Menu Zavřít

Umělecký posun

8. 12. 2005
Autor: Euro.cz

Svlékněte ho do naha a ztratí své kouzlo

Odívání odráží kulturu národa. Protentokrát nechám stranou poznámky typu bůh s námi, protože za zmíněnou tezí se ukrývá bída průmyslu orientujícího se na výrobu osobních vozů. Karl Lagerfeld jarní kolekcí pro příští rok vrací Chanel do šedesátých let, zatímco Nicolas Ghesquiere ženy navléká do bílých pytlů značky Balenciaga. Automobilům ovšem podobná pestrost chybí, a dokonce C&A nebo Marks se Spencerem mají víc co nabídnout. Jakmile se chytí kulaté světlomety nebo trojúhelníková zrcátka, pustí se do jejich kopírování všichni. Barvu karoserie stejně jako potahů si vybíráte jen při koupi a ještě jste při tom omezováni. Takový Passat se ve žluté nesežene a v růžové se srdíčkovými potahy už vůbec ne. Naštěstí se však občas objeví výjimky. Jednou z nich je Peugeot 1007.
Základ vychytrale poskládaného interiéru malého peugeotu tvoří temně modré plasty palubní desky a výplní dveří spolu s tmavým čalouněním sedadel. Dohromady osmnáct dílů uvnitř kabiny se ale dá vyměnit, koberečky umístěnými na přístrojovce počínaje přes kryty výstupů vzduchu až po části potahů sedaček. S devíti odstíny k dispozici člověk může z 1007 vytvořit takové umělecké dílo, že by i Milan Knížák zbledl jako trpaslík při pohledu na mrtvou Sněhurku. Výtvarným fantaziím brání v rozletu pouze skutečnost, že karoserii tak lehce nepřebarvíte (jedenáct odstínů na výběr přesto není málo, zvláště když se netýkají devíti různých šedých doplněných černou a bílou) a že kromě objednané osmnáctidílné sady je každá další za osm tisíc. Pokud se vám taková investice do umění zdá neuměřená, nabízí Peugeot 1007 ještě elektricky ovládané posuvné dveře.
Měl to být jasný doklad průkopnické povahy Peugeotu a za určitých okolností funguje skvěle. Pokud permanentně parkujete v zácpě nebo půl metru od zdi, oceníte, jak snadno se do vozu velkorysým otvorem nasedá. Osvěžující legraci by přinášela také jízda s otevřenými dveřmi nebýt trvalého výstražného pípání. Zlepšovák do města od Pininfariny však mimo jiné trpí několika nectnostmi. Na odsunutí si člověk musí pět vteřin počkat a kvůli mechanismu na dveřích chybí opěrka na loket. Přidávání elektroniky do vozů navíc zvyšuje riziko poruch a během testování se párkrát stalo, že při současném otevírání dálkovým ovladačem se jedny dveře v půli cesty zastavily. A ruční odtažení dá pocítit, zač je 42 kilogramů plechu.
Tíha dveří nejenom kontrastuje s filosofujícím reklamním sloganem Peugeotu o lehkosti bytí, zároveň malému automobilu způsobuje komplikace při jízdě. Testovaná benzinová šestnáctistovka o výkonu 110 koní se řadí na vrchol nabídky, jenže ani přes optimistický přívlastek Sporty nedokáže dotlačit 1007 na stovku rychleji než za bezmála dvanáct vteřin. Mrštnost Peugeotu není vlastní také kvůli průměrnému rejdu a poloautomatické převodovce, s níž se sice člověk naučí jezdit poklidně, pro předjíždění však musí volit rychlosti páčkami pod volantem. Hmotnost příznivě neovlivňuje ani spotřebu, jež se v lepším případě točí kolem sedmi litrů na sto kilometrů, ve městě však zavítá snadno nad devítilitrovou hranici. A Peugeot 1007 především patří do města.
Přesněji řečeno k nákupním centrům. Prostorný interiér vyplňuje množství schránek a přihrádek, přičemž ta před spolujezdcem je velmi rozměrná a chlazená, z pravé přední sedačky můžete vytvořit provizorní stolek. Kufr sice se základními 178 litry neohromí, jenže dvojici sedadel lze buď posunout o kus dopředu, nebo každé z nich jednoduchou operací sklopit za pomoci vestavěné hydraulické vzpěry. Za konkurenty jako Renault Modus bude Peugeot 1007 i nadále v prostoru pro náklad zaostávat, nicméně rozdíl není nikterak drastický. Těch pár litrů vynahradí možnost i ve voze se základní výbavou nastavovat volant ve dvou osách, což většina automobilek překvapivě považuje za nadstandardní prvek.
Město představuje pro Peugeot 1007 přirozenější prostředí, i když je malý vůz v pohybu. Přes krátký rozvor si udržuje slušný komfort jízdy a řidiči poskytuje výborný výhled ohromné čelní sklo (ještě ta vnější zrcátka kdyby byla větší). Na dálnici naopak do kabiny snadno přes plastové výplně dveří proniká hluk a velký prostor uvnitř jej násobí, k čemuž se přidává na nerovnostech klepání ledabyle konstruovaného krytu v kufru.
Pokud patříte do úzké skupinky umělecky zaměřených lidí, kteří parkují u zdi, město opouštějí jen výjimečně a nehledí na korunu vydanou za benzin, možná vás bude zajímat také cena. Za šestnáctistovku s vcelku slušnou výbavou, zahrnující automatickou klimatizaci či přehrávač CD se šesti repro, zaplatíte půl milionu. Kreace od Lagerfelda nebo Ghesquiera vás nepřijdou levněji. Jenže to z Peugeotu 1007 přes kreativní přístup k interiéru nedělá dobrou investici.

Peugeot 1007 1,6 16V Sporty
Motor zážehový čtyřválec
Objem 1587 cm3
Max. výkon 80 kW
Převodovka 5stupňová, poloautomatická
Nejvyšší rychlost 190 km/h
Průměrná spotřeba 6,6 litru na 100 km
Základní cena 505 000 Kč

Klady
- výborný výhled dopředu
- inovativní přístup k interiéru
- posuvné dveře

WT100

Zápory
- vyšší cena
- vyšší spotřeba
- posuvné dveře

  • Našli jste v článku chybu?