Díky zkušenosti víme, jak mají vypadat sklenice, nože, talíře a další běžné předměty kolem nás. Cokoliv, co vybočí z řady zavedených představ, vždy dokáže zaujmout pozornost a získat si své zákazníky. Stejně jako v případě výrobků dvou českých designérů.
Foto: Martin Jakobsen
Na první pohled to nemůže být sklenice na víno. Stopku má jakoby ulomenou. Navíc trčí do prostoru. Stabilitu jí dává zkosené dno. Najít ideální netradiční tvar pro takto běžný předmět nebylo vůbec jednoduché. „Na vývoji jsem strávil téměř devět měsíců. Bylo potřeba vyřešit otázku stability, přiměřené velikosti, způsobu výroby a maximální funkčnosti,“ vysvětluje Martin Jakobsen.
Pro uchopení sklenic z kolekce rEvolution slouží skleněný úchyt ve tvaru nedokončené nožky vinné sklenice. Produkt připomíná vinnou sklenku, přesto dokáže být nápaditě jiný. „Prvotní záměr bylo nabídnout jiný pohled na stereotypní práci designérů. Nakreslím tvar, a poté přichází vývoj, během kterého se podoba návrhu několikrát změní. Všímám si jednotlivých detailů, které se snažím promítnout do roviny estetické i praktické,“ dodává Martin Jakobsen.
Nos až do sklenice
Milovníci vína rozhodně ocení netradiční tvar poháru. Díky němu mohou při každém doušku intenzivně vnímat nejen chuť nápoje, ale také jeho vůni. „V momentě, kdy se chystáte napít, vás doslova zaplaví vůně, protože váš nos se nezvykle ocitne přímo uvnitř skleničky,“ vysvětluje autor Martin Jakobsen.
V případě sklenic rEvolution nehrozí ani přelití. Jsou určeny pro obsah 250 ml, navíc díky neobvykle vyřešenému dnu je u vertikální polohy hladina tekutiny nižší.
„Skleničky rEvolution poukazují na stereotyp, kterým jsme denně obklopeni. Odhalují divergentní myšlení a osobitý styl, který vkládám do každého ze svých návrhů. Je to harmonie mezi funkčním a inovativním řešením,“ vysvětluje autor.
Dekor je důležitý
Někdy může netradiční tvar či zpracování běžných předmětů motivovat vzpoura proti neustálému tlaku na rychlost výroby a snižování nákladů. Kvůli tomu z výrobků mizí dekor, zůstává jen samotný materiál. Právě na tomto kontrastu staví pohárek 100% Desén, jehož autorem je Roman Šedina. Reliéfního povrchu se podařilo docílit spojením porcelánu a textilního materiálu, využívaného ke sportovním účelům.
Šedina absolvoval Design keramiky na Fakultě umění a designu Univerzity J.E.Purkyně v Ústí nad Labem a Industrial design u Ferdinanda Chrenky v Bratislavě. Tím, co v tvorbě jeho studia Limited zaujme, je nové pojetí hrany a plochy produktů, kterým nechybí originalita i humor.
Pohárek 100% Desén vznikl při práci na projektu pro sportovní značku Puma jako vedlejší produkt. „V tomto případě šlo o práci s dekorem, který působí na naše emoce,“ vysvětluje autor výrobku. „Tvar oválného hrnku připomíná pohárek, ze kterého lázeňští hosté tradičně upíjejí vodu z léčivých pramenů, ale i to má svůj důvod. Při výrobě porcelánových hrníčků občas dochází k deformaci a já jsem tohoto nežádoucího jevu využil,“ dodává Roman Šedina.
Pohárky v muzeu
Pohárky jsou vyráběny v malých sériích. Autor může dohlížet na celý proces od návrhu výrobku, přes model, formu lití a výpal až k dekorování a glazování. Reliéfní povrch pohárku zaujme na první pohled, v celkovém dojmu má ale spíš doplňující a harmonizující efekt. „Dnes je vše takzvaně „osekáno“ od dekoru. Dekor nebo reliéf je však součástí každé doby. Vypovídá o společnosti a jejím životním stylu,“ vysvětluje Roman Šedina. Pohárek už zaujal i odborníky a stal se součástí sbírek Umělecko-průmyslového muzea v Praze.
Právě ve sbírkách UPM Praha najdeme i další výrobky Romana Šediny. Například konvici na kávu a čaj Neo, se kterou mladý český designér uspěl na prestižní milánské přehlídce Salone del Mobile.
Jeho další výrobek, mísa na ovoce s názvem Ledová koruna, byla nominována na Elle Decor International Design Awards a objevila se i v kolekci Fresh v galerii Futurista Universum. Využívá principu chlazení ledem, anebo ledovou vodou, jaký se používá ve vinařství při chlazení šampaňského vína. Ovoce tak udrží déle čerstvé.