Alternativní taxislužba se po necelých třech letech stahuje z Dánska. Hlavním důvodem je nový zákon, který zavádí přísná omezení a například ustanovuje povinnost mít ve výbavě taxametr.
Start aplikace Uber v Dánsku v listopadu 2014 provázely protesty taxikářských společností i odborů, proti další formě sdílené ekonomiky se nakonec postavila i většina politiků.
Právě politici Uber z Dánska dostali. Sněmovnou prošel nový zákon o taxislužbách, který zavádí citelné restrikce a povinnosti tak, aby všichni provozovatelé taxi měli stejné podmínky. V praxi to například znamenalo nutnost disponovat taxametrem a senzory v sedadlech.
Zákon prošel navzdory výhradám liberální vlády, která chtěla naopak trh co nejvíce deregulovat. V parlamentu však nemá většinu. „Je škoda, že se nenašla většina, která by podpořila vládní návrh na značnou liberalizaci zákona o taxislužbách. Uberu a dalším podobným společnostem by to umožnilo snadnější provozování jejich služeb,“ posteskl si ministr dopravy Ole Birk Olesen.
Kvůli regulování Uberu se spojí Praha a Brno. Přečtěte si více:
Uber si v Dánsku ponechá svou divizi na vývoj softwaru o 40 zaměstnancích, jinak se však ze země stáhne. Postihne to především dva tisíce jeho řidičů a také 300 tisíc lidí, kteří službu využívali.
„Abychom mohli znovu fungovat v Dánsku, musely by se předpisy změnit. Budeme nadále spolupracovat s vládou v naději, že se jí podaří předložit pozměněný návrh, který by Dánům umožnil využívat moderní technologie,“ napsal Uber v prohlášení, kterým dává najevo, že by se do severské země mohl v budoucnu vrátit.
Uber se s potížemi potýká i v dalších státech. Vede několik právních sporů s Německem či Francií, kde zavedl několik různých modifikací svých služeb tak, aby vyhověl místním předpisům. Úplně zakázaný je například v Bulharsku či Maďarsku, ve Španělsku může využívat jen profesionální řidiče. Z Číny se firma stáhla kvůli prohranému konkurenčnímu boji s Didi Chuxing.
Dále čtěte: