Tisícovky českých živnostníků podnikaly v minulých dvanácti letech s malou dodávkou Citroen Berlingo.
Nyní přichází na trh další generace se startovní cenou 304 900 korun. V anketě zvítězila tato verze ve třídě MPV před vozy Peugeot Partner Tepee a Chrysler Grand Voyager.
Rodokmen Berlinga sahá až do roku 1996, kdy do ulic vyjela jeho první generace. Koncern PSA jej vyrábí jako dvojče Peugeotu Partner, ve světě se jej prodalo 1,76 milionu kusů. Jedná se o typický furgon pro řemeslníky nebo pro rozvoz zboží, má ale také osobní variantu.
TECHNICKÉ ÚDAJE
- *model - Citroen Berlingo 1,6 HDi Furgon typ vozu - třímístný furgon motor - naftový čtyřválec objem válců - 1,6 litru max. výkon - 66 kilowattů max. rychlost - 160 km/hod zrychlení 0-100 - 14,3 sekundy spotřeba - 5,7 l/100 km korba - 3,3 m3 užitečná hmotnost - 625 kilogramů cena (základ) - 304 900 Kč Berlingo má nyní opticky hranatější předek, prudší sklon předního okna a větší rozměry. Karoserie posazená na platformě modelu C4 Picasso povyrostla do délky i do šířky. Nákladní verze pojme na korbu 3,3 kubických metrů nákladu, do osobní varianty se vejde pět pasažérů a 1350 litrů zavazadel. Ve srovnání s prvním osobním Berlingem to znamená nárůst o jednapadesát litrů. Tři místo dvou Redakce Profitu loni otestovala furgon určený pro přepravu nákladu. Jde o vůz s kabinou pro dva řemeslníky a skříňovou korbou, která je od interiéru oddělena přepážkou. Hlavní novinkou kabiny je skutečnost, že díky širšímu rozvoru lze namísto sedadla spolujezdce přikoupit dvojsedadlo. Prostřední místo je sice jen jakýmsi nouzovým sedátkem, ale pro dopravu montéra na nedalekou stavbu postačí. Zcela přepracována je palubní deska. Nová je robustní a vysoká, s řadou odkládacích přihrádek. Oproti předchozí verzi je skrz volant lépe vidět na „budíky“. Velkou změnou je střední sloupek palubní desky, který odděluje nohy cestujících a vyrůstá z něj krátká řadicí páka. U základní verze, kterou jsme měli k dispozici, je třeba smířit se s minimální výbavou kabiny. Například namísto přihrádek hledí na posádku z palubní desky jen holé odkládací díry. A co nákladový prostor? Oproti minulé generaci se o něco zvětšil, bez problémů pojme mezi podběhy kol europaletu. Praktické jsou postranní posuvné dveře, ale ty lze mít jen za příplatek 14 tisíc korun. K motoru, tradičnímu dieselu 1,6 HDi, jsme neměli žádné výhrady. Je to osvědčený tahoun se solidním výkonem a nízkou spotřebou. JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ Nové Berlingo umožňuje odečet DPH bez dodatečných úprav. Ve verzi furgon bude užitečné pro řemeslníky, zásobovače nebo kurýry. „První verzi Berlinga používáme bez problémů pro převážení menších kusů nábytku. Nová generace se mi zdá ještě praktičtější. U naší dodávky si například sám nevyměním žárovky v levé přední svítilně, nutná je návštěva servisu. Současná verze už je vymyšlená lépe,“ říká vedoucí pražské prodejny Ligne Roset Pavel Svoboda. Šikovnější než starý**
Výsledek testu: nové berlingo je větší a praktičtější než jeho předchůdce, hlavním plusem u furgonu je přidání třetího sedadla do kabiny. Je to ale jen nouzové sedátko pro krátké jízdy. Dodávka má stále příznivou startovní cenu, která zahrnuje airbag řidiče a elektronické bezpečnostní systémy. Připlácet se ale musí za takové věci, jako jsou rádio, airbag spolujezdce nebo boční posuvné dveře skříně. Pokud chce zájemce slušně vybavenou dodávku, musí připlatit dalších 64 tisíc korun.