Maloobchodní tržby bez aut v květnu zrychlily meziroční růst na 5,7 procenta z dubnových 2,7 procenta. Zvýšily se tržby za potraviny i nepotravinářské zboží a za pohonné hmoty. Tradičně nejvíce stouply u internetového a zásilkového prodeje. Informoval o tom dnes Český statistický úřad (ČSÚ).
Letošní květen měl o jeden pracovní den méně než ten loňský, meziročně se tak tržby očištěné o kalendářní vlivy zvýšily o 6,9 procenta. Meziměsíčně byly tržby po očištění o sezonní vlivy reálně vyšší o 1,2 procenta.
Tržby za internetový a zásilkový prodej v pátém měsíci vzrostly o 24,1 procenta. Specializovaným prodejnám s počítačovým zařízením narostly tržby proti loňskému květnu o 17,6 procenta. Vyšší tempo růstu vykázaly i prodejny oděvů a obuvi nebo obchodníci se sportovním náčiním. Lépe se prodávalo i farmaceutické a kosmetické zboží a výrobky pro domácnost. Tržby nespecializovaných prodejen s převahou potravin stouply o 0,7 procenta, přičemž u specializovaných prodejen potravin byly vyšší o půl procenta.
Za prodej a opravy motorových vozidel se neočištěné tržby meziročně zvýšily o 4,5 procenta, v tom za opravy motorových vozidel o 6,8 procenta a za prodej motorových vozidel včetně náhradních dílů o 3,9 procenta. Sezonně očištěné tržby za prodej a opravy motorových vozidel byly v porovnání s dubnem reálně vyšší o 2,3 procenta.
Stejně jako už v předchozích měsících lze jen zopakovat, že za růstem stojí především optimismus spotřebitelů poháněný rostoucími příjmy a rekordní zaměstnaností, řekl analytik ČSOB Petr Dufek. Lidé tedy podle něj nejenom rekordně investují do bydlení, ale i rekordně nakupují.
Spotřeba domácností je už řadu měsíců tahounem české ekonomiky, který nezklame, souhlasil analytik společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda. Čechy podle něj zatím od nákupů neodrazuje ani zrychlující inflace. Ta je výrazná například u některých druhu potravin, jako jsou vejce či máslo. Svižný růst nominálních mezd je pro většinu Čechů dostatečný, a i když reálně, po odečtení efektu inflace, si letos nepolepší tolik jako loni, jejich spotřebitelský optimismus to tlumí prakticky neznatelně, dodal.
Největší e-shop světe překonal rekordní hranici:
Milník pro Amazon. Cena akcií poprvé překročila 1000 dolarů
„Růst tržeb pozorujeme ve všech segmentech maloobchodu. Je patrné, že spotřebitelé utrácejí jak za nezbytné věci, tak i za ty, které by v horších časech oželeli,“ uvedl odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit Pavel Kulhavý. Tradičně vysoké tempo růstu, tentokrát meziročně téměř o čtvrtinu, hlásí internetoví prodejci. Jejich růst očekává i po zbytek roku. Trendem je letos zejména prodej potravin po internetu, neboť se prodejcům daří postupně obsluhovat i ty zákazníky, kteří nežijí v největších městech.
Růst tržeb bude pokračovat
Rostoucí kupní síla umožňuje lidem více nakupovat elektroniku, zboží pro volný čas a také ve větší míře módu, upozornil Dufek. Současně ovšem velmi silná poptávka mírní „cenovou válku“ na domácím trhu, nebo dokonce v některých případech vytváří prostor pro zvyšování cen. Po letech se bude muset začít počítat i s poptávkovou inflací, kterou může krotit snad jen další rozvoj internetových obchodů a sílící koruna, která až na výjimky zatím do spotřebitelských cen nepromluvila, podotkl.
S největší pravděpodobností zažijí obchody výrazný růst tržeb i v dalších měsících. Obavy spotřebitelů jsou podle Dufka minimální, reálné příjmy solidně rostou a zaměstnanost také, takže prostor utrácet rozhodně existuje.
„S ohledem na velmi nízkou nezaměstnanost, když v Česku je míra nezaměstnanosti vůbec nejnižší v zemích EU, růst reálných mezd a celkově příznivé ekonomické klima je velmi pravděpodobné, že meziroční růst maloobchodních tržeb kolem pěti procent bude pokračovat i ve druhé polovině letošního roku,“ uvedl analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák.
Přečtěte si také: