Menu Zavřít

Tučné sousto

12. 2. 2002
Autor: Euro.cz

(EURO 5/2002)

Vážená redakce,
článek pana redaktora Párala výše uvedeného názvu nemohu přejít mlčením, a to s ohledem na celou řadu polopravd, nepřesností, ale bohužel i arogance. Jedná se mi konkrétně o záležitost dálnice D 47, jiné věci v tomto článku uvedené komentovat nebudu.
Pan redaktor má sice pravdu v tom, že (cituji) „…neexistuje žádná ekonomická analýza, která by dokazovala, že výstavba dálnice z Lipníku nad Bečvou přes Ostravu na státní hranici s Polskem má ekonomické opodstatnění“. Pro posouzení životní důležitosti této dálnice pro severní Moravu a Slezsko stačí zdravý rozum a alespoň minimum základních znalostí o tomto kraji. Rovněž upozornění na to, že (cituji) „…kraj má sice opravdu určité potíže a lepší dopravní spojení by mu pomohlo, jenže není třeba spěchat“, vyráží dech.
Chci se pana redaktora zeptat, zda ví něco
- o vysoké nezaměstnanosti v Moravskoslezském kraji a jejích příčinách; domnívá se, že to, zda dálnice je, či není, je pouze okrajová záležitost?
- o tom, že celá řada zahraničních investorů přestala mít zájem o Ostravsko, když zjistila, jaké je do této oblasti špatné spojení?
- o faktoru času, z něhož je zřejmé, že pokud dálnice bude urychleně vybudována díky variantě zvolené vládou, bude to pro náš kraj mimořádně důležité?
I když výběrové řízení pro tuto stavbu vypsáno nebylo, považuji z výše uvedených důvodů toto řešení za daleko lepší než sáhodlouhé licitování, případné odvolávání různých našich firem, nemluvě již o nedostatku prostředků ze státního rozpočtu, které by výstavbu dálnice o několik let zdrželo.
K tomu připojený argument pana redaktora o jakési „občanské statečnosti státních úředníků“ považuji za neférový a vysloveně populistický.
Když už jsem se ve výše uvedeném textu ptal pana redaktora, co ví, zeptám se ho ještě jednou: Víte o tom, že v Moravskoslezském kraji žije téměř milion tři sta tisíc obyvatel, že se kraj podílí téměř dvanácti procenty na tvorbě hrubého domácího produktu České republiky a tak dále? Z toho je snad každému zřejmé, že tento kraj není jenom nějaké „Horní Dolní“ ani žádnou výspou civilizace.
Přiznám se, že se mi dělá zle z takovýchto „zasvěcených článků“, které svědčí nejen o naprosté neznalosti situace na Ostravsku, ale i o „pražské přezíravosti“ k této oblasti republiky.

Zdeněk Prouza
ředitel Úřadu práce v Ostravě

bitcoin_skoleni

Vyjádření redakce
Pan ředitel asi nečetl článek dost pečlivě, jinak by vzal v úvahu, že nikdo nezpochybňuje potřebu zlepšit dopravní spojení s Moravskoslezským regionem. Z kvalifikovaných analýz však jednoznačně vyplývá, že to lze zajistit mnohem levněji. A to ať už v případě stavby dálnice, pokud by vláda postupovala tak, jak má a jak ji nakonec ukládá i platný zákon o zadávání veřejných zakázek, což konstatuje i poradenská firma s o něco větší kvalifikací než má úřad práce. Kromě toho existují i ještě levnější varianty. Tím, kdo má nárok, aby se mu dělalo špatně, je v tomto případě daňový poplatník, který bezmocně sleduje, jak státní úředníci zacházejí s jeho penězi podle „zdravého“ rozumu, a nikoli podle základních kritérií efektivnosti.
O nezaměstnanosti na Ostravsku máme bezpochyby dostatek informací a vypočetli jsme z nich, že pokud by pouze díky stavbě dálnice klesla na nulu a zaměstnání získal i poslední ostravský bezdomovec, přišlo by jedno pracovní místo stát na šest až sedm set tisíc korun. Pokud připočteme obvyklé náklady státu na vytvoření nového pracovního místa v investičních zónách, dostaneme se už na jeden a půl milionu korun. Ví ředitel úřadu práce, že to představuje pro zaměstnance pobírajícího průměrný plat mzdu na osm a čtvrt roku?

  • Našli jste v článku chybu?