České firmy stojí na prahu zásadních změn. Klíčem k jejich rozvoji je udržitelné podnikání. K tomu, aby stavěly na principech udržitelného byznysu, je nutí očekávání zaměstnanců, zákazníků i regulátorů a rychle se proměňující podmínky pro podnikání. Velké nadnárodní korporace řeší toto téma už několik let.
Tuzemské firmy musejí být doma i ve světě aktivnějšími hráči a spolu s ostatními se podílet na hledání řešení pro trh práce, diverzitu, vzdělávání nebo ideální využívání přírodních zdrojů, zaznělo na pražské konferenci UP! BPS Fórum udržitelného podnikání s podtitulem Fórum o trendech, které by měly firmy reflektovat DNES pro své udržitelné ZÍTRA. Konferenci organizovala letos v únoru platforma Byznys pro společnost a účastnili se jí experti z řad podnikatelů, akademické, korporátní, neziskové, veřejnoprávní i politické sféry.
Od filantropie k řízení rizik
„Vidíme, že se stále silněji prosazuje trend posunu od firemní charity či filantropie, která byla stěžejní před deseti lety, přes společenskou odpovědnost firem (CSR) k udržitelnému podnikání. Hodnoty, které jsou spojeny s udržitelným podnikáním, se dostávají do základů strategií dalšího rozvoje podniků,“ říká předsedkyně Byznysu pro společnost Pavlína Kalousová.
Principy udržitelného podnikání v ČR podle Byznysu pro společnost |
---|
Trh práce: připravenost na demografické změny, rovné příležitosti, diverzita, flexibilita práce, vzdělávání |
Cirkulární ekonomika: udržitelná výroba a spotřeba, oběhové hospodářství, inovace, spolupráce napříč sektory |
Udržitelné komunity: firemní dobrovolnictví, firemní dárcovství, sdílená ekonomika, spolupráce s městy |
Firmy si uvědomují, že svět, ve kterém podnikají, se radikálně proměňuje. A tak mění své programy společenské odpovědnosti. Udržitelnost spojují s tím, jak reagovat na demografické změny, na situaci na trhu práce, snižující se dostupnost zdrojů, změny klimatu či měnící se očekávání zákazníků.
„Mezinárodní společnosti, které u nás působí, reagují díky svým mateřským firmám mnohem silněji na globální trendy v oblasti odpovědného a udržitelného podnikání – bohužel však ne vždy na ně reaguje česká společnost a stát,“ dodává Kalousová.
Selhání samotářské včely. Největší světový producent mandlí se vrací k tradici
Udržitelné podnikání způsobí stejnou revoluci, kterou podniky ve světě prošly v 80. a 90. letech minulého století, kdy se masivně zaváděly standardy kvality a zřizovaly nové pozice manažerů kvality. Udržitelné podnikání dnes pomáhá firmám předpovídat a řídit rizika, snižovat náklady, prostřednictvím produktových inovací získávat nové trhy a učit zákazníky žít odpovědněji. Podnikům to přináší konkurenční výhodu a následné ekonomické úspory.
Jiný pohled mileniálů
Podle studie Horizon Media’s Finger 81 procent mladých lidí z generace mileniálů od firem očekává, že budou podporovat veřejně prospěšné iniciativy. A nové trendy potvrzují i data z ČR: Podle průzkumu Ipsos 61 procent lidí posuzuje při rozhodování o nákupu odpovědnost firmy, od níž nakupuje. Podle dotázaných by se měly firmy nejvíce soustředit na férové chování k zaměstnancům a ochranu životního prostředí.
Článek vyšel v magazínu Profit
Čtěte také: