Martin Leitgeb rozjížděl obchody v roce 1991. Tehdy měla společnost Activa dva zaměstnance. Dnes soupeří s Papiriusem a patří k největším hráčům na trhu kancelářských potřeb. Tragické úmrtí kamaráda představovalo neštěstí, které vše odstartovalo.
Martin Leitgeb rozjížděl obchody v roce 1991. Tehdy měla společnost Activa dva zaměstnance. Dnes soupeří s Papiriusem a patří k největším hráčům na trhu kancelářských potřeb.
Tragické úmrtí kamaráda představovalo neštěstí, které vše odstartovalo. Obchod s distribucí kancelářských potřeb, který kolega rozjel a krátce poté se nešťastně zabil, byl teprve v počátcích. Nasmlouvané kontrakty však bylo potřeba dokončit.
Martin Leitgeb byl jedním z mála, kdo o tomto byznysu něco věděli. Měl ukončená studia na Vysoké škole ekonomické a právě absolvoval poslední ročník na právnické fakultě Univerzity Karlovy.
Po uvážení zjistil, že prodej kancelářských potřeb je právě to, čím se bude po studiích zabývat. Rozjednané obchody tedy dokončil a rozjel další, tentokráte již s širším sortimentem. Jak sám podotýká: „Nenarodil jsem se s tím, že budu prodávat kancelářské potřeby, ale přivedla mě k tomu nešťastná náhoda. Kamarád, který zkoušel tento byznys rozjet hned po studiích, se zabil a pro mě to byla šance, které jsem se chytil.“ JE LIBO PARKER ČI WATERMAN?
Společnost Activa existuje na trhu od roku 1991 a za tu dobu si získala mnoho klientů, mezi něž se řadí bankovní domy, pojišťovny, státní instituce či hypermarkety. Jejich katalog obsahuje přes 6000 položek včetně řady renomovaných značek, jako je třeba Parker, Waterman, Esselte či Xerox.
První kancelář vznikla v pražské ulici V Jámě. Pak se firma ještě několikrát přestěhovala. Na Vinohradskou, Jeseniovu, Poděbradskou. Obchody rostly, a tak přibrala další a další zaměstnance.
Nyní podnik sídlí v Letňanech, kde vyrostl coby jeden z nejmodernějších logistických objektů s 5000 metry čtverečními skladových prostor. „Je postaven na míru a s vybavením, které jsme přesně potřebovali. Když pro vás staví něco nového, není potřeba řešit dodatečné problémy,“ tvrdí Leitgeb.
Activa v současnosti zaměstnává kolem 350 pracovníků, má jmění ve výši deseti milionů korun a obrat se pohybuje něco přes jednu miliardu. Rozsáhlý vozový park čítá na 150 automobilů zajišťujících rozvoz po celé České republice.
NEJSME TU SAMI V současné době existuje na trhu několik desítek podobných firem. To, v čem se mohou především lišit a co může být kritériem pro rozhodování klientů, je možnost výběru kancelářských potřeb (jeho jednoduchost, časová náročnost, přístupnost), rychlost dodávky a především šíře sortimentu.
Jak vidí Martin Leitgeb v tomto oboru podnikání konkurenci? „Slovo konkurence moc rád nemám. Je to prostě obor, kde podniká více firem. Asi největší a nejvážnější konkurencí je Papirius, o tom není pochyb. Myslím, že jsou zhruba velcí jako my.“
V Česku má Activa osm poboček. V roce 2000 vstoupila na slovenský trh. Všechny pobočky zároveň slouží jako překladiště, do kterých se během noci vozí objednané zboží z centrálního skladu v Praze-Letňanech. Rozšíření do jiných zemí nezavrhují, ale není to nejbližší prioritou. „K těm patří dostavení druhé haly, vychytání drobností, o kterých víme, že je potřeba zdokonalit,“ uvažuje Leitgeb.
SAMOZŘEJMOST A SLUŠNOST Hlavním krédem společnosti je slušnost. „Pokud někomu něco slíbíme, tak to uděláme. A slibujeme jen tehdy, pokud to můžeme udělat,“ říká Leitgeb. Devadesát procent toho, čím se jiní holedbají, považuje za naprostou samozřejmost. Jako například dodávka do 24 hodin či dovoz zdarma.
Co se týče podnikatelského prostředí, cítí Martin Leitgeb ještě velké mezery. Pokládá je za nemorální, nekultivované, necivilizované: „Moc kladných slov k tomu nemám, je otázkou několika generací než dojde k nějakému zlepšení. Každý chce všechno hned. Mnoho z firem, které s námi v roce 1991 začínaly, proto už neexistuje.“ 400 OBCHODŮ PŘES WEB Pro Aktivu tvoří podstatnou část odbytu dodávky supermarketům a řetězcům, k nimž není jednoduché proniknout. „V tomto segmentu jsme ale svou nabídkou jednoznačně nejlepší na trhu a myslím si, že nabízíme i nejkvalitnější produkty. Jsou supermarkety, které jsou zaměřeny na levné zboží, a supermarkety, které chtějí mít sortiment zaměřený na celé spektrum výrobků, od nejlevnějších až po ty dražší. Ty máme radši,“ podotýká Leitgeb.
Přibližně 30 procent obratu je založeno na objednávkách přes internet. Denně to znamená až 400 obchodů, při nichž zákazník může ušetřit až dvě procenta ceny objednávky.
DRAHÉ VYBAVENÍ UŽ NELETÍ Obor kancelářských potřeb nyní zčásti stagnuje. Ani ne tak ve spotřebě, jako spíš v nákupu kvalitního zboží. Snižují se náklady. „Firmy, které byly dříve tahouny pokroku a kupci kvalitního drahého vybavení do kanceláří, se teď začaly uchylovat k tomu, že najednou začínají pořizovat to levnější. Takže stagnaci bych viděl především v rozvoji kvality a nadstandardního vybavení. Běžný sortiment, jako je papír či spotřební materiál do kopírek a faxů, neomezíte,“ míní Leitgeb.
Na trhu v oboru již není nějaká velká mezera, většina firem již má svého dodavatele. I přesto Activa preferuje kvalitu před cenou a téměř všechny produkty, které nabízí, jsou v úrovni střed a výše. Pokud výrobce stojí o zařazení do katalogu, musí disponovat nejen rozmanitou nabídkou, ale především dostatečnou garancí, včasnou dodávkou a spolehlivostí.
ING. MARTIN LEITGEB Narodil se v Brně. V roce 1986 ukončil vzdělání na Vysoké škole ekonomické v Praze. Navázal studiemi Právnické fakulty Univerzity Karlovy, kterou dokončil v roce 1991. Hned po studiích se vrhnul do podnikání s kancelářskými potřebami a založil spolu s Arnoštem Brožem společnost Activa. V právnické kariéře pokračovat nechtěl. K jeho koníčkům patří design a architektura, sport, moderní hudba a práce.
Foto popis| Mnohé služby, které konkurenční firmy nabízejí jako nadstandard, považuje Martin Leitgeb za samozřejmost.
Foto autor| foto: Profit -Martin Siebert