VÝBĚR HOTOVOSTI Z ÚČTU - Dostali jste se do situace, kdy si z vlastního firemního účtu potřebujete ihned vybrat vyšší částku? Není to nijak lehké. Musíte se totiž objednat několik dní dopředu a zaplatit poplatek za výběr. Pokud si pro peníze nepřijdete včas, napaří vám banka pokutu.
Pohyby na bankovním účtu vaší firmy činí řádově statisíce korun. Z pohledu banky jste tedy vážený klient. Jenže najednou se dostanete do situace, kdy potřebujete vybrat vyšší sumu peněz v hotovosti, například 300 tisíc korun. Jakou máte šanci rychle se ke svým penězům dostat? Moc velkou ne. Obecně totiž platí, že výběr částky od 100 tisíc korun výše je nutné v bance ohlásit dva dny dopředu. Pokud máte štěstí, že spadáte pod velkou pobočku, která má vyšší obrat peněz v hotovosti či vás v bance velmi dobře znají, může to být i dříve.
„Mám řadu let založen firemní účet u pobočky Komerční banky v Rakovníku. Měsíčně se na něm otočí řádově statisíce. Pokud potřebuji neplánovaně vyzvednout vyšší částku, většinou stačí na pobočku zavolat dopoledne, a odpoledne už mám peníze,“ říká majitel stavební firmy v Roztokách u Křivoklátu, který si přál zůstat v anonymitě. „Ale naprosto jiná je situace na pobočce této banky v Berouně či ve Slaném. Tady mohu vybrat v hotovosti tentýž den maximálně 99 tisíc korun, což je bankou stanovený limit. Pokud budu chtít 100 tisíc korun, tak budu muset čekat.“
Přesně ve tři a ani o minutu později
Stotisícový limit pro okamžitý výběr uplatňuje většina tuzemských bank. Pokud chcete více, musíte se objednat – na určitý den, případně určitou hodinu. Ovšem pozor: Nedochvilnost se nevyplácí! Jestli si totiž pro peníze nepřijdete ve stanoveném čase, banka po vás pravděpodobně bude chtít sankční poplatek. Jeho výše přitom může činit i několik tisíc korun.
Ohlásit vyšší výběr dva dny dopředu musel i podnikatel z Prahy u pobočky eBanky na Karlově náměstí. „Zavolal jsem na pobočku, že potřebuji vyzvednout 400 tisíc korun. Pracovnice banky mě předem upozornila, že pokud si ve sjednanou hodinu pro peníze nepřijdu, zaplatím pokutu ve výši čtyři tisíce korun, tedy jedno procento z vybírané částky,“ říká podnikatel. Tato sankce, kterou eBanka trestá své nedochvilné klienty, patří k nejvyšším na trhu.
„Na výběru hotovosti se klient může individuálně domluvit, tedy zavolat den předem poradci banky. Některé pobočky mohou mít individuálně limit různě upravený a je třeba hlásit předem i nižší částky,“ vysvětluje mluvčí UniCredit Bank Tomáš Pavlík. V této bance zaplatí klient za výběr hotovosti do 500 tisíc poplatek 30 korun. Požaduje-li peníze v cizí měně, tak zaplatí jedno procento z celkové sumy. Pokud peníze v předem domluvený den nevybere, zaplatí pokutu ve výši půl procenta z vybírané částky, minimálně tisíc, maximálně pět tisíc korun.
Majitel účtu u Citibank nemusí nahlašovat výběr hotovosti či o něj v předstihu žádat, pokud se jedná o sumu do 300 tisíc korun. Takováto hotovost je na pobočkách podle mluvčí banky Kristýny Zbrojkové běžně k dispozici.
Vyšší částka dva až pět dní předem
U Volksbank by měl klient bance ohlásit s předstihem každý výběr hotovosti, který přesahuje v jednom dni částku 250 tisíc korun, a to telefonem, faxem nebo e-mailem. Standardní lhůta pro avizování nadlimitního výběru hotovosti je podle Petra Žibřida, ředitele marketingu a komunikace, dva dny. Vždy však záleží na aktuálních možnostech konkrétní pobočky banky. V případě, že disponuje dostatečnou hotovostí, může klientovi vyplatit požadovaný obnos ještě týž den, popřípadě se s klientem dohodnout na den následující. Jak vysoký je v této bance poplatek za výběr? Do 250 tisíc korun je to 30 korun, nad tento limit 30 korun plus 0,1 procenta z vybrané částky, maximálně ovšem tisíc korun. Za nevyzvednutí nahlášeného výběru nad 250 tisíc zaplatí majitel účtu opět 0,1 procenta z jeho výše, minimálně ovšem 500 korun.
„Výše výběru hotovosti je u České spořitelny individuální a závisí na velikosti a dislokaci pobočky. U větších poboček sto až tři sta tisíc korun nejsou velké peníze, tudíž výběr není třeba avizovat předem. Naopak pro malou servisní pobočku to už může být problém a výběr je třeba dopředu hlásit. Tedy závisí to na podmínkách konkrétní expozitury – jak velkou částku a jak dlouho dopředu výběr hlásit,“ vysvětluje Kristýna Havligerová z tiskového odboru České spořitelny. U této banky podnikatel žádné sankce za to, že peníze v určený den nevyzvedne, neplatí, za výběr si banka účtuje 23 korun.
Majitel účtu v Poštovní spořitelně musí oznámit výběr vyššího obnosu minimálně dva dny předem. Peníze lze vyzvednout také na poště, kde je lhůta obdobná, ovšem individuálně se lze na termínu domluvit. Vzhledem k široké distribuční síti České pošty jde vůbec o nejdostupnější výběr hotovosti. Sankce za nevyzvednutí obnosu banka neúčtuje.
Poměrně dlouhé lhůty má překvapivě Komerční banka. Klient je povinen nahlásit výběry hotovosti od 100 tisíc korun výše pobočce dva pracovní dny předem, telefonicky nebo písemně. Při výběru v cizí měně je lhůta dokonce pět dní. Pokud vybírá méně než dva miliony korun, zaplatí 110 korun. Nevybere-li ohlášenou částku, strhne mu banka z účtu 0,1 procenta z avizované sumy, minimálně 500 korun a maximálně pět tisíc korun.
Peníze až do firmy
„Výběr hotovosti na obchodním místě GE Money Bank v rozmezí 100 až 300 tisíc korun musí být nahlášen jeden pracovní den dopředu. V případě, že je ale na obchodním místě dostatečná výše hotovosti, je umožněn i výběr bez nahlášení,“ říká mluvčí Eva Chaloupková. Pokud podnikatel využívá Konto Genius Business Active+, má první výběr hotovosti v kalendářním měsíci zdarma, každý další výběr je zpoplatněn částkou 60 korun.
U ostatních podnikatelských účtů jsou všechny výběry hotovosti na pobočkách zpoplatněny shodně ve výši 60 korun. Za neuskutečnění nahlášeného výběru hotovosti klient z požadované částky zaplatí poplatek 0,1 procenta, minimálně 500 korun. „GE Money Bank nabízí službu Svoz hotovosti - Cash Direct, která zajišťuje klientům na základě jejich pokynů dopravu hotovosti z banky na předem sjednané místo. A funguje i obráceně, pokud zákazník chce peníze do banky odvést. Klient za zřízení, vedení a zrušení této služby neplatí žádné poplatky,“ dodává Chaloupková.
V Raiffeisenbank i eBance shodně platí, že výběry nad sto tisíc korun by se měly hlásit minimálně den dopředu. Poplatek za výběr do 500 tisíc korun činí v obou bankách od 1. února 60 korun. Raiffeisenbank žádné sankce za neuskutečněný výběr neúčtuje, eBanka vybírá již zmíněné jedno procento z objednané částky. Hotovostní operace s vyššími částkami lze provést ve chráněné zóně.
„U ČSOB se klient obsluhovaný firemním bankéřem dohodne na individuálním postupu. Peníze zpravidla získá nejpozději do dvou hodin. Standardně by měl zavolat dva dny před plánovaným výběrem částky nad sto tisíc korun. Záleží samozřejmě i na umístění pobočky. Ve velkém městě zpravidla nebude mít pobočka problém vyplatit částku okamžitě,“ říká mluvčí banky Tomáš Kopecký. Za požadovanou službu je v sazebníku uveden standardní poplatek ve výši třiceti korun. Tamtéž je uvedena i sankce ve výši 0,3 procenta z objednané a nevyplacené částky. U ČSOB je možné domluvit si i speciální f
ormu ochrany prostřednictvím bezpečnostní agentury.