Most na Vltavské, který je od půlnoci kvůli havarijnímu stavu uzavřen, bude nutné zbourat. Řekla to mluvčí Technické správy komunikací (TSK) Barbora Lišková. Společně s ním TSK zbourá i paralelní most, po kterém vede komunikace Bubenská v opačném směru.
Správa komunikací už vybrala firmu, která v následujícím týdnu uzavřený most podepře, aby se mohl otevřít dopravě. Zároveň začne pracovat na projektu zbourání a stavby nových mostů, což nějakou dobu potrvá. Podle Liškové je konstrukce mostů podobná loni zhroucené Trojské lávce a mostu v Janově.
Autorizovaný inženýr pro statiku a dynamiku staveb Václav Losík tvrzení TSK popírá. „Nejedná se o podobnou konstrukci jako u Trojské lávky. Konstrukce se výrazně odlišuje, na Vltavské se jedná o ohýbané předpjaté nosníky. Na Trojské lávce se jedná o takzvaný předpjatý pás. To je druh lanové konstrukce, která je ztužena vloženými segmenty mostovky, které jsou předpjaty, a tak je zvýšena tuhost,“ uvedl Losík.
Na zhoršení stavu mostu nad stanicí metra Vltavská v úterý v podvečer upozornila technickou správu společnost, která dělala jeho diagnostiku. TSK poté musela z bezpečnostních důvodů uzavřít část komunikace Bubenská navazující na magistrálu ve směru z centra na Výstaviště, která po mostě vede. Provoz je uzavřen i pod konstrukcí, takže nejedou tramvaje na Vltavské. Provizorní podepření mostu zabere nejméně týden, poté se provoz na mostě i pod ním obnoví.
Praha vybrala podobu nového mostu. Čtěte více:
Vltavu překlene nový Dvorecký most. Má jisté kouzlo, ikonou se ale nejspíš nestane
Řešením bude nicméně oba mosty nad Vltavskou zbourat a postavit nové, protože jejich úplná oprava už podle Liškové není možná. Mosty jsou z roku 1980 a stavěly je Vojenské stavby. „Jedná se o podobný typ konstrukce, jako byl most v Janově nebo Trojská lávka,“ uvedla mluvčí. Tento typ konstrukce využívá nosná upínací lana. Lávka v Troji se zřítila loni v prosinci, zranili se při tom čtyři lidé. Dálniční most v italském Janově se zřítil v srpnu, tragédie si vyžádala desítky obětí.
K tomu, jestli je v případě mostu na Vltavské nutné bourání, se nechce vyjadřovat. „Bez podrobnějšího prostudování podkladů a dokumentace to nelze,“ podotkl Losík.
Mostů, které mají podobnou konstrukci jako ten na Vltavské, je podle něj v Praze několik desítek. „Pohybujeme se v řádu vysokých desítek kusů. Jedná se o zcela standardní konstrukční řešení mostních konstrukcí staveb dálničního typu pro větší rozpětí jednotlivých mostních polí,“ uvedl dále Losík. Jako příklady jmenoval Radotínský most, Barrandovský most, zakončení Strakonické nebo zakončení Novopacké ulice.
Dále čtěte: