Menu Zavřít

Uherský Brod dovařil. Číňané zastavili výrobu piva na Slovácku

Autor: Profimedia.cz

Potíže skupiny Lobkowicz se prohlubují. Za rozhodnutím stopnout výrobu piva stojí majitelé z čínské skupiny Citic Europe Holdings.

Návrat k tradici. S tímto sloganem se slovácký pivovar Janáček v posledních
letech snažil dobývat regionální trh. Jenže se to příliš nedařilo. Zřejmě i
proto podnik z Uherského Brodu od roku 2015 nezveřejňuje, kolik piva vlastně
vyrobil. Nejmladší dostupný údaj je šest let starý a mluví o poměrně nízkém
výstavu 65 tisíc hektolitrů.

Komplikovaná situace celé skupiny Pivovary Lobkowicz a jejích jednotlivých
podniků vyvrcholila před několika týdny. Varna uherskobrodského pivovaru podle
zjištění týdeníku Euro vychladla. Pivo se v ní přestalo vařit. Když se redakce
chtěla zeptat na okolnosti zastavení výroby Marty Huskové, mluvčí společnosti
Pivovary Lobkowicz, odkázala jen na majitele z čínské skupiny Citic Europe
Holdings, kteří prý za tímto a jinými strategickými rozhodnutími stojí.

„Několikaměsíční krizová opatření, která byla vládou zavedena v souvislosti s onemocněním covid-19, se samozřejmě odrazila na fungování řady podniků a segment pivovarnictví nevyjímaje,“ vysvětluje odstavení technologie Silvie Špryňarová, PR manažerka Citic. „Stejně jako další firmy v tomto odvětví, tak i pivovary ze skupiny Lobkowicz zaznamenaly propad v prodeji sudového piva na českém i zahraničním trhu. Situaci jsme řešili operativně a snažili se tyto dopady minimalizovat,“ doplňuje Špryňarová.

Vlastníci z Citic se tedy snaží vypnutí brodského pivovaru vysvětlit čínskou
chřipkou a jejími důsledky. Nicméně to je v Česku poměrně unikátní přístup.
Kvůli zavřeným výčepům sice všichni průmysloví výrobci omezovali produkci, ale
propady v prodeji sudového piva jim částečně vynahradily láhve. Navíc od května
většina pivovarů jede naplno, aby ve sklepech měly dost vyzrálého piva na horké
letní týdny, kdy všichni pivovarští chtějí dohnat finanční ztráty z letošního
jara.

„Nárůst objednávek doma a v zahraničí je pozvolný, proto výroba v jednotlivých pivovarech ze skupiny nejede prozatím úplně ve standardním provozu,“ tvrdí přesto Špryňarová.

O špatné kondici se ví dlouho

Když se týdeník Euro pokoušel zjistit přímo v Uherském Brodě, co zastavení výroby
ve 125 let starém areálu způsobilo, příliš nepochodil. Výrobní ředitel a sládek
Lukančo Trifončovski nebyl k zastižení. A podle některých oslovených
zaměstnanců zatím není rozhodnuto, kdy a jestli vůbec se tady výroba opět
rozjede: „Pořád se jedná, nikdo přesně neví.“

Zrušeny na neurčito jsou i exkurze v pivovaru, kdy si každý zájemce mohl celý areál projít a zblízka se seznámit s tím, jak tu pivo Janáček vaří. I tohle „zakonzervování“ pivovaru před okolním světem dokresluje jeho současnou kondici. „Pivo ale pořád prodáváme, můžete si koupit,“ nabízí dáma na vrátnici. Podnik nyní doprodává dříve uvařené zásoby.

Protipandemická opatření s velkou pravděpodobností pouze urychlila to, co by
během několika měsíců tak jako tak přišlo. Skupina Pivovary Lobkowicz je
dlouhodobě v nelichotivé ekonomické situaci – jen mezi lety 2014 a 2017
vygenerovala téměř 160milionovou ztrátu – a čínským vlastníkům nejspíše došla
trpělivost a zavřeli přívod peněz.

„O špatném stavu Uherského Brodu se ví dlouho, přicházelo to jako kapka po
kapce, na zavření je už delší dobu, výroba přestává dávat smysl,“ prohlásil
člověk blízký vedení Pivovarů Lobkowicz. O zdejší pivo prý dlouhodobě nebyl
zájem, a jeho produkce se proto přestala rentovat. Hospodaření nicméně podle
dostupných údajů nekončilo v minusu, předloni podle účetní závěrky pivovar
vydělal 1,7 milionu korun, v roce 2017 pak 2,3 milionu.

To ale nestačilo pokrýt veškeré investice. V posledních letech se v pivovaru
prostavělo zhruba dvacet milionů korun, v areálu vznikl nový sklad, měnila se
okna či opravovalo chlazení.

Že hospodářské potíže Lobkowiczů nejsou pouze chimérou nebo konkurenční
válkou, potvrdili sami vlastníci loni v prosinci. Webu Forbes.cz tehdy
oznámili, že na bývalého majitele Zdeňka Radila, který je dlouhodobě v
zahraničí, podali trestní oznámení. Prý kvůli falšování hospodářských výsledků
společnosti či zatajování závazků.

Slovenská obchodní dceřinka skupiny – Pivovary Lobkowicz SK – je navíc už několik měsíců v úpadku.

Stejně jako Heineken

Pokud už se výroba v Uherském Brodě nerozjede a slovácká tradice v čínských
rukou zanikne, pijáci prý o svou značku nepřijdou. „Všechna naše piva jsou a
budou pro zákazníky dostupná,“ reaguje Silvie Špryňarová z Citic.

To znamená, že Pivovary Lobkowicz se pravděpodobně vydají stejnou cestou,
kterou řadu let před nimi vyšlapal koncern Heineken ČR. I ten měl původně
poměrně rozsáhlou síť regionálních pivovarů, avšak časem ji v rámci úsporných
opatření zredukoval, několik zavedených výroben zavřel a vaření centralizoval
do svých posledních podniků v Brně, Krušovicích a Velkém Březně.

Ve městech, kde výrobu ukončil, si vysloužil ostrou kritiku a pro řadu
pijáků zvyklých na „své“ značky se Heineken ČR stal symbolem pivní globalizace
v tom nejhorším smyslu slova.

MM25_AI

Čínským vlastníkům sítě Lobkowicz příliš jiných možností nezbývá. Pokud tedy
chtějí udržet při jakžtakž solidním životě alespoň zbytek své skupiny. Otázkou
ovšem je, jestli se ukončením výroby v Uherském Brodě nerozjede dominový efekt,
jenž nakonec pohřbí i další koncernové regionální pivovary.

  • Našli jste v článku chybu?