Nejúspěšnějšími druhy obchodů v Česku i na Slovensku jsou hypermarkety, které mají v obou zemích největší podíl na tržbách padesáti největších obchodníků. Zatímco ale v České republice v posledních letech kvůli nástupu dravých diskontních prodejen ztrácejí svůj tržní podíl supermarkety, na Slovensku tento formát obchodů zatím tlaku diskontů odolává.
Vyplývá to z průzkumů společností Incoma Research, Trend a časopisu Moderní obchod.
Hypermarkety mají v Česku na tržbách 50 největších obchodníků 40procentní podíl, na Slovensku bezmála 33procentní. Zatímco v Česku již diskontní prodejny dotáhly v tomto ukazateli supermarkety (obě kategorie podíl 17 procent), tak na Slovensku stále připadá druhý největší podíl na supermarkety (24,4 procenta). Diskontní prodejny mají na tržbách 50 největších slovenských obchodníků jen 12procentní podíl.