BEZ VÝBĚROVÉHO ŘÍZENÍ JMENOVALA STÁTEM OVLÁDANÁ DOZORČÍ RADA ČESKÝCH AEROLINIÍ BÝVALÉHO MINISTRA OBRANY JAROSLAVA TVRDÍKA DO ČELA TÉTO FIRMY. OFICIÁLNÍ PŘÍČINOU ODVOLÁNÍ DOSAVADNÍHO PREZIDENTA ČSA NEBYLY EKONOMICKÉ DŮVODY, ALE "DYNAMIZACE ROZVOJE" PODNIKU.
Bývalý ministr obrany se stal prezidentem ČSA
BEZ VÝBĚROVÉHO ŘÍZENÍ JMENOVALA STÁTEM OVLÁDANÁ DOZORČÍ RADA ČESKÝCH AEROLINIÍ BÝVALÉHO MINISTRA OBRANY JAROSLAVA TVRDÍKA DO ČELA TÉTO FIRMY. OFICIÁLNÍ PŘÍČINOU ODVOLÁNÍ DOSAVADNÍHO PREZIDENTA ČSA NEBYLY EKONOMICKÉ DŮVODY, ALE „DYNAMIZACE ROZVOJE“ PODNIKU.
Událostí týdne se na domácí scéně stalo úterní jmenování exministra obrany Jaroslava Tvrdíka prezidentem ČSA. Předcházelo tomu odvolání dosavadního šéfa největších tuzemských aerolinií Miroslava Kůly a celého představenstva. O změnách rozhodli zástupci státu, kterému patří přes devadesát procent akcií ČSA. Jednání dozorčí rady o výměně vedení trvalo takřka čtyři hodiny. Vzhledem k tomu, že podle mezinárodních účetních standardů jsou aerolinky ziskovou firmou (zisk za první pololetí činil 120 milionů korun), nebyly důvody Kůlova odvolání ekonomické. Oficiálně stála v pozadí blíže neupřesněná „dynamizace rozvoje podniku“ a přechod na německý model řízení (ten spočívá především v posílení úlohy dozorčí rady). Na místě je připomenout, že v ČSA nedochází k odvolání úspěšného ředitele poprvé. Právě Kůla totiž před čtyřmi lety nahradil Antonína Jakubšeho, který dostal firmu z krize a přivedl ji k zisku. Také jeho stát z ne zcela jasných důvodů náhle odvolal a nepomohlo mu ani to, že za ním stála většina zaměstnanců. (V současné době je Jakubše prezidentem Aera Vodochody). Reakce politiků (kromě ČSSD), ekonomů, zaměstnanců firmy, ale i široké veřejnosti na Tvrdíkovo jmenování byly poměrně bouřlivé. Vesměs se týkaly buď „neuvěřitelné arogance politické garnitury“, tedy způsobu, jakým exministr obrany přišel ke své „trafice“ (ministr dopravy prý nebyl ani informován), nebo otázky, zda může být neúspěšný ministr obrany úspěšným manažerem tak významné společnosti, jakou jsou ČSA. „Elitní vzdělání z prestižní univerzity, manažerské zkušenosti a znalost anglického jazyka jsou základní předpoklady, o vítězství ve standardním výběrovém řízení ani nemluvě,“ vyjádřil se například prezident Českého sdružení dopravních pilotů Radomil Kratochvíl ve zjevné narážce na to, že bývalý šéf rezortu obrany nesplňuje ani jeden z těchto předpokladů. Odvolání Kůly ale odborové sdružení pilotů ČSA uvítalo, zatímco odvolání viceprezidenta pro personalistiku Michala Krause piloty mrzí. Kraus s piloty vedl vyjednávání, které ani po osmi měsících nevedlo k podpisu kolektivní smlouvy pro letošní rok. „Tou žábou na prameni byl pan prezident Kůla,“ uvedl pro ČTK Kratochvíl. S Tvrdíkem přichází do aerolinií i Jaroslav Švábík (do konce srpna náměstek ministra obrany). Ten nahradí dosavadního personálního šéfa Krause. Prezident Václav Klaus přijal Tvrdíkovu rezignaci na post ministra obrany 3. června. Tvrdík měl ze zákona právo ještě tři měsíce pobírat ministerský plat ve výši asi 90 tisíc korun, užívat kancelář, telefon, auto s řidičem a ochranku. Tyto výhody mu tedy skončily minulé úterý. A právě v tento den se stal prezidentem českých aerolinek.