Ruská metropole je městem s největším počtem miliardářů na světě
Každý, kdo přijede poprvé v životě do Moskvy, pozná, že se nachází poblíž centra. Neklamným znamením, že je dotyčný nedaleko Rudého náměstí či exkluzivní obchodní třídy Tverskaja, je vysoká koncentrace žen v luxusních kožiších, značkových kozačkách na vysokých podpatcích, s kabelkami za několik desítek tisíc, a to bez ohledu na počasí a sníh. Na první pohled je v moskevských ulicích zřejmé, že Rusové mají k luxusu kladný vztah a neváhají za značkové věci platit astronomické sumy. Důvodem, proč se luxusní obchody v Rusku těší takové oblibě, je zvyšující se kupní síla obyvatel. Analýza publikovaná norimberským institutem MB-Research konstatuje, že ruská ekonomika je v rozmachu a rozvíjí se poměrně rychlým tempem. S nákupní silou 286 miliard eur, což představuje nárůst kupní síly na osobu o 65 procent za posledních pět let, patří Rusku první místo ve východní Evropě. Například v Petrohradě stoupla od roku 2001 do roku 2006 kupní síla obyvatelstva o 87 procent, na přibližně 11,5 miliardy eur. Ještě daleko více mohou utrácet obyvatelé Moskvy, kde kupní síla přesahuje 54 miliard eur. Ekonomové spatřují příčinu růstu bohatství zejména ve vysokých cenách ropy a zemního plynu. S poukazem na zdražování nerostných surovin se ostatně v Rusku setká každý, kdo se podivuje nad tamními vysokými cenami. Což se netýká jen luxusního zboží.
Vede Chodorkovskij.
Studie časopisu Forbes konstatuje, že sto nejmovitějších Rusů ve svých rukách drží čtvrtinu bohatství celé země. Nejbohatším Rusem je s 15,2 miliardy dolarů Michail Chodorkovskij, který je ale momentálně ve vězení. Druhá příčka patří oligarchovi a majiteli londýnského fotbalového klubu Chelsea Romanu Abramoviči, jehož majetek se odhaduje na dvanáct miliard dolarů. V současné době bydlí v Moskvě 33 miliardářů. Ruské metropoli patří v tomto ohledu první příčka na světě, protože druhý New York je adresou „pouze“ 31 miliardářů. „Rusko vstupuje do nové éry kapitalismu, posunuje se od šedé ekonomiky, opouští mentalitu černého trhu a míří ke kulturnější, transparentnější a otevřenější formě kapitalismu,“ konstatoval pro Forbes editor ruské verze časopisu Paul Chlebnikov. Na ruský zájem o luxus rychle zareagovaly značkové firmy. Většina exkluzivních značek vstupuje na ruský trh prostřednictvím lokálního partnera. Ten se totiž lépe vyzná v místních podmínkách, snadněji zajistí vhodné obchodní prostory, poradí si s komplikovaným daňovým systémem a také je s to se vypořádat s korupcí. Bez pomoci ruské firmy vstoupily na tamní trh pouze dvě značky: Dior a Louis Vuitton. „Učili jsme se rychle. Nyní jsme schopni budovat byznys v Rusku sami. V Rusku požadují zákazníci drahé zboží. Chtějí skutečného Diora,“ konstatoval na konferenci o luxusu v Moskvě Sydney Toledano, výkonný ředitel Christian Dior Couture. Z analýz vyplývá, že typičtí zákazníci ruských exkluzivních obchodů mají své charakteristiky a své specifické požadavky. Jsou mladší než klienti v západní Evropě či v Americe a požadují více informací o zboží, které kupují. „Pozoroval jsem ruské klienty v obchodě Dior poblíž Rudého náměstí, kteří se dvě hodiny bavili se zaměstnanci o módní kolekci, než si model koupili,“ vypráví Toledano. „Ptají se na produkt. Požadují odlišný přístup, a musíte mít vyškolené zaměstnance, kteří znají místní kulturu. Důležitou roli hraje atmosféra v obchodě, jehož součástí je i speciální místnost pro VIP klienty,“ dodal.
Revoluce v luxusu.
Někteří zástupci luxusních značek hovoří ve spojitosti s Ruskem o revoluci v luxusu. V obchodech značky Salvatore Ferragamo se nejlépe prodává ta nejdražší obuv, a to i přestože v mnoha velkých a bohatých ruských městech leží devět měsíců z roku sníh. „Naši zákazníci samozřejmě nejsou těmi, kdo chodí pěšky, ale mají auto s řidičem. Dobře rozeznávají jednotlivé značky, které nosí další movití Rusové,“ konstatuje Michele Norsa, ředitel Salvatore Ferragamo. O zálibě Rusů v tom nejdražším zboží koluje řada vtipů. Například jeden popisuje rozhovor dvou bohatých podnikatelů: „Máš hezkou kravatu, říká jeden z mužů. Kolik tě stála? Tři sta dolarů, odpovídá druhý. To tě pěkně okradli. Znám jeden obchod, kde stojí čtyři sta, s posměchem říká první muž.“
Rusové si vybírají v luxusních buticích nejen podle ceny. Přitahují je také ty nejextravagantnější modely. „Ruské ženy mají zájem o ty nejvýstřednější kožichy z naší kolekce, o nichž jsme se domnívali, že nám zůstanou a vystavíme je v našem muzeu,“ říká Silvia Venturini Fendi, návrhářka a vnučka zakladatelky značky Fendi. „Během sedmdesáti let komunismu museli být všichni více či méně stejní. Ale historicky je Rusko zemí elegance,“ vysvětluje chování zákazníků Alla Verberová, viceprezidentka společnosti Mercury Distribution, která v Rusku zastupuje některé luxusní značky. Sydney Toledano se domnívá, že na rozdíl od Číny nebylo z Ruska kulturní dědictví nikdy zcela odstraněno.
Ruští turisté se významně podílejí i na tržbách luxusních obchodů v zahraničí. „Kupují to nejdražší zboží v Evropě,“ doplňuje Toledano. Někdy je to prý proto, že se stydí kupovat věci za astronomické ceny v Moskvě. Podobné zkušenosti má i značka Burberry. Angela Ahrendtsová, ředitelka Burberry, tvrdí, že na Středním východě se Rusové podílejí na tržbách Burberry dvaceti procenty. „V Rusku jsou ale také lidé, kteří mají peníze a necestují,“ tvrdí Norsa. To je důvod, proč na tamní trh expandují stále další značky. Nedávno otevřela obchod na Rudém náměstí značka Breguet, která patří do skupiny Swatch Group. Slavnostního otevření butiku se zúčastnil i zakladatel hodinářského impéria Nicolas Hayek. Po dvousetleté přestávce se v Rusku opět prodává i řada hodinek inspirovaná Ruskem. Takovéto hodinky vlastnil například Napoleon Bonaparte, Lev Tolstoj či car Alexandr I. Nejlevnější model této řady hodinek stojí čtrnáct tisíc dolarů, za ty z limitované kolekce zaplatí zájemce kolem půl milionu eur.
Diamanty na kolech.
Pro ruské milionáře pořádají luxusní společnosti nejrůznější výstavy. Již potřetí proběhl na konci listopadu veletrh luxusního zboží Millionaire Fair v Krasnogorsku. Za 75 tisíc dolarů si tam mohli zájemci zakoupit vycpaného tygra s pravými tesáky. Dle zástupců firmy Ice Age, která tygry nabízí, končí na západě tato zvířata v muzeích, v Rusku jsou ale oblíbenou ozdobou bohatých domácností. Zájem návštěvníků veletrhu upoutal také bílý mercedes, který byl ozdoben krystaly od Swarovského. Kupec, který si chce blyštivý automobil pořídit, si musí připravit 350 tisíc dolarů. „Doporučujeme majiteli používat auto pouze pro zvláštní příležitosti,“ konstatovala pro The Moscow Times Lidia Pozdnjakova, která automobil na veletrhu nabízela. Ti, kteří chtějí upoutat ještě větší pozornost, si mohli v Krasnogorsku objednat sadu čtyř pneumatik posázených diamanty. Cena? Rovný milion dolarů. Milionáři a miliardáři z celého světa se běžně pohybují v helikoptérách. Pro ruské movité občany je ale tento druh dopravy značně limitován. V Krasnogorsku si mohli zájemci koupit helikoptéru za 600 tisíc dolarů. Společnost Aviamarket, která zastupuje výrobce helikoptér, prodala v posledních čtyřech letech kolem stovky kusů. „Bylo by jich daleko více, kdyby byl umožněn přelet nad Moskvou. Majitelé helikoptér by se mohli vyhnout dopravním zácpám,“ posteskla si pro The Moscow Times Anna Šelgunova, marketingová manažerka společnosti Aviamarket.
GUM Ruský Harrods Každý, kdo prošel alespoň základními lekcemi ruštiny, si pamatuje na zkratku GUM - Gosudarstvennyj universalnyj magazin. GUM, někdejší výstavní skříň sovětského obchodu, nabízel vždy větší výběr zboží než jiné prodejny. Lidé vydrželi stát ve frontách, které se točily až do třetího patra, třeba i celý den. Dnes je obchodní komplex, který stojí na Rudém náměstí v Moskvě přímo naproti mauzoleu V. I. Lenina, místem, v němž cizinci obdivují pompézní interiér a Rusové utrácejí v exkluzivních obchodech. Zástupců těch „neznačkových“ je zde jen pár. Luxusně upravené prostory GUM obsadily prestižní západní oděvní, obuvnické a kosmetické firmy. Obchodní dům byl v 90. letech rekonstruován a dnes patří mezi moskevské obchody vyhledávané ruskými boháči. První prestižní značkou, která v GUM otevřela své zastoupení, byl Hermes. Majitelem objektu je společnost Bosco di Ciliegi, která se specializuje na prodej luxusního zboží. Za transakci, prostřednictvím níž získala poloviční podíl ve firmě, která GUM a jeho padesát poboček po celém Rusku spravuje, zaplatila společnost před třemi lety sto milionů dolarů. Šéf firmy Bosco Michail Kusnirovič krátce po podpisu kupní smlouvy konstatoval, že jeho ambicí je vytvořit z GUM obdobu londýnského obchodního domu Harrods.