procent akcií. Za prvních šest měsíců loňského roku vykázala kopřivnická automobilka ztrátu 497 milionů korun (za stejné období roku 2002 to bylo 33 milionů). Vedení firmy dokonce v létě ponechalo kvůli nedostatku financí dvě stě padesát zaměstnanců doma s šedesáti procenty mzdy. Tržby meziročně poklesly na 1,277 miliardy z 1,366 miliardy. Automobilka však za první pololetí roku 2003 prodala celkem 737 aut, zatímco za stejné období předchozího roku to bylo pouze 692 vozů. Uzavřela řadu nových zakázek. V dubnu 2003 například zástupci firmy podepsali smlouvu na dodávku 481 nákladních vozů do Indie. Celkem 253 aut, které jsou státní zakázkou, musí firma dodat do konce roku. Dalších 228 vozidel, které jsou určeny do těžebního a stavebního průmyslu, do konce března. Loni v červnu byl také uzavřen kontrakt na výrobu pětatřiceti vozů pro ruskou naftařskou firmu Surgutněftěgaz. Naposledy uspěla Tatra v Americe. Počátkem letošního ledna totiž vybrala americká armáda firmu American Truck Co. (joint venture Terexu a další americké firmy Special Task Vehicles) za dodavatele 302 nákladních vozů pro izraelské ministerstvo obrany. Jde o kontrakt za 53,9 milionu amerických dolarů. Kapoty vozidel se mají vyrábět právě v kopřivnické Tatře.

  • Našli jste v článku chybu?