Kdyby dostal kterýkoli průměrný Čech za úkol rychle napsat
na papír deset asociací, které ho spontánně napadnout v souvislosti s Tureckem,
asi by obvykle mezi prvními slovy nechyběla káva. Ačkoli v soudobém světě už
určitě není blízkovýchodní země s černým nápojem spojována tolik jako dřív, je
nesporně pořád pikantním úspěchem, pokud na tureckém trhu prorazí s dodávkami
kávy dodavatel z České republiky.
Právě to se podařilo společnosti Simandl z Karvinska. Rodinný podnik, který letos oslavil čtvrtstoletí existence, se specializuje na zpracování a balení instantní kávy, cappuccina či smetany. Turecko firma přidala na seznam svých exportních destinací loni. „Na turecký trh jsme vstoupili v květnu minulého roku přes místního partnera. S tím jsme se potkali na veletrhu CNR Food v Istanbulu v roce 2018,“ vysvětluje obchodní ředitel společnosti Jakub Simandl. „Na tamější trh teď dodáváme instantní kávové a čokoládové nápoje, které náš lokální partner balí do maloobchodního balení nebo používá v nápojových automatech. V letošním roce jsme do Turecka zatím vyvezli 125 tun směsí,“ říká Jakub Simandl.
Přednost Turecka je zřejmá. Přes 83 milionů spotřebitelů,
mezi nimiž je určitě stále mnoho milovníků černého nápoje. Potíž pro zahraniční
firmu může podle obchodního ředitele společnosti Simandl naopak představovat
zbytnělá byrokracie. „Pro samotný vývoz je hlavní překážkou turecký celník,
který je velmi nevyzpytatelný. Může se třeba stát, že desetinnou čárku na
faktuře interpretuje jako oddělovač tisíců, takže potom místo faktury za 40 000
eur máte podle něj na kamionu zboží v hodnotě 40 milionů eur,“ popisuje Jakub
Simandl.
Firma ovšem může při exportu těžit ze svých už bohatých
zkušeností z dalších východních zemí. V oblasti není nováčkem. „V regionu
Blízkého východu vyvážíme naše výrobky do Izraele (Palestiny), Jordánska,
Kuvajtu, Saúdské Arábie a Spojených arabských emirátů,“ připomíná obchodní
ředitel.
Společnost také těží ze spolupráce s agenturou CzechTrade a
ze společné účasti na zahraničních veletrzích. Vedle pomoci při vstupu na
turecký trh nyní postupuje v součinnosti s agenturou i na dalších trzích. „V
současné době nám pomáhají kontakty, které získáváme z regionálních poboček
agentury. Můžeme zmínit například Maroko, kde působí jako ředitel tamější
kanceláře CzechTrade Tamer El-Sibai, nebo Švédsko, kde je v současnosti Tomáš
Rousek,“ vypočítává obchodní ředitel rodinné firmy.
Počet zahraničních trhů, kam firma z Karvinska vyváží, tak již nyní přesáhl tři desítky. „Uznání patří našemu exportnímu týmu. Kvůli zahraniční expanzi ho teď rozšiřujeme a nabíráme nové lidi,“ dodává Jakub Simandl.
PDF verze říjnového čísla magazínu Český export a podnikání ke stažení