Maloobchodní tržby v červenci zrychlily meziroční růst na sedm procent z červnových 4,8 procenta. Nejvýraznější růst vykázaly tradičně internetové obchody, v nichž se tržby zvýšily o pětinu. Dařilo se i prodejnám s počítači, sportovními potřebami, oděvy a obuví nebo prodejcům kosmetiky. Vyplývá to z údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ).
„Vyšší tržby zaznamenaly všechny druhy prodejen s výjimkou specializovaných prodejen potravin,“ uvedla ředitelka odboru statistiky služeb ČSÚ Marie Boušková.
Tržby prodejců počítačů a komunikačních zařízení byly meziročně vyšší o 14,8 procenta, v obchodech s výrobky pro sport, kulturu a rekreaci činil nárůst 11,1 procenta a v prodejnách oděvů a obuvi to bylo 9,6 procenta. Za potřeby pro domácnost a farmaceutické, zdravotnické a kosmetické zboží zaplatili lidé o 7,5 procenta více.
V nespecializovaných prodejnách s převahou potravin tržby vzrostly o 4,3 procenta, ve specializovaných prodejnách potravin naopak klesly o 0,2 procenta.
„Spotřebitelská poptávka zůstává silná i v druhém pololetí letošního roku. Je podpořená solidním růstem reálných mezd i velmi nízkou tuzemskou nezaměstnaností,“ uvedla analytička Komerční banky Monika Junicke. Zpomalení české ekonomiky se ale podle ní v následujícím období negativně odrazí v růstu mezd a následně i v dynamice spotřebitelské poptávky. „Za letošek si maloobchodníci v průměru připíší 4,2 procenta oproti loňským pěti procentům, příští rok bude ale dynamika maloobchodních tržeb poloviční,“ dodala.
Meziměsíčně se tržby obchodníků očištěné o sezonní vlivy snížily v červenci o 0,1 procenta.
Roboti v maloobchodě: o práci bude přicházet až sedm tisíc lidí ročně
Čtěte také:
Digi Česko. Spanilé jízdy internetových obchodů míří do Německa, Rakouska a na Balkán
Maloobchod v květnu zpomalil růst na 2,7 procenta. Tržby internetových obchodů dál rostou
Oděvní řetězec Primark míří do Česka. První obchod otevře v centru Prahy
Alza zvýšila tržby na rekordních 25 miliard korun. Plánuje expanzi do Rakouska a Německa