Menu Zavřít

Tvůrci Ovečky Shaun: Velké filmy a velké peníze? To není naše studio

11. 1. 2016
Autor: profimedia.cz

Po letech práce pro britské studio Aardman, proslulé svými plastelínovými postavičkami jako Wallace a Gromit, se Mark Burton a Richard Starzak dočkali prvního animovaného celovečerního titulu ve vlastní režii a podle vlastního scénáře. S úspěšnou Ovečkou Shaun ve filmu si nyní užívají různé ceremoniály. V prosinci přijeli na Evropské filmové ceny, v noci na dnešek sledovali Zlaté glóby, v únoru je čeká udílení cen BAFTA a pravděpodobně i Oscarů.

V Česku známe Shaun jako ovečku, ve skutečnosti to je ale beránek, že?

Mark Burton: Pro nás to je jedenáctiletý ovčí kluk. Ale záleží na vás. Shaun je v podstatě transgender.

Richard Starzak: Ano. Transgender je teď v módě. V Portugalsku se zase jmenuje Nezbeda, protože Shaun tam znamená nezbedný.

Mark Burton: V angličtině je jeho jméno slovní hříčkou, která samozřejmě v jiných jazycích nefunguje. Ovšem ač je Shaun velmi anglický, zároveň by mohl žít na jakékoliv farmě, u jakéhokoliv města. Patří všem, což se mi líbí a což je podle mě i jeden z důvodů jeho úspěchu.

Shaun se poprvé objevil v krátkém filmu s Wallacem a Gromitem O chloupek v roce 1995. Jak dlouho se plánoval jeho samostatný celovečerní snímek?

Richard Starzak: Dvanáct let po kraťasu O chloupek vznikl o Shaun televizní seriál a po první sérii jsme měli pocit, že by bylo možné natočit s ovečkou delší příběh. Asi před šesti sedmi lety jsme o tom začali nadšeně mluvit, asi před čtyřmi roky jsme na filmu začali s Markem pracovat.

Jak dlouho produkce fázové animace dnes zabere?

Richard Starzak: Výroba Shaun trvala krátce, jen deset měsíců. Na scénáři jsme zato pracovali asi rok a půl. U animace je obvyklé, že scénář zabere déle. Než začne produkce, musíte vše naplánovat, abyste přesně věděli, co budete dělat. Takže při natáčení pak už nic neměníte?

Mark Burton: Něco ano. Poslední nový nákres pro animatroniku jsme dodali týden před koncem natáčení. Když příběh animujete, vycítíte, jestli funguje, upravujete ho, někdy i něco přetočíte. Výsledek ovlivňují také animátoři, kteří dodají pohled nebo gesto postavy. Celý proces ale musíme dost kontrolovat, protože samotná animace je časově i finančně náročná, takže je třeba být velmi specifický, záběr od záběru.

Marku, jak moc se práce na Ovečce Shaun v produkci britského studia Aardman lišila od práce pro americké studio Dreamworks, kde jste pomáhal psát scénář Madagaskaru?

Mark Burton: Tady jsem povýšil na režiséra, takže to bylo dost jiné. Dreamworks zaměstnává spoustu chytrých lidí, ale jste tam víceméně kolečko v továrně. Máte svou roli, říkají vám, co máte kde změnit, co se jim nelíbí. Fungují hierarchicky. U Aardmanu jsme měli k ruce tzv. mozkový trust, kde byl Nick Park, Peter Lord a další zkušení režiséři. Ti nám radili, ale jen vzácně nám říkali, co máme dělat. Rozhodnutí spíš nechávali na nás, my byli u Shaun režiséři.

Je tohle rozdílné fungování důvod, proč už Aardman nespolupracuje s Dreamworks, s nimiž natočil animák Spláchnutej?

Mark Burton: Ten důvod byl o něco komplikovanější, ale nějakou roli to hrálo. U Shaun jsme si užili spolupráci s evropským Studiem Canal, které nám věřilo. Od amerického studia jsme se ale hodně naučili, nešlo jen o špatnou zkušenost. Největším problémem byl jejich komerční tlak vyrábět velké filmy a vydělávat velké peníze. To není Aardman. V jistém smyslu se naše studio vrátilo ke kořenům a snaží se dělat filmy, které jsou věrné značce Aardman a stále si na sebe vydělají.

Je pravda, že americké animované filmy mají stejně vysoké rozpočty jako superhrdinské akce?

Richard Starzak: V mnoha studiích to tak je, protože si uvědomila, že trh s animáky se zvětšuje. Loni šlo do kin asi 120 animovaných filmů, před patnácti lety jich bylo kolem patnácti. Pokud na nějaký animák vynaložíte stamiliony, chcete je vydělat zpátky, tudíž utratíte další stovky milionů na propagaci. Myslím, že studia si teď začínají promýšlet, jak vlastně své filmy chtějí vyrábět a kolik za ně chtějí utratit.

Co je na takovém animovaném velkofilmu tak drahé?

Mark Burton: Náklady na pracovní sílu, administraci, marketing. Na každém filmu pracují několik let stovky lidí a v Los Angeles je práce drahá. Pro výrobu filmů to je dost nákladné město. Animace Mimoňů proto vznikla v Evropě, a byla o dost levnější. Ale myslím, že Pixar či Dreamworks zůstanou, kde jsou.

Pixar loni čelil svému prvnímu neúspěchu s filmem Hodný dinosaurus, jehož výdělky přes 200 milionů dolarů nepokryly jeho náklady.

Richard Starzak: Jeho náklady narostly, protože byl moc dlouho ve výrobě, řekl bych. Loni jsme Pixar navštívili a ukazovali nám, kolik úsilí vynaložili, aby přišli na to, jak by to mohlo vypadat v mysli pubertální dívky ve filmu V hlavě. Na zdi jim visela každá představitelná verze, každá od jiného uznávaného umělce.

Docela jsem Pixaru záviděl, že může strávit tolik času a peněz vymýšlením designu. U Shaun jsme prostě něco nakreslili na kus papíru a řekli animátorům, ať vyrobí něco podobného. Na druhou stranu, právě tak vzniká ten velký finanční tlak.

Tlačí studia i na to, aby se k filmu dobře navrhovaly různé reklamní předměty?

Mark Burton: Aardman ne. Naším záměrem bylo jen víc prozkoumat postavy známé ze seriálu a dostat je do většího světa.

Richard Starzak: Před deseti patnácti lety mohly reklamní předměty z filmu pomoct zaplatit rozpočet. Dnes už ani ne. Existuje příliš filmů, které se objeví a hned zapadnou a nikdo o nich nemluví dost dlouho na to, aby nějaký merchandising prodaly.

Přemýšleli jste, pro jak staré děti Ovečka Shaun ve filmu je? Neobsahuje žádný dialog, děti tedy musí dávat pozor a příběh si samy sestavit. V pražském kině, kde jsem film viděla, někteří rodiče svým potomkům neustále vysvětlovali, co se děje.

Mark Burton: Vážně? To mě mrzí. Viděli jsme Shaun s různým publikem a připadalo nám, že filmu lidi rozumí.

Richard Starzak: Při vzniku se hlavně snažíme, aby film rozesmál nás. U televizního seriálu Ovečka Shaun je prý cílové publikum od osmi to dvanácti let. Ale při psaní jsem na to moc nemyslel. Bereme Shaun jako dospělý film, na který můžete vzít děti.

Pěstujete si proto v sobě své vnitřní dítě?

Mark Burton: Spíš je pro nás problém, jak si v sobě udržet dospělého, když v naší příjemné práci můžeme posedávat a probírat hloupé nápady. Pamatuju si, jak Richard přišel s tím, že chce mít v Shaun pantomimického koně. A my začali vymýšlet, jak to udělat. Skvělá konverzace pro dospělé.

Richard Starzak: Den před udílením Evropských filmových cen v prosinci jsme byli na pěkné recepci pro nominované a po pár skleničkách vína jsem chtěl sochám v sále přimalovávat kníry. A to jsem muž ve středním věku.

Evropskou filmovou cenu za nejlepší animovaný snímek jste nezískali. Ve čtvrtek oznámí nominace na Oscary a očekává se, že jednu také získáte. Jak své šance vidíte tam?

Mark Burton: Tento rok je ve hře mnoho silných animovaných filmů. Za svět z toho máme radost, pro nás to ovšem znamená, že velkou šanci vyhrát nemáme. Ale moc mě to netrápí. Mám radost, že Shaun cestuje po světě a líbí se divákům. To je důležitější. Ovšem jestli vyhrajeme Oscara, tak ho samozřejmě neodmítneme.

Oscarové kampaně se zúčastníte?

Mark Burton: Asi ano, společnost Lionsgate, která se o ni u Shaun stará, k nám byla hodná, a mají pocit, že náš film patří mezi kandidáty. Můžeme jim říct ne, ale chceme pro ně něco udělat

Richard Starzak: Já byl v Americe už v prosinci. Všichni mi tam říkali, jak náš film milují, ale to je zdvořilost, z toho své šance neodhadnete. Setkal jsem se tam s dalšími animátory z Pixaru či Dreamworks na diskusi u kulatého stolu. Bylo to moc milé a terapeutické, takové setkání anonymních alkoholiků. Neměl jsem pocit, že bych se někomu musel prodávat.

Už připravujete pokračování Ovečky Shaun ve filmu?

Mark Burton: Ano, Richard ho bude režírovat. Také Nick Park připravuje nový film, nepůjde ovšem o Wallace a Gromita, ale o nové postavy.

WT100


Čtěte také:

Šéf CinemArtu Jeníček: Kina letos utrží nejvíce v historii

  • Našli jste v článku chybu?