Jinde než v Bavorsku BMW ani představovat jedničkovou řadu nemohlo. Dálnice v okolí Mnichova dovolují vyzkoušet jeho 217kilometrovou maximální rychlost, okresní silnice s hladkým povrchem dávají pocítit, co to znamená mít hatchback s pohonem zadních kol. A na to zvláště v německé automobilce upozorňují.
Nic jiného se čekat nedalo. Poháněná zadní náprava je totiž hlavní odlišností proti konkurentům, na něž si BMW vyšláplo, když se pustilo do nového teritoria – nižší střední třídy. A prvních zhruba pět set kilometrů, které týdeník EURO s nejmenším čtyřsedadlovým bavorákem po Německu absolvoval, zatím nasvědčují tomu, že v jedničkové řadě budou mít VW Golf, Audi A3 a další ambiciózního soupeře.
Testovaným vozem byl mimo jiné benzinový čtyřválec 120i dosahující nejvyššího výkonu 150 koní. Zrychlení z nuly na stokilometrovou rychlost mu trvá 8,7 sekundy, je tichý, a když se dostane do ráže, patřičně přiostří. Velmi se však podobá agregátu montovanému v BMW 318i, a přestože je ve všech parametrech o něco lepší, výrazné překvapení se nekoná.
O něčem jiném je podvozek a řízení. Na obou si v Mnichově dali záležet a na obou je to znát. Nejvíce řidič kvality podvozku ocení při rychlejším nájezdu do táhlé zatáčky, kdy se mu už začíná zdát, že to s vehemencí přehnal, o spolujezdci ani nemluvě. Stodvacítka ale (stejně jako ostatní motorické verze) drží stopu naprosto přesně a obloukem proklouzne, aniž by po člověku vyžadovala víc než pouhé pootočení volantem. Pokaždé se zdálo, že snese ještě o nějakých čtyřicet padesát kilometrů vyšší rychlost, než ukazoval tachometr. Dostat ji do smyku by vyžadovalo mokrou vozovku, vypnutý elektronický systém stability DSC a hodně velkou chuť riskovat.
Podvozek navíc balancuje přesně na hranici mezi komfortem a sportovní tvrdostí, takže nekvalitní povrch automaticky neznamená útrpné svezení. Podobně chválit se dá rovněž posilovač řízení, který BMW 1 dělá jedním z nejlépe řiditelných automobilů současnosti. Je přesný a při všech rychlostech volant klade odpor adekvátní situaci.
Interiér se nese v duchu vozů BMW – kvalitně zpracované materiály a stejné rozmístění ovládacích prvků. Osvěžením je startovací tlačítko (za příplatek), jímž se motor sepne po zasunutí klíčku do zapalování. Nevýhodou jedničkové řady oproti konkurenci bude méně prostoru na zadních sedadlech, zejména pro nohy pasažérů, a vyšší cena. Je ale pravda, že stejný podvozek a řízení bude mít i základní šestnáctistovka za 615 tisíc.
BMW 120i
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1995 cm3
Max. výkon 110 kW
Převodovka 6stupňová, manuální
Nejvyšší rychlost 217 km/h
Průměrná spotřeba 7,4 litru na 100 km
Cena 740 000 Kč