Menu Zavřít

Tržby největších maloobchodníků loni vzrostly o více než pět procent

16. 1. 2012
Autor: profit

Tržby 250 největších maloobchodních řetězců se ve finančním roce 2010 (tj. ke konci června 2011) zvýšily o více než pět procent. Čisté zisky maloobchodníků se meziročně rovněž zvýšily, a to z 3,1 procenta v roce 2010 na 3,8 procenta.

Foto: Profimedia.cz

I přes dobré výsledky mají nicméně retailové řetězce obavy ze zhoršení globální ekonomiky ve druhé polovině tohoto roku. Uvádí to právě zveřejněná studie společnosti Deloitte a STORES Media s názvem Global Powers of Ratailing.

Zastoupení firem v první desítce největších maloobchodníků se ve srovnání s loňský rokem téměř nezměnilo. Pozici jedničky na trhu si nadále drží americký Wal-Mart před francouzským Carrefourem. Třetí místo mezi top řetězci letos patří britskému řetězci Tesco, které předstihlo německé Metro. To si v žebříčku meziročně mírně pohoršilo a kleslo na čtvrtou pozici. (viz tabulka níže).

Globální ekonomika zpomaluje a růst na předních světových trzích včetně České republiky bude v roce 2012 zřejmě pomalejší než v roce 2011. Krize Eurozóny nadále snižuje důvěru investorů a spotřebitelů,“ uvedl Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.

V roce 2010 dosáhli největšího růstu maloobchodníci v Latinské Americe, Africe a na Středním východě. Sedm z deseti největších maloobchodníků v Latinské Americe vykázalo dvouciferný růst tržeb, což vedlo ke kumulovanému regionálnímu tempu růstu na úrovni 18 procent. Nejvyšší kumulovaný roční průměrný růst ze všech regionů v období 2005 až 2010 generovali maloobchodníci v Africe a na Středním východě.

V následujících letech budou spotřebitelé očekávat, že budou moci využívat mobilní zařízení k získávání informací o zásobách v reálném čase, či aby si v obchodě objednali produkt a nechali si jej dodat přímo domů. I v roce 2012 budou muset maloobchodníci rozvíjet inovativní řešení pro více obchodních kanálů,“ dodal Martin Tesař, vedoucí partner oddělení auditu ve společnosti Deloitte ČR.

Další zjištění aktuální studie:

• Celkové tržby skupiny největších 250 maloobchodníků dosáhly 3,94 bilionu USD

• Podíl deseti největších maloobchodníků na celkových tržbách předních 250 maloobchodních podniků v roce 2010 opět klesl na 29,4 procent z 30 procent v roce 2009 a 30,2 procent v roce 2008

• Třetím největším světovým maloobchodníkem se stala britská společnost Tesco, která předstihla retailovou síť obchodů německé společnosti Metro AG, a to díky stálému růstu tržeb v uplynulých několika letech

• Podíl tržeb generovaných ze zahraniční činnosti v roce 2010 vzrostl na 23,4 procenta z 22,2 procenta v loňském roce a překonal i předchozí maximum 22,9 procenta v roce 2008

• Tempo globalizace se v loňském roce zvýšilo: 40 maloobchodníků v loňském roce realizovalo 88 nových vstupů na trh v 57 zemích

Růst ekonomiky Číny a ostatních zemí skupiny BRIC (Brazílie, Rusko, Indie a Čína) se zpomaluje v důsledku přísnější finanční politiky a slabšího globálního růstu, zatímco Japonsko v příštím roce očekává silný růst, což je však pouze důsledek děsivého roku 2011, kdy Japonsko zasáhlo devastující zemětřesení a tsunami,“ dodává Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.

Obchodní kanály:

FIN25

Počet otvírání kamenných obchodů v nových zemích v tomto roce vzrostl a další populární metodou pro testování nových trhů jsou on-line nástroje. Většina maloobchodníků využívá více kanálů (např. obchody, katalogy, internet, zákaznická centra, sociální sítě, digitální displeje, mobilní telefony, apod.), ale jen někteří z nich rozumí tomu, jak spotřebitelé jednotlivé obchodní kanály využívají a nakupují v jejich rámci a ještě méně z nich má pro více obchodních kanálů formulovanou efektivní, konzistentní a komplexní strategii.  

S tím, jak jsou spotřebitelé stále více informovaní, zdokonalují své nákupní zkušenosti a identifikují a zkoušejí různé zdroje informací a kanály. Maloobchodníci budou muset všechny své kanály konzistentně integrovat včetně přístupu k plnému sortimentu produktů, informací o zákaznících a informací o objednávkách,“ doplnil Ira Kalish, ředitel oddělení spotřebitelského průmyslu v Deloitte Research ve Spojených státech.

  • Našli jste v článku chybu?