Prodalo se více o 14,5 procenta
V Česku se loni podle odhadů agentury Gartner prodalo přes 505 tisíc počítačů, o 14,5 procenta více než v roce 2002. Výrazně větším tempem se však na domácím trhu zvyšuje prodej notebooků, kde meziroční růst dosáhl čtyřiapadesáti procent. Jedničkou českého trhu přenosných počítačů je společnost Acer, která drží podíl přesahující 37 procent. O trhu informačních technologií, cenách notebooků, ale i o prodeji počítačů v obchodních řetězcích hovořil týdeník EURO s šéfem české pobočky Aceru Tomášem Čechem.
EURO: Vyvíjel se podle vás loni český trh počítačů? ČECH: V rámci zemí východní Evropy je Česko jednou z těch nejrozvinutějších. Počet prodaných počítačů na hlavu je u nás společně se Slovinskem a Slovenskem nejvyšší. Oproti minulosti je místní trh výrazně více saturovaný, tak obrovský nárůst prodejů, který zde byl v první polovině devadesátých let, už není možné opakovat. Zcela jiná situace je v segmentu notebooků, kde od roku 2001 roste odbyt obrovským tempem. Zatímco v roce 1999 představovaly přenosné počítače 8,5 procenta z celkového počtu prodaných počítačů, loni to bylo 23 procent. Přičemž v západní Evropě se průměrná hodnota pohybuje kolem třiatřiceti procent. Rozdíl mezi námi a vyspělou Evropou se v tomto směru rychle zmenšuje, některé země z konce tohoto žebříčku, jako třeba Irsko, jsme předběhli.
EURO: V segmentu notebooků má vaše firma v Česku silnou pozici. Čím si to vysvětlujete? ČECH: To nemá samozřejmě jeden důvod. Je to souhra mnoha okolností. Odhaduji, že třicet procent jsou aspekty závisejicí na nás a zbylých sedmdesát procent je štěstí nebo nějaký vnější vliv. Málokdo to přizná, ale reálně je to tak, že v obchodě můžete být sebelepší, musíte však mít zároveň štěstí a musíte na ně být připraven.
EURO: A co vaše štěstí? ČECH: Pokud děláte správné kroky, tak úspěch je nevyhnutelný. My bychom rostli i za normálních okolností, ale pomohlo nám, že v roce 2001 z českého trhu notebooků téměř zmizela značka Toshiba, která byla do té doby silná. O co její podíl poklesl, o to my jsme narostli. Důležitým faktorem bylo předloňské spojení Hewlett-Packard se společností Compaq Computer. To, oč se zmenšil součet jejich podílů, o to my jsme vyrostli. V okamžiku, kdy dojde k situaci, že někdo má problémy, tak ten, kdo je nejlépe připraven, sklidí onu část trhu. To je štěstí.
EURO: Je úspěch prodejnosti notebooků především otázkou poklesu cen? ČECH: My jsme samozřejmě cenově agresivní, ale nemyslím si, že by to byl jediný faktor úspěchu. Důležitá je především dlouhodobá cenová stabilita a vhodný marketingový mix než nějaký krátkodobý výkřik v podobě speciální nabídky nebo extrémně levného počítače. Stabilita a dloudodobá důvěryhodnost se ukazuje jako nejlepší politika. Je třeba odolat nástrahám krátkodobého efektu ve prospěch dlouhodobého výsledku.
EURO: Kteří zákazníci mají největší zájem o notebooky? ČECH: V České republice roste poměrně rychle trh domácích uživatelů. Lidí, kteří si domů místo stolního počítače koupí notebook. V celkových počtech jde však ještě o malý podíl. Vládní a státní nákupy zůstávají stabilní, zato rychle rostou malé a střední firmy, ale i živnostníci, například advokáti či lékaři. Překvapivě nijak velký podíl v segmentu notebooků zaujímají významné firmy, které nakupují přenosné počítače jen pro vybrané specialisty a vrcholový management.
EURO: Zvyšuje se v Česku prodej počítačů v obchodních řetězcích? ČECH: V Západní Evropě mají supermarkety a hypermarkety asi třicet procent trhu a toto číslo stále rychleji roste. V Česku se odhady pohybují kolem pěti procent za rok 2002 a za loňský rok to podle mne více než deset procent trhu nebude. Počítače se v Evropě objevují i v potravinových řetězcích, což souvisí s kupní silou obyvatelstva - koupit si notebook za tři průměrné měsíční platy v Česku je něco jiného než ten samý výrobek pořídit v Německu za necelý měsíční plat.
EURO: Velký zájem o notebooky mají ti, kteří by o něm před pár lety ani neuvažovali… ČECH: Na cenu přenosných počítačů měla loni vliv revalvace eura vůči dolaru. Ceny notebooků se tak hodně přiblížily cenám stolních počítačů. Veškerá výroba notebooků je totiž v dolarové zóně. Díky tomu se nůžky výrazně sevřely a notebooky pohltily celý loňský růst trhu a ještě ukously část stolním počítačům.
EURO: Jak velký procentní rozdíl mezi cenou výkonově srovnatelného notebooku a stolního počítače očekáváte v budoucnu? ČECH: Je otázka, jak velký rozdíl je akceptovatelný pro zákazníka, aby si koupil přenosný počítač místo stolního. K tomu prozatím neexistuje žádná seriózní studie, těžko říci, jestli je to deset, nebo dvacet procent. Jsem ale přesvědčen, že cenový rozdíl pod dvacet procent z ceny by mohl stolní počítače výrazně omezit, nebo dokonce zabít.