Informační technologie Nejpopulárnější mikroblogovací síť Twitter oznámila, že se chystá vstoupit na burzu. Do světa zprávu vypustila vlastním tweetem – zprávou o maximálně 140 znacích. Tímto způsobem po Twitteru komunikují všemožné instituce, politici, firmy, ale hlavně celebrity.
Ty tweetů využívají pro komunikaci s fanoušky s největším úspěchem. Mezi 200 miliony aktivních uživatelů Twitteru je nejsledovanější „osobností“ Justin Bieber s takřka 45 miliony followerů. Český žebříček vede s 322 tisíci „čtenářů“ fotbalista Tomáš Ujfaluši.
Pro investory je síť zajímavá především kvůli marketingovému potenciálu a možnosti příjmu z reklam, které společnost eMarketer odhaduje pro letošek na necelých 583 milionů dolarů. Odhady jsou nicméně vším, co mají zájemci o budoucí akcie k dispozici. Twitter, jehož hodnota by se měla pohybovat nad 10,5 miliardy dolarů, totiž svůj primární úpis akcií (IPO) pořádá v utajeném režimu.
Společnosti to umožňuje zákon podporující americké startupy s tržbami do miliardy dolarů, díky němuž stačí povinné údaje včetně zisků a tržeb zveřejnit až před roadshow pro shánění investorů. Twitter se tak vyhne osudu slevového serveru Groupon, který na burzu vstupoval v roce 2011 a americká Komise pro cenné papíry (SEC) veřejně pochybovala o jeho účetnictví. Možná se firma zároveň snaží tlumit přehnané očekávání, které loni provázelo burzovní start Facebooku a následně poslalo jeho akcie z kopce.
Navzdory pochybnostem se o Twitter perou newyorské burzy NYSE a Nasdaq. První by jeho pomocí ráda do svých řad nalákala více technologických společností, druhé by se zase hodilo napravení reputace po komplikacích s IPO Facebooku. Zda se investoři budou o cenné papíry Twitteru přetahovat stejně jako burzy o úpis, by se mělo ukázat na přelomu roku.