Vladimír Zasadil
Motocykly Jawa se v průběhu devadesátých let pomalu vytratily z českého trhu, statisíce strojů, vyrobených před třiceti i více lety, přitom dodnes jezdí. Podnik si po transformaci do nové obchodní společnosti Jawa Moto v roce 1997 výrazně zlepšil svoji ekonomickou situaci, funguje bez úvěrů, vyvinul novou modelovou řadu a připravuje licenční výrobu mimo území Česka. „Vyrábět levné motorky uprostřed Evropy už není možné,“ říká generální ředitel Jawa Moto Vladimír Zasadil.
EURO: Jawa se po roce 1989 prakticky vytratila z povědomí lidí. Zpět na trh se vracíte až v posledních letech, přičemž v podniku stále probíhá restrukturalizace. Proč až teď?
ZASADIL: Jawa měla vždy po celou dobu své existence v Československu výsadní postavení. V rámci východního bloku exportovala ročně přes sto tisíc strojů, což samozřejmě skončilo se změnou režimu. Management ale z mnoha důvodů, především kvůli kontraktům na materiálové položky, pokračoval v plné výrobě i po pádu komunismu a logickým důsledkem byla neprodaná produkce a dluhy. Tato pomalá smrt trvala zhruba sedm let, během nichž se o firmu zajímala mimo jiné i Honda a BMW, jenže stát tehdy nenabídl tak atraktivní podmínky pro vstup investorů, jako tomu bylo u jiných podniků. Potíže firmy přerostly únosnou mez, po níž následoval krach. Pak přišel Jihostroj Velešín se silným kapitálem, vykoupil z konkurzní podstaty tehdejší Jawy, a .s., zařízení nutné pro obnovu výroby, z ukončené výroby strakonické Čezety převedl linku výroby motorů a obnovil produkci motorek.
EURO: Těch uplynulých deset let se neslo ve znamení překotného technického vývoje. Jawa a potažmo i Čezeta však vyráběly na počátku devadesátých let zastaralé dvoutakty, které už ani v Evropské unii nešlo prodávat… ZASADIL: Jenže unie není celý svět. Navíc nový vlastník obnovil i vývoj a Jawa se pustila do přípravy současných čtyřtaktních strojů, jak stopětadvacítek, tak i velkých šestsetpadesátek s moderními motory Rotax. S těmi se nyní prosazujeme v Česku, ve Francii, v Německu a v dalších státech Evropy. A těžiště produkce, třistapadesátky, se dál dobře prodávají ve světě. Výhoda těchto motorek, tedy spolehlivost a jednoduchá údržba, je stále ceněna na Blízkém a Středním východě, v Jižní Americe, v Africe. Ročně teď vyrábíme zhruba deset tisíc strojů. Na naše hospodaření má však značný vliv geopolitické situace. Jawa byla vždy velice silná v arabských státech. Po druhé válce v Iráku, která vlastně ještě neskončila a pomalu přechází ve válku občanskou, došlo k ročnímu propadu exportu do této země z pěti tisíc strojů na nulu. Jen si to představte. Osmdesát procent roční výroby vyvážíme a z toho sedmdesát procent mimo Evropskou unii. Dopady na ekonomiku podniku jsou jasné. Jenže všechno zlé je k něčemu dobré. Donutilo nás to učit se nové trhy, uvažovat o přesunu části výroby do destinací s levnější pracovní silou a až se situace v Iráku stabilizuje, tamní prodeje, které mají dobrou šanci dostat se na původní úroveň, pro nás budou vítaným posunem kupředu.
EURO: Přenos těžiště výroby do Asie je zřejmě nutný. Nemáte ale obavy ze schopnosti Číňanů okopírovat všechno, co je konkurenceschopné?
ZASADIL: Nemám. Všechny malé čtyřtakty, které jezdí po Evropě, mají motor Honda, vyráběný licenčně právě v Číně. Navíc pokud angažujete místního výrobce, sám se bude starat o to, aby mu ostatní nekazili obchody. Motocyklová výroba je dnes v Evropě pod stejným tlakem, jsou již řadu let evropští výrobci bot nebo textilu. Ve statistikách Sdružení autoprůmyslu jsou již nyní čínští výrobci lídry v kategorii malých motocyklů a skútrů a já nevidím jediný důvod, proč jim vyklízet pole v ostatních kategoriích.
EURO: V čem tedy je potenciál české Jawy?
ZASADIL: Jak už jsem říkal, ve střední Evropě není možné vyrábět levné motorky. Proto když se podaří přesunout těžiště výroby malých motocyklů ven z Evropy, zůstane u nás prostor pro činnosti, které se k naší geografické poloze hodí víc. Mám na mysli vývoj, výrobu motocyklů vyšší třídy, speciální série se zajímavým designem nebo technikou a také výrobu stroje pro prémiový segment a silný obchodní tým pro celý svět. Mohu prozradit, že právě v této době se rozhodujeme, jakou prioritu přidělíme programu nového litrového stroje. Ten by pro nás znamenal obrovskou podporu image značky ale zároveň i závazky směrem k budoucím majitelům těchto strojů. Mám na mysli závazky ve smyslu nadstandardních služeb, servisu, množství příslušenství a jiné.
EURO: Velký čtyřtakt nabízíte od roku 2000. Kdy rozšíříte nabídku o nový litrový model?
ZASADIL: To záleží na několika faktorech. Předně na jednání o převodu výroby dvoutaktů. Pokud by se v dohledné době navíc uklidnila situace v Iráku a vrátily se obvyklé prodejní kapacity, reálným horizontem pro vypracování konceptu může být už příští rok. Do té doby ale chceme rozvíjet hlavně šestsetpadesátku, která se začíná velmi dobře prodávat. Od zahájení prodeje jsme uvedli už tři modely, Classic, Style a Dakar, které nástupu této motorky hodně pomohly hlavně zde v Evropě.