ZLATÉ ČASY ČESKÉHO LEASINGU ZŘEJMĚ SKONČILY. PODEPSALY SE NA TOM ZMĚNY ZÁKONŮ, PŘISADIT SI CHTĚJÍ I ÚŘEDNÍCI MINISTERSTVA PRŮMYSLU. SLIBNOU BUDOUCNOST MÁ PŘED SEBOU SNAD JEN OPERATIVNÍ LEASING.
Pro malé a střední podnikatele má leasingové financování nezastupitelnou roli ZLATÉ ČASY ČESKÉHO LEASINGU ZŘEJMĚ SKONČILY. PODEPSALY SE NA TOM ZMĚNY ZÁKONŮ, PŘISADIT SI CHTĚJÍ I ÚŘEDNÍCI MINISTERSTVA PRŮMYSLU. SLIBNOU BUDOUCNOST MÁ PŘED SEBOU SNAD JEN OPERATIVNÍ LEASING. První místo mezi postkomunistickými zeměmi si tuzemský leasingový trh udržel iv loňském roce. V rámci celé Evropy z hlediska objemu je na 13. místě. Za pozornost stojí i skutečnost, že společně s Velkou Británií mu patří první místo podílově - financuje totiž asi třetinu veškerých movitých investic v zemi. V západní Evropě ovšem leasing v současné době poněkud stagnuje. Přetrvávající hospodářské problémy většiny zemí EU totiž dost utlumily poptávku po investicích. Někdejší vysoká tempa růstu tuzemského trhu jsou tatam, nicméně i po saturaci poptávky a stabilizaci trhu vykazuje leasing stále vyšší růst než inflace. Vloni přitom dále pokračovala koncentrace obchodů do rukou největších leasingových firem. První pětka ovládla již skoro polovinu trhu a prvních patnáct největších společností kontroluje bezmála 85 %. Přitom téměř celý trh již mají pod kontrolou členové Asociace leasingových společností (ALS). Jen za loňský rok stoupl jejich podíl z 95 na 97 %. A koncentrace se samozřejmě nevyhnula ani asociaci samé - jestliže před pěti lety měla 130 členů, vloni už jich bylo jen osmdesát. PÁR KONKRÉTNÍCH ÚDAJŮ
Členové ALS předali v roce 2003 do leasingového užívání movité věci (různé dopravní prostředky, stroje a zařízení) v celkové pořizovací hodnotě 99,3 mld. Kč. Vzhledem k uvedenému podílu členů ALS na českém trhu z toho lze dovodit, že loni byly u nás prostřednictvím leasingu pořízeny movité věci v ceně zhruba 102,4 mld. Kč. Podíl leasingu na trhu osobních a užitkových automobilů dosáhl vloni 48,7 procenta. Na druhém místě se umístily nákladní auta a autobusy s 27,1procentním podílem a na třetím místě stroje a zařízení, jejichž podíl byl 19,6 %. Operativní leasing zatím u nás zdaleka nezískal takovou oblibu, jakou má v západních zemích. Řečí čísel to vypadá takto: v roce 2000 činil jeho podíl na celkovém objemu leasingu u nás 3,5 procenta, o rok později 4,5, předloni dokonce klesl na 4,25 a v loňském roce se opět trochu zvýšil na 4,63 procenta. Ve vyspělých státech přitom operativní leasing zaujímá nejméně čtvrtinu, někde až polovinu trhu. Odborníci vysvětlují nízký podíl operativního leasingu v ČR zejména tím, že v našich zeměpisných šířkách stále ještě převládá potřeba vlastnit věci, které používáme. Mnohdy i v případě, kdy to nemá logiku. To se bohužel týká i firem (výhradně jim je totiž operativní leasing určen).
BANKA VYDĚLÁ VŽDYCKY
Pokud jde o členění zákazníků, dominuje u nás leasing do soukromých služeb s téměř polovičním podílem. Následuje leasing pro průmysl (asi 1/4) a skoro 17 procent stále ještě tvoří leasing pro spotřebitele. Také tím se (kromě již zmíněného operativního leasingu) náš trh liší od západních. Ve vyspělých zemích si totiž spotřebitelé věci na leasing příliš nepořizují, protože to pro ně není výhodné. Mnohem lepší přece je vzít si úvěr. U nás vznikla situace právě opačná. Zajímavé přitom je, že většina významných leasingových firem patří bankám. Prostou úvahou lze dovodit, že banka vám sice nepůjčí, ale její leasingová společnost vám vyjde vstříc. Je to pro vás sice méně výhodné, ale vy to zaplatíte - a banka vydělá víc, než kdyby vám půjčila. Úvěrová politika bank samozřejmě vede i k již zmíněné koncentraci leasingového trhu. To je mj. také důsledek skutečnosti, že ochota finančních domů půjčovat leasingovým firmám, které nepatří do „rodiny“, se blíží nule. Mnohé z těchto společností pak musí omezovat své aktivity a jejich podíl na trhu klesá (pokud nezaniknou nebo nepřejdou na jinou činnost). Již vloni konstatovali představitelé ALS, že poslední bankou, která bez problémů leasingové firmy úvěrovala, byla IPB.