Prodej lihovin v Česku klesá, propad se čeká i v dalších letech. Spotřebitelé ignorují levný alkohol a nakupují značkový – ovšem ve slevě
V polovině září uplyne rok od vypuknutí metanolové aféry. Na rozdíl od jiných výročí tohle nebude patřit k těm, které by chtěl někdo nějak oslavovat. Obzvlášť ne výrobci lihovin a oběti otrav.
Jen v loňském roce klesl prodej lihovin v meziročním srovnání o desetinu. A propad pokračuje i letos. Dle informací společnosti Ahold metanolová aféra zapříčinila na českém trhu řadu změn, a to nejen v nákupním chování zákazníků. Zareagovali na ni i výrobci alkoholických nápojů. Třeba tím, že více podporují tak zvané ready-to-drink, tedy předmíchané alkoholické nápoje v menších baleních, například v plechovkách.
Čekání na slevy Některým prodejcům však metanolová aféra naopak pomohla. Dle průzkumu společnosti Ahold vzrostl o desetinu prodej značkového alkoholu. Mimo jiné stoupl zhruba o deset procent zájem spotřebitelů o alkohol z kategorie tuzemák, karibské rumy či whisky. Naopak v řádech jednotek procent poklesl prodej bylinných likérů. V celkovém součtu to znamená propad prodeje lihovin, nicméně přesná čísla zatím nejsou k dispozici.
Společnost Ahold však vypočítává i další změny, které s sebou metanolová aféra na trhu přinesla: mírně roste prodej lihovin v retailových řetězcích, zákazníci nechtějí nakupovat neznámé značky alkoholu. Současně s tím ale šetří na nákupu známých výrobků, pořizují je teprve v okamžiku, kdy jsou v obchodech nabízeny v rámci promočních akcí, tedy s výraznými slevami. „Značkového zboží se v daném segmentu v promo akcích prodá přibližně 50 procent,“ tvrdí Ahold.
To ostatně potvrzuje i Kateřina Harrisová, marketingová ředitelka společnosti Stock Plzeň: „Nepochybně jsme zaznamenali příklon k osvědčeným a tradičním značkám. Dalším významným trendem je naopak odliv zájmu o levné lihoviny v nízkocenových gastronomických zařízeních.“
Změnu chování spotřebitelů zaznamenala i moravská firma Rudolf Jelínek. „Ve smyslu zvýšení prodejů tradičních, zavedených značek alkoholu. Efekt promo akcí pozorujeme snad jen v tom, že se naše výrobky na úkor některých neznačkových častěji dostávají do promocí. V obecné rovině nám především stoupají prodeje prémiových destilátů, a to bez ohledu na promoakce,“ konstatoval marketingový a obchodní ředitel firmy Miroslav Motyčka.
Propad tržeb U některých tradičních výrobců se metanolová aféra podepsala negativně i na vývoji tržeb a hospodářského zisku. Například společnost Jan Becher – Karlovarská Becherovka (JBKB) ve finančním roce 2012 až 2013 utržila 1,209 miliardy korun, což je v meziročním srovnání propad 8,3 procenta. „Výsledky společnosti za toto období ovlivnila opatření související s prohibicí v září minulého roku. Zákaz prodeje alkoholu měl negativní dopad na trh s alkoholem, včetně segmentu hořkých bylinných likérů,“ uvedla JBKB.
Podle odborníků oslovených týdeníkem Euro se metanolová aféra dotkla především menších producentů, tedy značek, které nejsou na trhu tak známé. „Aféru odnesly nejen méně seriózní výrobci, ale i ti menší, kteří třeba neměli dost finančních prostředků na reklamní kampaň nebo nejsou schopni kompenzovat tuzemský propad exportem – jako třeba naše firma. Části velkých producentů naopak metanolová aféra pomohla,“ konstatoval majitel menšího producenta lihovin. S ohledem na citlivost tématu si nepřál zveřejnit své jméno.
Jako příklad může posloužit společnost Granette & Starorežná Distilleries. „Za první pololetí letošního roku máme lepší hospodářské výsledky než v předešlém roce. Meziroční prodej je v objemu na sto procentech, v tržbách dokonce na 104 procentech,“ sdělil týdeníku Euro obchodní ředitel firmy Vladimír Vavřich. Současně však upozornil, že na počátku aféry firemní tržby výrazně klesly. „Postupně jsme se ale vraceli na plánované prodeje. Pravdou je, že za úspěšným pololetím stojí nejen tržby v Česku, ale i stoupající vývoz. GSD se etablovala mimo jiné na trzích Jižní Ameriky, Mexika, Polska či Turecka,“ dodal Vavřich.
Právě vyšší export pomohl i plzeňskému Stocku. „Prodeje Stocku na domácím trhu se loni meziročně snížily zhruba o 17 procent. Celkové prodeje společnosti v roce 2012 pak klesly zhruba o tři procenta. Dokázali jsme tedy eliminovat výpadky na domácím trhu díky podstatnému nárůstu exportu poté, co jsme loni převzali produkci sesterské italské společnosti Stock Trieste,“ konstatovala marketingová ředitelka společnosti Stock Plzeň.
Jen s rodným listem Metanolová aféra vypukla v Česku na začátku září loňského roku, kdy se objevily desítky lidí, kteří měli zdravotní problémy po konzumaci otráveného alkoholu. Zákaz prodeje lihovin s obsahem alkoholu nad 20 procent vyhlásilo ministerstvo zdravotnictví 14. září.
Zmírnilo jej po dvou týdnech, když vláda umožnila prodávat a konzumovat lihoviny vyrobené před 1. lednem 2012 a alkohol s prokázaným původem lihu.
Jenže metanolová aféra není jediným faktorem, který v tuzemsku negativně ovlivňuje spotřebu lihovin. Ta by totiž dle odborníků klesala i bez loňského skandálu, i když ne tak výrazně. Dle posledního průzkumu Státního zdravotního ústavu činí podíl lihovin na celkové spotřebě alkoholu v tuzemsku zhruba 12 procent, 88procentní podíl pak připadne na pivo a víno. Trh s lihovinami jen za první čtvrtletí letošního roku meziročně klesl zhruba o osm procent. Ve druhém čtvrtletí již byla situace příznivější, přesné údaje ale nejsou zatím k dispozici.
„Očekáváme, že trh v obecné rovině bude mírně klesat, v tuto chvíli se odhady různí, ale bude to pravděpodobně kolem deseti procent. Lze naopak předpokládat růst prodejů dovozového alkoholu a značkových výrobků,“ uvedl Miroslav Motyčka z firmy Rudolf Jelínek.
Celkový propad trhu bude ovlivňovat výrazně i pokles poptávky v restauracích, barech a dalších podobných zařízení. „Spotřebitelé změnili své chování zejména v prodejním kanálu on-trade. Zkrátka bary, hospody a různé večerní podniky se nenavštěvují tak jako dříve a současně se utrácí méně. Vždyť jen za první polovinu roku klesla tato část trhu o čtyři až sedm procent,“ tvrdí Vladimír Vavřich, obchodní ředitel Granette & Starorežná Distilleries.
Dle některých výrobců by se mohlo podařit očekávaný další propad trhu zmírnit prodejem nových produktů, tedy již zmíněných míchaných alkoholických nápojů v dostupných menších baleních. Částečně si polepší i domácí pálenice.
„Zákazníci nechtějí nakupovat neznámé značky alkoholu. Současně s tím ale šetří na nákupu známých výrobků,“ plyne z průzkumu společnosti Ahold.
O autorovi| Vadim Fojtík, fojtik@mf.cz