VYZKOUŠELI JSME - CITROEN BERLINGO - Tisícovky českých živnostníků podnikaly v minulých dvanácti letech s malou dodávkou Citroen Berlingo. Nyní přichází na trh další verze se startovní cenou 304 900 korun.
Rodokmen berlinga sahá až do roku 1996, kdy do ulic vyjela jeho první verze. Koncern PSA jej vyrábí jako dvojče Peugeotu Partner, ve světě se jej prodalo 1,76 milionu kusů. Jedná se o typický furgon pro řemeslníky nebo pro rozvoz zboží, má ale také osobní variantu. Co přináší letošní generace? Berlingo má opticky hranatější předek, prudší sklon předního okna a větší rozměry. Karoserie, posazená na platformě modelu C4 Picasso, povyrostla do délky i do šířky. Nákladní verze pojme na korbu 3,3 kubických metrů nákladu, do osobní varianty se vejde pět pasažérů a 1350 litrů zavazadel. Ve srovnání s prvním osobním berlingem to znamená nárůst o jednapadesát litrů.
JAK SE HODÍ K PODNIKÁNÍ
Nové berlingo umožňuje odečet DPH bez dodatečných úprav. Ve verzi furgon bude užitečné pro řemeslníky, zásobovače nebo kurýry. „První verzi berlinga používáme bez problémů pro převážení menších kusů nábytku. Nová generace se mi zdá ještě praktičtější. U naší dodávky si například sám nevyměním žárovky v levé přední svítilně, nutná je návštěva servisu. Současné verzi už konstruktéři vymysleli lepší přístup k parabole světla,“ říká vedoucí pražské prodejny Ligne Roset Pavel Svoboda.
Redakce Profitu otestovala minulý týden furgon určený pro přepravu nákladu. Jde o vůz s kabinou pro dva řemeslníky a skříňovou korbu, která je od interiéru oddělena přepážkou. Co se v nové verzi změnilo? Hlavní novinkou kabiny je skutečnost, že díky šíršímu rozvoru lze namísto sedadla spolujezdce přikoupit dvojsedadlo. Prostřední místo je sice jen jakýmsi nouzovým sedátkem, ale pro dopravu montéra na nedalekou stavbu postačí. Zcela přepracována je palubní deska. Nová je robustní a vysoká, s řadou odkládacích přihrádek. Oproti předchozí verzi je skrz volant lépe vidět na „budíky“.
Velkou změnou je střední sloupek palubní desky, který odděluje nohy cestujících a vyrůstá z něj krátká řadicí páka. Řazení se nám zdálo oproti předchůdci komfortnější a přesnější, nevýhodou sloupku je ale fakt, že představuje překážku pro nohy prostředního pasažéra. Uspořádání sedadel je jinak praktické, opěradla dvousedadla je možné sklopit a otvorem v dělicí přepážce prostrčit do kabiny dlouhý předmět. To je užitečné pro přepravu trubek, koberců či latí.
TECHNICKÉ ÚDAJE
model - Citroen Berlingo 1,6 HDi Furgon
typ vozu - třímístný furgon
motor - naftový čtyřválec
objem válců - 1,6 litru
max. výkon - 66 kilowattů
max. rychlost - 160 km/hod
zrychlení 0-100 - 14,3 sekundy
spotřeba - 5,7 l/100 km
korba - 3,3 m3
užitečná hmotnost - 625 kilogramů
cena (základ) - 304 900 Kč
U základní verze, kterou jsme měli k dispozici, je třeba smířit se s minimální výbavou kabiny. Například namísto kaslíků hledí na posádku z palubní desky jen holé odkládací díry. A co nákladový prostor? Oproti minulé generaci se o něco zvětšil, bez problémů pojme mezi podběhy kol europaletu. Praktické jsou postranní posuvné dveře, ale ty lze mít jen za příplatek 14 tisíc korun. K motoru, tradičnímu dieselu 1,6 HDI, jsme neměli žádné výhrady. Je to osvědčený tahoun se solidním výkonem a nízkou spotřebou.
Výsledek testu: nové berlingo je větší a praktičtější než jeho předchůdce, hlavním plusem u furgonu je přidání třetího sedadla do kabiny. Je to ale jen nouzové sedátko pro krátké jízdy. Dodávka má stále příznivou startovní cenu, která zahrnuje airbag řidiče a elektronické bezpečnostní systémy. Připlácet se ale musí za takové věci, jako jsou rádio, airbag spolujezdce nebo boční posuvné dveře skříně. Pokud chce zájemce slušně vybavenou dodávku, musí připlatit dalších 64 tisíc korun.