Dobrou zprávou je, že se vozový park v České republice pomalu omlazuje. Prvně v historii klesl průměrný věk aut z autobazarů pod deset let, konkrétně na 9,5 roku. Průměrně mají automobily „nelétáno“ 153 tisíc kilometrů. Uvedl to online prodejce automobilů Carvago, který díky digitalizaci databáze ojetých automobilů monitoruje přes 80 procent trhu.
Češi nenechají dopustit na domácí auta. Mezi nejprodávanějšími pěti modely dominují vozy z mladoboleslavské Škoda Auto. Kromě Octavie, to je i Fabie a Superb. Na čtvrtém a pátém místě jsou koncernové značky VW Passat a Golf.
Značka Škoda drží na trhu s ojetinami podíl 28 procent, Volkswagen 12 procent, na třetím místě je pak Ford se sedmi procenty. Následuje BMW a Peugeot.
Z pohledu pohonu se nejvíce prodávají dieselové verze vozů, jichž je je 52 procent. Na benzín připadá 45 procent. Zbytek tvoří alternativní pohony – LPG (1,21 procenta), CNG (0,51 procenta), hybridní (0,45 procenta) a elektromobily (0,18 procenta).
Stáčení kilometrů zůstává běžnou praxí
„Z našich datových analýz vyplývá ještě jeden fakt, a to ne příliš pozitivní. Velkým problémem českého trhu zůstává stáčení kilometrů. Tato situace má největší negativní dopad především na důvěryhodné prodejce, mezi které patří hlavně autorizovaná dealerství a seriózní bazary. Na ty pak dopadá špatné světlo od nepoctivé části trhu,” vysvětlil CEO a spoluzakladatel startupu Carvago Jakub Šulta.
Průměrný nájezd u automobilů činí 20 tisíc kilometrů za rok. To znamená, že 5 let starý vůz by měl mít na tachometru 100 až 120 tisíc kilometrů. Desetileté vozy by pak měly mít nájezd 200 a více tisíc kilometrů. „To však zhruba o 80 tisíc nekoresponduje s údaji o celkovém trhu,“ zdůraznil Šulta. Přes bazary a dealery s auty se prodává 73 procent ojetin.
Více než polovina prodaných aut, konkrétně 52 procent, pochází z jiných zemí a je do Česka dovezena. V tuzemsku bylo prvně registrováno 48 procent aut. Nejvíce vozů se dováží z Německa, Itálie, Rakouska, Francie a Belgie.
Nejprodávanějším a nejpoptávanějším vozem je ojetá Škoda Octavia Combi v cenové hladině do 310 tisíc korun a motorizací 2.0 TDI 110 kW do stáří pěti let a nájezdem 120 tisíc kilometrů. Těch je na trhu nedostatek a vozí se ze zahraničí. Na trhu jich podle společnosti Carvago chybí asi tisícovka, přičemž ročně se jich prodá asi dvojnásobek. Ojetých škodovek pak na trhu chybí až 5,5 tisíce. Naopak starších vozů BMW nebo Fordů je přebytek.
Na trhu chybí hlavně vozy starší pěti let. Naopak mladší ojetiny (2 až 3 roky) po operativním leasingu jsou pro většinu českých zákazníků stále drahé. „Prodávají se zhruba dvakrát až třikrát pomaleji než průměrná ojetina ve stáří 5 až 6 let,” okomentoval stav českého trhu Jan Kranát, COO a spoluzakladatel startupu Carvago.
Dále čtěte:
Škoda s novým rekordem. V českých závodech vyrobila poprvé přes 900 tisíc aut
Škoda Auto zahájila v Kvasinách výrobu hybridního superbu. Investovala 311 milionů
český automobilový průmysl se připravuje na horší
časy
Auta na CNG jsou ke
klimatu šetrnější než elektromobily, vyplývá ze studie od FIA
Průzkum: Proč lidé
nechtějí kupovat elektromobily? Jsou drahé a mají nízký dojezd
elektromobilů
zlevní technologie a nastartuje boom bateriových úložišť, tvrdí studie
Auto vyrobila
první sériové komponenty pro elektromobily Volkswagen
Škoda Auto dodá ministerstvu vnitra auta za 405 milionů korun