PARKOVÁNÍ U LETIŠTĚ - Ceny za uschování auta v areálu letiště v Praze-Ruzyni inspirovaly majitele okolních zahrad k vybudování soukromých parkovišť. Na nich nabízejí řidičům výrazně nižší ceny. Většina provozovatelů či majitelů odstavných ploch podniká jen na živnostenský list.
Vlastnit volné prostranství poblíž Ruzyně údajně nestačí, aby jeho majitel mohl konkurovat letištním parkovištím. Podle Martina Havrana musí být člověk ještě pikolík, hospodský, taxikář a diplomat v jedné osobě. „Mohou to dělat jen vyvolení od pána boha. Člověk musí mít rád auta i lidi, nesmí mu vadit tahání s kufry, vstávání v jakoukoli dobu i za špatného počasí,“ vyjmenovává jeden z podnikavců zákulisí byznysu, který se v poslední době ve velkém rozjíždí v okolí pražského letiště. Majitelé zahrad u rodinných domků, ale i větších prostranství, tu nabízejí parkování za ceny, které jsou výrazně nižší než v ruzyňském areálu.
Pro porovnání: na brněnském letišti platí řidič za den na parkovišti 150 korun, zatímco na ruzyňském minimálně pět stovek a na hlídaném parkovišti 650 korun. Ovšem u soukromníků v Praze stačí v průměru stovka. U Havrana v Tuchoměřicích pět minut jízdy od Ruzyně dokonce 80 korun denně.
Lidem cestujícím na dovolenou nebo například na služební cestu se tak podaří lehce ušetřit svazeček stokorun, aniž pocítí jakékoli omezení. Provozovatelé soukromých parkovišť totiž nabízejí v ceně i dopravu na letiště a zpět.
Služby všeho druhu
„Za pět minut jsem schopen dopravit zákazníka k terminálu. Kdyby byla na silnici zácpa, tak znám i polní cesty, takže se na mě může spolehnout,“ chlubí se Havran. Za nižší než letištní ceny nabízí například i balení zavazadel, nápoje, drobný servis na voze včetně umytí aut a podobně. Tvrdí, že tento podnikatelský záměr už měl před třemi roky, ale naostro jej rozjel teprve letos. „Měl jsem to udělat dřív, protože je to dobrý byznys,“ míní optimisticky bývalý restauratér. Jeho upravené parkoviště pro šedesát automobilů, které začínají využívat i cizinci, hlídají kamery. „Dal jsem tomu srdíčko. Stálo mě to tak sto tisíc korun, ale byla to dobrá investice,“ uvažuje Havran.
Manželé Vojířovi mají v tříkilometrové vzdálenosti od letiště rodinný domek se zahradou, na kterou se vejde padesát aut. Na myšlenku je přivedli známí, kteří u nich dvakrát zaparkovali cestou do ciziny. A tak místo trávníku navezli štěrk a parkoviště v Přední Kopanině provozují už dva roky. Mezi klienty mají za tu dobu i stálé zákazníky především z firem, takže pomalu častěji vystavují fakturu, než inkasují peníze. Jejich denní sazba za odstavené auto se pohybuje ve zdejším průměru – 100 korun za den.
„První rok se parkoviště jen tak rozjíždělo, ale od letošního jara máme většinou stále plno. Přibylo o 50 procent víc klientů,“ prozrazuje Zuzana Vojířová s tím, že vedle dopravy na i z letiště patří k velmi častým službám také dobití baterie odstaveného vozu. „Zaparkování auta u nás doporučují svým zákazníkům dokonce i regionální pobočky cestovních kanceláří, například českobudějovický Fischer,“ dodává Petr Vojíř.
Řidičům se nelze divit, když upřednostní zaparkování u soukromníka. Za týdenní odložení svého vozu u podnikavého zahrádkáře zaplatí 560 až 700 korun, v areálu pražského letiště 1200 až 3050 korun podle úrovně hlídání. U brněnského letiště to je 1150 a v Drážďanech v přepočtu 1000 až 2000 korun.
Většina soukromých parkovišť má internetové stránky, takže se zákazníci objednávají buď přes e-mail, nebo telefonicky. „Vždy zavolám, abych měl jistotu, že zaparkuji a nebudu popojíždět od zahrady k zahradě a hledat volný flek. Už to tak praktikuji přes rok,“ uvádí jednatel středočeské společnosti Miroslav Kovář, který tak čtyřikrát ročně létá služebně do zahraničí. V jeho případě prý ani není rozhodující cena jako domácké služby, které upřednostňuje. „Dám vydělat malým českým podnikatelům, a to je přece dobře,“ usmívá se.
Stačí živnostenský list?
Podnikatelské zázemí tohoto byznysu je v okolí Ruzyně založeno většinou jen na živnostenském listu. Jeho majitel má také uzavřené pojištění na případné odcizení či vykradení vozu. Pro zákazníky je proto důležité si v provozním řádu ověřit, za co podnikatel zodpovídá a za co ne.
Samotné parkoviště je z hlediska úředního povolení trochu zamotané, protože neexistuje konkrétní zákon, který by řešil, jak má majitel postupovat. Většina odstavných ploch kolem Ruzyně leží na území Prahy šest, kde se například na stavebním odboru se žádostí na vybudování parkoviště dosud nesetkali. Pokud totiž nesáhne majitel pozemku k výrazným úpravám, příslušný odbor tento problém nezajímá. Například navezení štěrku na parkoviště jsou takzvané udržovací práce, které není třeba schvalovat. A protože jde o ojedinělý případ, který nemá v tuzemsku obdobu, chystá se v září jednání na pražském magistrátu, aby si zástupci stavebního a dopravního odboru z Prahy šest s nadřízeným orgánem domluvili společný postup.
Podle právničky odboru dopravy Magistrátu hlavního města Prahy Blanky Gřondilové je třeba každý případ řešit individuálně. „Obecně platí, že rozhoduje technická správa komunikací. S tou by měl majitel parkoviště uzavřít smlouvu. V některých případech by mohla stačit dohoda s policií, aby osadila prostor dopravními značkami a vydala dobrozdání, že je parkoviště z hlediska dopravy bezpečné,“ říká Gřondilová.
Řidičům, kteří nechtějí projíždět Prahou k Ruzyni, nabízí společnost Park-Fly služby, které nebudí tak veliké rozpaky mezi úředníky. Jde totiž o klasickou nabídku pod heslem Zaparkuj a leť. V garážích, které provozuje firma po celé Praze, například v Horních Měcholupech či Letňanech, ohlídá majitelům vůz za denní sazbu 150 korun a za paušál 400 korun je dopraví k terminálu a zpět. „Je to služba hlavně pro lidi, kteří se bojí s vozem proplétat pražskou dopravou. Když se telefonicky objednají, vytipujeme jim nejbližší parkoviště a o vše se postaráme,“ slibuje prezident Asociace provozovatelů hlídaných parkovišť v Praze Lubomír Tusjak, podle něhož jsou služby park-fly v zahraničí mnohem rozvinutější než v Česku a boom je teprve čeká.
Letiště nepovažuje soukromníky za konkurenci
Soukromá parkoviště připravují ruzyňské letiště jistě o statisíce korun. Přesto podle jeho zaměstnanců tržby rostou. „Meziročně se zvyšují přibližně o deset procent. Velký podíl na tomto výsledku mají naše kroky, které rozšiřují nabídku typů i cen za parkování. Souběžně roste také počet klientů využívajících parkovací služby,“ uvádí Eva Krejčí, mluvčí Správy Letiště Praha s tím, že soukromá parkoviště nepovažují za konkurenci. Pouze za doplnění spektra nabídky parkování pro cestující i jejich doprovod. „Soukromí provozovatelé nabízejí nekrytá parkoviště ve větší vzdálenosti od letiště,“ argumentuje Krejčí.
Podle letištní správy cestující upřednostňují zejména kryté parkoviště v blízkosti terminálů. Ročně využije některou z nabízených tří parkovacích zón kolem 3,6 milionu řidičů. Na dotaz, zda letiště neuvažuje kvůli rostoucí privátní konkurenci o snížení cen za parkování, mluvčí konkrétně neodpověděla. Pouze uvedla, že se chovají tržně, sledují vývoj cen, srovnávají je s konkurencí a podle toho reagují. „Stanovení cen je záležitostí nabídky a poptávky. Cena byla stanovena tak, aby odpovídala úrovni hlavního města Prahy a konkurenčních evropských letišť,“ míní Eva Krejčí.