Menu Zavřít

Trojrozměrný zážitek v obýváku

22. 5. 2010
Autor: profit

Trojrozměrní fotbalisté, prohánějící se po trávníku, prostorové šelmy, lovící svou kořist, filmové postavy jako živé, vystupující z obrazovky, jen si sáhnout.

Autor: Panasonic

Jedním z největších taháků spotřební elektroniky jsou letos bezesporu televizory s trojrozměrným obrazem. Koupit si je můžete už i v Česku. Se zdrojem 3D obrazu je to ale horší.

Koupili jste si v loňském roce nový luxusní televizor s LED podsvícením za několik desítek tisíc a doufali jste, že máte díky tomu na pár let s investicemi do domácí zábavy vystaráno? V tom případě vás asi letos výrobci video techniky nepříjemně překvapili. „Obyčejné“ LED televizory totiž už nejsou tím nejlepším, co si můžete do obývacího pokoje pořídit. Naznačil to letošní ročník největšího světového veletrhu se spotřební elektronikou CES, kde byly televize s trojrozměrným obrazem jedním z největších taháků. Jarní šílenství všech předních výrobců 3D horečku jenom potvrzuje.

Budeme televize měnit jako ponožky? Přestože se 3D televizory objevily na trhu teprve na začátku roku, výrobci si od nich hodně slibují, a to ještě letos. Společnost LG například odhaduje celkový počet prodaných 3D televizorů po celém světě na čtyři miliony kusů, z toho milion by ráda prodala sama. Výzkumná společnost DisplaySearch je poněkud střízlivější, i ona ale předpovídá pro rok 2010 přes dva miliony prodaných 3D přístrojů. V dalších letech navíc podle ní budou prodeje strmě stoupat a třeba v roce 2013 by mohly dosáhnout až 27 milionů kusů. Jak jsou tyto odhady realistické? Hlavní otázkou zůstává, nakolik budou lidé ochotni přistoupit na představy výrobců elektroniky. Ti by totiž byli nejraději, kdyby zákazníci obměňovali modely televizorů stejně často, jako třeba mobilní telefony. Například produktový manažer společnosti Panasonic Lukáš Holub na kulatém stolu serveru Digizone.cz, věnovaném právě novým trendům v TV zábavě, prohlásil, že se i z televizorů stává běžné spotřební zboží. „Lidé je budou měnit častěji než jednou za patnáct let, jak tomu bylo dříve,“ věří Lukáš Holub. Pomineme-li techologické nadšence, kteří chtějí mít doma novinky co nejdřív a nejlépe jako první, je tento předpoklad obzvláště na českém trhu s relativně nízkou kupní silou zřejmě příliš optimistický. Těžko si totiž představit průměrnou českou rodinu, která je ochotna a hlavně schopna obětovat za televizor každé dva až tři roky 50 a více tisíc korun. Sporty ano, filmy minimálně Peníze navíc nejsou jediným argumentem, proč s koupí 3D televizoru počkat. I lidé, pro něž investice v řádu desítek tisíc není problémem, mají další důvod: nedostatek zdrojů kvalitního 3D obsahu. Žádná televizní stanice totiž zatím v 3D naplno nevysílá a také disků s filmy v 3D je zatím zoufale málo. Situace na trzích s 3D televizory a obsahem pro ně trochu připomíná známou filozofickou otázku o slepici a vejci. Zatímco výrobci 3D televizorů očekávají, že vysoké prodeje nových přístrojů přimějí filmová studia a televizní stanice k investicím do nové technologie, producenti obsahu naopak s jejím nasazením čekají na větší rozšíření 3D přijímačů mezi lidmi. Kde tedy 3D obraz vyzkoušet a otestovat? Jednou z mála možností je momentálně například satelitní 3D demo kanál společnosti SES Astra, který byl spuštěn na začátku května. Firma jej provozuje ve spolupráci s výrobcem techniky Samsung. Kanál je k dispozici volně z orbitální pozice 23,5 stupně východně a je určen zejména pro prodejce elektroniky. Sledovat smyčky s krátkými sportovními či hudebními spoty doma by nikoho asi dlouho nebavilo. Ještě v květnu chystá pilotní vysílání také Panasonic. Ten spojil síly s francouzskou tenisovou federací a televizními stanicemi Orange a Eurosport. Výsledkem má být od 23. května do 6. června trojrozměrné vysílání tenisového grandslamu French Open. Doma si však „tenis jako živý“ prozatím neužijete – bude se přenášet přes satelit pouze do zhruba tří tisíc obchodů po celé Evropě včetně Česka. Další sportovní akce ve 3D bude následovat hned v červnu. Sony ve spolupráci s FIFA odvysílá v 3D celkem 25 zápasů z mistrovství světa ve fotbale. Na rozdíl od tenisu si fotbal budou moci diváci pustit i doma. Sony prozatím oznámila dohodu s americkou stanicí ESPN a španělskou Sogecable, další mají následovat. Majitelé kabelových přípojek se pak mohou v létě těšit na testovací 3D vysílání tuzemského kanálu HD+. Podle mluvčího společnosti UPC Františka Maliny je kabelový operátor UPC technicky připraven i na přenášení dalších 3D programů. „Jakmile budeme mít co vysílat, můžeme začít,“ tvrdí Malina. Z českých televizí zatím 3D vysílání nechystá žádná, veřejnoprávní ČT pouze připustila, že prováděla interní testy. A jaké je to s filmy ve vysokém rozlišení s trojrozměrným obrazem? Zatím nijak valné. Momentálně jsou dostupné ve 3D jen některé přírodopisné filmy, filmová studia zatím na novou technologii příliš nesázejí. Například kinový 3D hit Avatar se má na DVD disku objevit na trhu až v příštím roce. Podle Ondřeje Lukáče ze společnosti Samsung by do konce letošního roku mělo být na evropském trhu k mání jen několik desítek filmových titulů, většinou však bez češtiny. 3D televizory v Česku**

Pokud vás trojrozměrné televizory fascinují i přes nedostatek obsahu, můžete si je pořídit už nyní v Česku. 3D televizory se prodávají vždy společně se sadou speciálních brýlí, bez nichž prozatím není možné televizi sledovat. Pro sledování filmů z DVD disků je navíc potřeba dokoupit i speciální DVD přehrávač; klasický Blu-ray přístroj si s trojrozměrným obrazem neporadí.

Nejširší portfolio 3D vybavení na český trh prozatím uvedla společnost Samsung. Ta v tuzemsku prodává hned několik modelů 3D televizorů – plazmové i s LED podsvícením, 3D Blu-ray přehrávače i několik typů brýlí. Ceny televizorů Samsung začínají na zhruba 40 tisících korun, náročnější diváci si ale mohou pořídit i přístroj s větší úhlopříčkou a kvalitnějšími parametry i za více než 80 tisíc korun. Televizory mají vzhledem k nedostatku obsahu také jednu velkou výhodu – slibují pomocí speciální technologie převádět běžný dvojrozměrný obraz do 3D.

bitcoin_skoleni

Trojrozměrné plazmové televizory v Česku slibuje také společnost Panasonic. Prozatím však do prodeje uvedla pouze model s úhlopříčkou 128 centimetrů za zhruba 60 tisíc korun. Luxusnější verze s úhlopříčkou 165 centimetrů se na trhu objeví zřejmě v červnu a cena dosud není známa. Jako jediný z výrobců však na českém trhu nabízí přístroj s integrovaným tunerem pro příjem 3D vysílání. Společnost Philips na český trh „vypustila“ prozatím čtyři modely LED televizorů 3D ready o úhlopříčkách 102 až 132 centimetrů. K dostání jsou v obchodech i e-shopech a cena je od 36 do 70 tisíc korun. Jediným modelem se může pochlubit LG. Ta představila 3D LCD televizor s úhlopříčkou 120 centimetrů a cenou mírně přes 50 tisíc korun.

Co se dalších předních výrobců týče, budou si muset zákazníci počkat. Konkrétně u Sony do června na mistrovství světa ve fotbale, u Sharp pak až do podzimu, kdy firma představí modely určené pro evropský trh.

  • Našli jste v článku chybu?