Na trhy východní Evropy firma pronikla během pěti let. Další potenciál k rozvoji vidí na Západě
Člověk nemá být při zdi. Pokud sledujeme kariéru Jiřího Majera, je evidentní, že se uvedeného přísloví drží. Stál u zrodu a rozvoje dvou účetnických firem. Tu druhou rozjel v polovině uplynulého desetiletí. Vymyslel pro ni jméno, které na první pohled manifestuje, že s ní má nemalé plány. Accace je totiž složeninou dvou slov – účetnictví (accounting) a eso (ace).
Rychlé pokrytí bloku V poradenském a účetnickém byznysu není Jiří Majer žádným nováčkem. Ještě v době studií na pražské Vysoké škole ekonomické založil v roce 1993 s dalšími dvěma kolegy firmu Tacoma, dnes známou pod jménem RSM Tacoma. Později se počet spolumajitelů zúžil na dva a Majer odešel do Bratislavy, aby zde vytvořil a vedl novou pobočku firmy. „Jsme ale každý z jiného těsta. Dokud jsme oba působili v Praze, docela to šlo, doplňovali jsme se. Jakmile jsem ale odešel na Slovensko, ukázaly se naše rozdílné názory na život a řízení firmy. Obě dcery se vydaly jiným směrem. Měl jsem dvě možnosti – vrátit se do Prahy, abych prosazoval vlastní vize, nebo se rozejít,“ vypráví Majer.
Zvítězila druhá varianta. Majer prodal svůj podíl a ponechal si bratislavskou část se šestnáckou zaměstnanců. Přejmenoval ji na Accace a její historie se začala psát od roku 2006. Hlavní stan ponechal právě ve slovenské metropoli. Blava, jak Slováci město přezdívají, je podle jeho názoru skvělé místo pro byznys. Odsud se společnost rozbíhá do dalších zemí bývalého východního bloku.
První pobočku Majer kupodivu nezaložil v Praze, ale v Rumunsku. Česko přišlo na řadu až po druhé Ukrajině. Pak je v rychlém sledu doplnily dcerky v Maďarsku a Polsku. Prostřednictvím partnerů funguje Accace navíc v Bulharsku, Chorvatsku, Slovinsku a Srbsku. „Pobočky vznikly během roku a půl. Museli jsme, naprostá většina našich zákazníků jsou mezinárodní firmy, a proto bylo třeba rychle pokrýt celý region, abychom zajistili konzistentní službu všem pobočkám klienta,“ vysvětluje Majer.
Ukrajinský oříšek Těžištěm náplně společnosti zůstává externí zpracování mezd a účetnictví, které doplňuje daňové a právní poradenství. Tržby Accace se do konce loňského roku zešestinásobily, počet zaměstnanců se letos dotahuje k 250 (viz Silné Slovensko). Vše ale nešlo tak hladce, jak se zdá. Velké naděje vkládal Majer například do Ukrajiny, ale nakonec se ukázala největším oříškem. „Je tam extrémně neprůhledná legislativa. Reálný život jde jen podle toho, jak se ‚dohodnete‘ s patřičným úředníkem. Na počátku krize v roce 2008 navíc hodně našich zákazníků zemi opustilo a vůbec vymizela sféra malých a středních podniků. Převládají jen giganti typu Coca-Cola. Výhled ekonomiky navíc zůstává nejistý,“ popisuje majitel firmy.
Jednoduché nebylo ani Maďarsko. „Nájezdníci“ z Blavy narazili na velkou uzavřenost, která se jen těžko překonávala. Loni proto Accace v zemi koupila lokální účetní firmu Interbook se silným maďarským manažerem. Díky této akvizici se zde byznys rozjel. Velmi perspektivní je naopak Polsko, kde jdou aktuálně obchody jedna radost. Rumunsko považuje Majer za zajímavý trh. „S Rumuny se dá dobře pracovat. Myslím ale, že trochu promrhávají svou příležitost. Měli by pevněji aplikovat pravidla. V privátní sféře funguje byznys dobře, ale ve veřejné se nelze přes vazby prostřílet,“ vysvětluje.
Nejsilnější pobočkou je ta původní slovenská. Přestože Accace neprovádí audity, které přenechává ustálené velké čtyřce, vypracovala se na páté až šesté místo na trhu. Druhou nejsilnější dcerkou je Česko, kde Accace začínala v roce 2008. Dnes zde již zaměstnává přes šedesátku lidí, ale pořadí na trhu nechce Majer hodnotit. Za více či méně přímé konkurenty považuje například společnosti BDO či Mazars.
Služby pro franšízy Jen loni firma zdvojnásobila svůj obrat na více než dvě stě milionů korun. „V této době jde o náklady. Přežije jen ten, kdo dodá službu s přidanou hodnotou za rozumné peníze,“ míní Majer. Firma se soustředí na středně velké společnosti s finančním oddělením o pěti až dvaceti zaměstnancích. Kromě účetnictví za klienta přebírá i oběh účetních dokladů.
Většinu zákazníků získává díky osobním doporučením. Jedním z prvních klientů byly firmy ze skupin General Electric a IBM. „Na spolupráci s Accace oceňujeme schopnost poznat a pochopit fungování našich interních procesů a flexibilně jim přizpůsobit službu, aby zaměstnanec nepocítil, že je aktivita vykonávána externě,“ zdůrazňuje finanční ředitel IBM Slovakia Marián Bodi. Firma se snaží klienta získat v jedné zemi a pak ho přesvědčit, aby si ji najal i v dalších, kde působí. Globálně takto vedle dcer GE získala společnosti Orsay, Cap Gemini a Hochtief.
Accace poskytuje služby i pro franšízové sítě. Interně vyvinuté on-line aplikace nabídnou centralizovaný systém řízení účetních a finančních procesů pro celou síť, a to v rámci jedné nebo více zemí. Například s provozovateli značky Shell začala firma spolupracovat v létě roku 2010, a od té doby zpracovává ve svém brněnském centru kompletní účetní agendu pro 149 čerpacích stanic v Česku a 68 na Slovensku.
„S firmou Accace jsme začali spolupracovat v době, kdy společnost Shell zaváděla v České republice a na Slovensku globální systém řízení interních procesů. Velmi jsme ocenili jejich flexibilní přístup při nastavování procesů pro vedení účetnictví spojeného s provozem našich čerpacích stanic. Pomohli nám úspěšně překlenout obtížné období spojené se spouštěním nového systému. Na zaměstnancích společnosti si vážíme aktivního přístupu ve vzájemné spolupráci, kdy vnímáme snahu konzultantů přicházet s řešeními, která mohou naši vzájemnou spolupráci dále zlepšovat,“ říká Igor Janok, ředitel provozu čerpacích stanic v České republice a na Slovensku.
Cíl: výrobní linka Jiří Majer v holdingu, který sídlí na Kypru, drží majoritní podíl, zbytek ovládají další dva spolumajitelé. Do rozjezdu a know-how firmy investoval desítky milionů korun. Letos by rád účetní procesy plně automatizoval. Chce dospět k manufakturní dokonalosti – cílem je výrobní linka na účetnictví. Účetní, kteří se báli o svou práci, to v počátku slyšeli neradi. „Říkám jim, že nesmějí být zaslepení. Automatizace přijde i bez nás. Musíme být ale na špičce, a pak budou v pohodě i oni. Musejí to brát jako příležitost, protože budou odevzdávat kvalifikovanější práci. Díky zdatnému týmu se záměr zatím daří,“ vysvětluje Majer.
Ve svém oboru chce zůstat, o rozšíření činností o audit neuvažuje. Auditor podle něj musí být naprosto nezávislou osobou, ale lidé z Accace chtějí hájit zájmy svých klientů. Navíc šéf firmy nevěří, že v auditu lze ještě dnes postavit silnou firmu. Trh je uzavřený. Letos nicméně rozšířil spektrum poradenství o advokátní kancelář Accace Legal. Vede ji Jan Roub, který předtím pracoval mimo jiné v advokátní kanceláři Havel, Holásek & Partners jako senior advokát.
Letos je cílem firmy získat v Česku více zákazníků z řad středně velkých firem v outsourcingových službách. „Nabízíme jim, že ušetří desítky procent nákladů na zpracování ekonomických agend,“ zdůrazňuje Majer.
Jeho slova potvrzuje například ředitel právního a personálního odboru slovenského přepravce cargo-partner SR Tomáš Zeman, který v roce 2010 svěřil společnosti Accace mzdovou agendu. „Postupně jsme se přesvědčili, že šlo o správné rozhodnutí, které kromě snížení nákladů vedlo také k odbourání administrativní náročnosti vícera procesů a ke zvýšení diskrétnosti v tak citlivé oblasti, jakou je výška mezd zaměstnanců,“ chválí partnera Zeman. Postupně spolupráci cargo-partner SR rozšířil o daňové poradenství a poradenství ohledně vysílání zaměstnanců do zahraničí.
Majer si neklade malé cíle. Velký potenciál vidí v západní Evropě. Na kontinentu podle něj chybí silní hráči v outsourcingu této oblasti pro středně velké firmy. Cestu akvizic – s výjimkou té maďarské – však nepovažuje za účelnou. Zvlášť když konkurentů, kteří uvedenou kategorii firem obhospodařují, je jako šafránu. Přednost dává zkušeným účetním a IT pracovníkům. „Máme například i tchajwanské account manažery a díky nim získáváme klienty z této země. Lidi si vychováváme sami a posíláme je na zkušenou do různých zemí, kde máme pobočky. Mladí lidé – například v Praze máme věkový průměr kolem třiceti let – mají u nás ještě šanci udělat rychle kariéru. V poradenském byznysu už to tak lehce nejde,“ dodává Majer.
Graf
rychlé obrátky
Vývoj tržeb (v mil. eur)
pramen: Accace
Silné Slovensko
Počet zaměstnanců (do konce roku 2011)
pramen: Accace
Většinu zákazníků získává společnost Accace díky osobním doporučením
krátká historie
2006 Založení společnosti Accace Slovakia v Bratislavě
2007 Otevření poboček v České republice, Rumunsku a na Ukrajině, začátek spolupráce s partnerem v Bulharsku
2008 Otevření pobočky v Maďarsku, začátek spolupráce s partnery v Chorvatsku, Srbsku a Slovinsku; firma Accace se stala certifikovaným partnerem společnosti Microsoft
2009 Otevření pobočky v Polsku
2010 Otevření druhé pobočky v České republice
2011 Akvizice společnosti Interbook Kft v Maďarsku
2012 Accace zaměstnává 250 expertů
O autorovi| Marcela Alföldi Šperkerová • alfoldi@mf.cz