Automobil pro skutečné chlapy. Praktický, s vyzrálou osobností, úctyhodný byznysmen, který je vždy připraven pustit se do nejhoršího sajrajtu. Mercedes-Benz řady G. Po pětadvacet let od prvního vyrobeného exempláře se prakticky nezměnil. Zatím. V lednu na autosalonu v Detroitu totiž automobilka představí jeho nástupce. A ten by měl být civilizovanější než armádou odchovaný původní Geländewagen.
Po pravdě řečeno, s těmi chlapy to zase není tak horké. Stačí zavítat na internetové stránky benzworld.org, kde se stejně jako na dalších místech po celém světě scházejí příznivci „géčka“ (Gelände znamená německy krajina, terén). Nedávno tam jeden z nich v diskusi uvedl, že tento mercedes si kupují převážně muži, načež byl zasypán spoustou reakcí dokazujících mu opak.
To, že si ženy oblíbily terénní a sportovně užitkové vozy, vědí i v Mercedesu. Ostatně tento druh automobilů pro to má všechny předpoklady. Za volantem má řidič dokonalý přehled o tom, co se děje na silnici. Robustní karoserie dodává pocit bezpečí, interiér je neuvěřitelně prostorný. Mercedes-Benz G jde přitom ještě dál. Působí dojmem, že kdyby na něj spadl strom, nic se nestane a při přejetí slona by to chtělo pouze podřadit. Zvládne projet půl metru hlubokou říčkou, stoupavost dosahuje osmdesáti procent a boční náklon 54 procent.
Předstírat, že géčko kupují pouze ženy, by ale bylo rovněž laciným zjednodušováním. Nicméně pravdou je, že terénní automobily se prodávají lépe než kdy jindy. Spojenými státy prošla vlna oblíbenosti jako první a díky ní se mercedesu řady G (který byl na tamní trh uveden v listopadu 2001) za rok 2002 prodalo 8700 exemplářů. A to byl rekord za celou dobu výroby od roku 1979.
Zatím si géčko na světě koupilo 175 tisíc lidí od vojáků přes lesníky až po manažery, ale poslední dobou jdou na odbyt hlavně luxusní, což znamená velmi drahé verze. V polovině letošního roku se objevil v tomto směru vrchol: Mercedes-Benz G 55 AMG. Dvorní tuningová firma Mercedesu dostala z benzinového osmiválce 476 koní, což je i na téměř třítunový vůz dost, aby se dokázal odvázat. Z nuly na sto kilometrů za hodinu vystřelí za 5,6 vteřiny (což je třeba o desetinu rychleji než Porsche Boxter S) a ručička tachometru je schopná se vyšplhat až ke 210 kilometrům. S automatickou převodovkou stojí 3,5 milionu a spojuje v sobě přesně to, co zákazníky na terénních vozech v současnosti uchvacuje.
Hlavním rivalem na trhu byl dosud spíše hummer. Obří (taktéž) armádní vůz však v poslední době spíše získává odpůrce než příznivce. Ať už je to z jakýchkoli pohnutek, jedno hummeru ani géčku upřít nelze: spotřeba paliva počítající se v desítkách litrů je skutečně monstrózní. Aspoň že Mercedes-Benz do svého modelu dodává také turbodiesely.
Důraz na nižší spotřebu je čím dál výraznější, takže ani nepřekvapuje, že by se Mercedes-Benz G měl ve své příští reinkarnaci stát konkurentem luxusního Range Roveru. Nepůjde přitom pouze o to, že se zbaví drsně nenažraného image a kabinu mu v továrnách obloží luxusnějším dřevem. Spoustu dílů bude sdílet se řadou M a nově připravovanou řadou R a měl by disponovat nejdůmyslnějšími systémy z nejdražších limuzín Mercedesu.
Těžko říct, nakolik se skutečně Mercedes-Benz G promění. Když už to ale vydržel pětadvacet let a zdá se být ve výborné formě, možná je právě nyní ten správný čas odejít.
Zrozen s dvojí identitou
Kdyby se automobily vyráběly ze dřeva, měl by terénní Mercedes-Benz G za sebou již přes třicet let existence. Geländewagen se totiž poprvé objevil v dubnu roku 1973 jako studie právě z tohoto materiálu. Teprve o šest let později se dostal do řádné produkce, přestože o jeho společné výrobě automobilky Daimler-Benz a rakouská Steyr-Daimler-Puch rozhodly již v roce 1975. Tehdy také začaly se stavbou továrny ve Štýrském Hradci.
I když se Mercedes-Benz G postupem času změnil v mnoha ohledech, nabídkou motorů počínaje a vnitřním vybavením konče, jeho tvary zůstaly nepoznamenány. Od roku 1979 vydržely tři typy karoserie: kabriolet, třídveřové kombi a pětidveřové kombi s prodlouženým rozvorem náprav. Vůz si zachoval charakter i co se týče dvojí identity – jako užitkový vůz schopný odvážet náklad z těžko dostupných míst a jako luxusní terénní automobil.
S užitkovostí mercedesu G úzce souvisí skutečnost, že měl od počátku vojenské sklony. Uvedení do výroby se zdrželo kvůli tomu, že německá armáda ustoupila v roce 1976 od zakázky na mercedesy a dala přednost konkurenčním volkswagenům. Později se ale géčka v zelené přece jen prosadila. Jezdí třeba v barvách americké námořní pěchoty (US Marine Corps) či řecké armády. Řekové dokonce zakoupili licenci a v Soluni si kompletují tyto automobily ve zjednodušené výbavě. Nemají protiblokovací brzdný systém (ABS), airbagy, klimatizaci, a dokonce ani závěry nápravových diferenciálů, usnadňující pohyb v terénu.
Test
G jako Geländehaus
Zvuk, který vydávají dveře automobilu při zavření, nevzniká náhodou. Výrobci jej cizelují, aby o kvalitách vozu hovořil stejně vemlouvavě jako vnější křivky nebo výkonnost pohonných jednotek. Tiché duté zaklapnutí je symbolem bezpečnosti a luxusu. Kovové cvaknutí zámku je v současnosti anachronismem. V Mercedesu-Benz G zní stejně důvěrně jako zámek vašeho bytu.
Zda se v géčku dá bydlet, testoval magazín E8 v prodloužené pětidveřové verzi s 2,7litrovým turbodieselem pod kapotou po tři dny a noci. Dvoučlenná posádka musí na počátku udělat jediné: upravit zadní část v obývací pokoj o objemu 2,25 m3. S kůží potaženými sedadly se manipuluje snadno a dají se sklopit i při zavřených dveřích, což obyvatelé zvláště ocení při deštivém počasí. Skutečnou vychytávkou do nepohody je však nezávislé topení. Bez nutnosti otáčet klíčkem v zapalování se dá nastavit vnitřní teplota naprosto libovolně (specialitou za příplatek je dálkové ovládání topení), a interiér tak zůstává stejně útulný pořád.
V lůžkové úpravě se v géčku vyspí pohodlně jeden a půl člověka, druhý trochu nepohodlněji zvládne noc na polohovacím předním sedadle. Pokud to ale počasí dovolí, doporučujeme zalehnout do závětří obřích kol pod širákem. V případě náhlého deště se stačí docela jednoduše zasunout pod vůz. Při bydlení v géčku posádka ocení mimo jiné malé rozměry přístrojové desky, která díky své malé hloubce ukrajuje z prostoru jen nepatrně a dají se před ní bez obtíží naskládat veškerá zavazadla. K dispozici je zástrčka pro připojení přenosné ledničky, praktickým nočním stolkem se může stát středová přihrádka mezi předními sedadly. Skutečnou perlou je potom možnost dokoupení příplatkového druhého akumulátoru, díky němuž se dá pobyt ještě prodloužit.
Jedinou výhradou k pětidveřovému géčku byla při testování tmavá skla. Ačkoli je pozitivní, že dovnitř není vidět, zároveň tam proniká málo světla zvenčí. Zvláště když se do míst, kde se s Mercedesem-Benz G dá zaparkovat, dostane jen málokdo.
G 270 CDI (5dveřová verze)
motor: kompresorem přeplňovaný vznětový pětiválec
objem: 2685 cm3
maximální výkon: 115 kW
převodovka: 5stupňová, automatická
nejvyšší rychlost: 156 km/hod.
průměrná spotřeba: 10,9 l/100 km
základní cena: 1 879 000 Kč