Ve dnech, kdy ulice dvou největších českých měst blokují taxikáři naštvaní na službu Uber, chystá ministerstvo dopravy narovnání podmínek, po němž nespokojenci tak hlasitě volají. Ale zpráva to pro ně není dobrá. Nové podmínky budou podle prvních informací nahrávat alternativním přepravním službám. A vlastně není čemu se divit.
S formou protestu taxikářů nesouhlasí zhruba 80 procent Pražanů, tvrdí výzkum společnosti NMS Market Research. Hněv se tak stává poslední emocí, provází konec taxikaření jako samostatné profese. Za pár let už bude drtivá většina jízd probíhat na základě pravidel, se kterými před časem přišel Uber.
Stát tomu jde naproti tím, že podle změny zákona, kterou chystá ministerstvo dopravy, bude možné používat mobilní aplikace místo taxametru. Změna je to na první pohled možná malá, pro služby typu Uber je to ale velký pokrok.
Při všem troubení taxikářů v ulicích totiž nerezonuje, jaká pravidla Uber vlastně porušuje. On sám tvrdí, že žádná, protože není taxikářskou firmou, ale tohle je jen hra se slovy, navíc už právně zpochybněná. Pokud tedy připustíme, že Uber je vlastně taxík, chybí mu podle zákona taxametr, žlutá svítilna a řidiči pak zkoušky z místopisu. To je celé. Živnostenský list řidiči mít musejí (tedy platí daně), stejně jako pojištění, musejí mít čistý trestní rejstřík a další náležitosti.
Jak vypadal včerejší protest taxikářů?
Pokud stát „narovná“ podmínky tím, že uzná mobilní aplikaci stejně jako taxametr, jedna ze tří překážek padne. Zkoušky z místopisu mimochodem znějí v době satelitních navigací také jako dost archaický požadavek zralý na zrušení a žlutá svítilna v době aplikací na objednání taxi jakbysmet. Pokud padne jedno pravidlo, za čas padnou i další.
To, oč ve sporu tradičních firem a Uberu ve skutečnosti jde, jsou peníze. Taxikáři mají řízení auta jako živnost, na rozdíl od řidičů Uberu. Podle údajů českého zastoupení firmy jich 91 procent má vedlejší příjem a taková finanční nezávislost je konkurenční výhoda jako řemen. Logicky řidičům tedy nevadí jezdit za méně peněz (25 procent z výdělku odevzdávají firmě) a volnou kapacitu v autě využít jako pouhý zdroj přivýdělku. Proti někomu takovému nemá taxikář – živnostník šanci uspět.
Ale proti tomu se bohužel nic dělat nedá. Přichází doba, kdy řidič, který poveze zákazníky, nebude na svou profesi životně odkázaný. Bude to kuchař, který má „krátký týden“, a jde si ve volnu přivydělat, učitel o prázdninách nebo někdo další. Kdo jezdí Uberem, tyhle příběhy ho nepřekvapují už teď. Koneckonců, člověk by si měl ty cesty užít, protože jednou už přijede auto, kde ani žádný řidič nebude.
Přečtěte si další komentáře autora: