Kamiony, které jezdí jako trolejbusy, by měly být v Německu v roce 2030 ekonomicky výhodnější, než úprava kamionů na syntetická paliva, jež budou pocházet z energie obnovitelných zdrojů. Je ale potřeba, aby stát vybudoval na nejvytíženějších dálnicích potřebnou infrastrukturu.
Studie institutu Ifeu z Heidelbergu počítá, že by zavádění trolejí nad pravý jízdní pruh na 3200 kilometrech dálnic stálo 7 miliard eur (195 miliard korun). To odpovídá zhruba ročnímu výnosu mýtného systému pro nákladní automobily v Německu.
Ušetřilo by se tím 9,2 milionu tun ekvivalentu CO2. To je pětina emisí z německé silniční nákladní dopravy. Pokud by se troleje používaly i při mezinárodní dopravě, emise by dále klesaly. Ve srovnání s produkcí zeleného syntetického paliva vyráběného z obnovitelných zdrojů energie by toto opatření vyšlo o 10 procent levněji.
Stabilní podmínky, aby se přepravci přidali
Vedoucí studie Julius Jöhrens zdůraznil, že politici musí zajistit stabilní podmínky, aby to bylo pro provozovatele nákladní dopravy výhodné. To znamená, že musí být také na trhu dostatek výrobců kamionů s trolejemi.
Kromě zajištění infrastruktury musí vláda firmám poskytnout finanční pobídky, aby přešly na nový způsob přepravy. Pomoci by mělo odpuštění placení mýtného pro spediční firmy a postupné zvyšování uhlíkové daně na fosilní paliva.
Jöhrens vysvětlil, že nejvhodnější trasy pro zavádění trolejové dopravy jsou ty nejvytíženější. Například dálnice spojující Hamburk a Berlín, nebo oblasti v Porýní a Porúří.
Experti z Ifeu předpokládají, že je třeba v následujících letech počítat v nákladní silniční dopravě s několika variantami pohonu. Kromě trolejí se mají také využívat palivové články na vodík.
Zdroje: ecomento.de, vision-mobility.de