Zatímco statisíce lidí marně hledají pracovní uplatnění, řada firem si stěžuje na nedostatek kvalifikovaných zaměstnanců. Velká poptávka je po odbornících z oblasti informačních technologií. Upozorňuje na to Jan Dvořák, výkonný ředitel Počítačové školy Gopas.
Foto: Profimedia.cz
Dvořák zároveň dodává, že za současných podmínek vzroste potřeba firemního vzdělávání, a to i během studia budoucích kandidátů o pracovní pozici. Z šetření společnosti LMC vyplývá, že firmy dlouhodobě nejvíce hledají programátory. V této oblasti nabízejí dvojnásobek pracovních míst oproti druhé nejčastěji poptávané pozici, jíž je IT analytik. O schopné vývojáře zaměstnavatelé svádějí urputný souboj. Pokud si mají firmy udržet v budoucnu konkurenceschopnost, bude nutné tento stav řešit.
Praxi je třeba získávat již během studia
„Začít je třeba už u studentů středních a vysokých škol, kteří by měli mít možnost získat potřebnou praxi ve firmách již během studia, například prostřednictvím vzdělávacích programů. Studenti se pak budou snadněji adaptovat na rostoucí požadavky firem a jejich kvalifikační úroveň bude odpovídat aktuálním potřebám zaměstnavatelů,“ říká Jan Dvořák.
Podle průzkumu Hospodářské komory ČR se jen malá část firem - 9 % - chystá přibírat nové zaměstnance na přelomu letošního a příštího roku. Zhruba dvojnásobně více firem (17 %) plánuje propouštět nebo snižovat počty zaměstnanců prostřednictvím dobrovolných odchodů. Necelá polovina firem (45 %) zatím předpokládá, že počet zaměstnanců na přelomu roku nezmění a necelá třetina (29 %) stále neví, zařídí se až podle vývoje ekonomické situace.
Zaměstnanci se musí dále vzdělávat
„I když se některé firmy budou snižovat počty zaměstnanců, většina z nich bude v tomto směru zdrženlivá. Zaměstnavatelé si uvědomují, že kvalifikované odborníky je třeba ve firmě udržet, a to i navzdory úsporným opatřením v důsledku nadcházející ekonomické krize. Kdo bude chtít ve firmě zůstat, bude na sobě muset pracovat a dále se vzdělávat. Mnozí zaměstnavatelé již dnes vyžadují, aby jeden zaměstnanec zvládl pracovat za dva lidi, dovedl samostatně přemýšlet o pracovních úkolech a byl invenční. Firemní vzdělávání pak poslouží k rozvoji těchto kompetencí,“ říká Dvořák.
Vzdělávací programy jako firemní benefit
Zároveň dodává, že vzdělávání bude hrát v životě firmy čím dál větší úlohu. V poslední době přibývá podniků, které poskytují svým zaměstnancům žádané vzdělávací programy jako nepeněžní firemní benefit. „Mezi průkopníky tohoto přístupu u nás jsou zahraniční firmy a české firmy se zahraniční účastí, ryze tuzemské podniky je však začínají následovat,“ uzavírá Jan Dvořák.