PRAHA (tpk) – Projekt zavádění mýtného pro nákladní vozy na německých dálnicích má za sebou první testovací týden. „Průběžně vyhodnocujeme kritické připomínky autodopravců, kteří se do zkušebního provozu přihlásili,“ uvedl Michael Rummel, jednatel konsorcia Toll Collect, jež systém spravuje. „Problémy se zatím objevily na straně softwaru u takzvané On Board Unit a vznikly i malou informovaností o způsobech práce s terminály,“ tvrdí německý manažer. Zkušební provoz bude trvat osm týdnů do 2. listopadu, kdy má být systém spuštěn.
Připojit se do systému je možné třemi způsoby: prostřednictvím internetu, za pomoci 3500 terminálů rozmístěných u hraničních přechodů, čerpacích stanic či motelů nebo díky automatické evidenční jednotce On Board Unit (OBU). Ta funguje jako mobilní telefony na bázi GSM spolu s GPS (Global Positioning System) a po překročení státní hranice se sama přihlásí do německé sítě. Původně mělo být mýtné zavedeno již začátkem září, ale kvůli nedostatku jednotek OBU bylo o dva měsíce posunuto. „Chtěli jsme dát provozovatelům kamionů za hranicemi Německa více času, aby si mohli jednotku obstarat,“ tvrdí Marita Müllerová, která má v konsorciu Toll Collect na starosti střední a východní Evropu. „Koncem srpna bylo k dispozici 150 tisíc OBU, v listopadu jich má být čtyři sta tisíc,“ říká Müllerová. Čeští autodopravci jich budou potřebovat asi deset tisíc.
Do Česka zatím dorazilo minulý týden prvních dvacet kusů OBU, které zkouší tuzemská pobočka DaimlerChrysler. Systém se však netýká pouze českých provozovatelů nákladních vozů. Ministr dopravy Milan Šimonovský se vyjádřil, že by podobný systém mohl od roku 2005 začít fungovat i u nás. Za převzetí německého modelu se zasazuje například bývalý ministr Antonín Peltrám.
Konsorcium Toll Collect, v němž mají podíly společnosti DaimlerChrysler Services Mobility Management (45 procent), Deutsche Telekom (45 procent) a francouzská firma Cofiroute (deset procent), funguje na bázi Public Private Partnership (PPP). Provozovatel systému uzavřel se státem smlouvu na dvanáct let, hradí investice, náklady na zavedení a inkasuje od státu pevnou předem domluvenou částku. Jeho odměna tak nezávisí na výši vybraného mýtného. Ročně by německá vláda měla tímto způsobem získat odhadem 3,4 miliardy eur. Kromě České republiky se, jak tvrdí Michael Rummel, budou snažit členové konsorcia systém nabízet také ve Velké Británii, Nizozemsku či Dánsku. Uvažuje prý o něm i Čína jako o modelu financování rozvoje své infrastruktury.