Jediný zájemce koupí ČSA jen tehdy, pokud vlastní kapitál firmy nebude mít zápornou hodnotu
Jediný zájemce o České aerolinie (ČSA), společnost Unimex TVS, kromě toho, že za národního dopravce nabízí pouze miliardu korun, si klade řadu tvrdých podmínek, za nichž je ochotna transakci uzavřít. Nabízenou miliardu by ráda zaplatila ve čtyřech ročních splátkách tak, že posledních 250 milionů korun by stát obdržel až koncem srpna 2013. Avšak termín první splátky je také svázán s plněním dalších požadavků.
Podle informací týdeníku EURO firma Unimex prvních 250 milionů korun uhradí jen poté, co transakci schválí Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) – a pokud to bude nutné – i Evropská komise. Jenže tento proces může trvat zhruba půl roku a ztrátu, kterou do této doby ČSA vygeneruje, bude muset uhradit stát, protože další podmínkou Unimexu je, že aerolinky koupí pouze v případě, pokud vlastní kapitál společnosti nebude mít (podle českých účetních standardů) zápornou hodnotu. Čím déle tedy budou ÚOHS a EK zkoumat transakci, tím více zaplatí stát. Hodnota vlastního kapitálu ČSA je – podle českých účetních standardů – v současnosti záporná (asi 700 milionů korun), a jelikož firma měsíčně generuje zhruba 200 milionů ztráty, za půl roku se vlastní kapitál může propadnout do minusu až ke dvěma miliardám. V tomto případě by stát – aby vyhověl podmínce Unimexu o nezáporném vlastním kapitálu – musel kapitalizovat větší část dvouapůlmiliardového úvěru od státní firmy Osinek, kterou si vzaly ČSA letos na jaře.
Unimex ale má i další podmínky. Požaduje například, aby splatnost úvěru od Osinku byla prodloužena do konce listopadu 2013 a aby byla zajištěna pouze zástavním právem hlavní budovy ČSA na ruzyňském letišti. V zásadě se jedná o požadavek, aby stát sundal zástavu ze všech ostatních nemovitostí ČSA, kterými firma za úvěr Osinku ručila. Jediný zájemce také chce, aby všechny nájemní smlouvy na obchody na letišti v Ruzyni byly prodlouženy minimálně do konce roku 2015.
Rovněž následující podmínky, na nichž Unimex trvá, jsou tvrdé, možná i drzé, ale vzhledem k nepředvídatelné situaci v ČSA se jim nelze divit. Jediný zájemce by rád eliminoval rizika, jež se po převzetí aerolinek mohou objevit. Vláda Jana Fischera bude muset velice dobře zvážit, zda takový byznys s Unimexem může být pro stát výhodný. Jediný, kdo má jasno v tom, co udělat s ČSA, je expremiér a předseda ODS Mirek Topolánek. Jak řekl v rozhovoru pro Lidové noviny, pro něj je prodej ČSA klíčový. „Existují v zásadě jen tři možnosti. Já se přikláním k možnosti po zveřejnění nabídky, která je o půl miliardy vyšší, než jsem čekal, prodat to Unimexu. Myslím, že ten podnik (ČSA – pozn. red.) je standardní cestou nezachranitelný. Od dob Jaroslava Tvrdíka jede z kopce a žije jen z prodeje vlastního majetku, jinak by už byl dávno pod vodou. Druhá a daleko horší možnost je, že by to koupilo Letiště Praha. A třetí varianta je konkurz. Ale tohle rozhodnutí musí udělat vláda,“ říká Topolánek. U něj jme si už ale zvykli, že celkem rychle mění svá prohlášení…
ZAJISTIT HOTOVOST
Minulý týden dozorčí rada ČSA potvrdila návrh vedení firmy na zajištění dostatečné hotovosti pro nadcházející zimní sezonu. Budou-li realizovány v plné šíři, jejich celkový přínos do hotovostních toků může podle prezidenta ČSA Radomíra Lašáka v horizontu půl roku až devíti měsíců dosáhnout 3,5 až pěti miliard korun. Jedná se o zajištění externích zdrojových linek (nové provozní úvěry, půjčky bank a případný kapitálový vstup Letiště Praha). Připravuje se prodej pěti letadel Boeing 737. Investiční banka UniCredit CAIB, která za dobrou cenu pomohla nedávno ČSA zbavit se cargo terminálu a cateringu, již dokonce hledá kupce pro samostatnou obchodní jednotku duty free. Odhaduje se, že za duty free obchody by mohly ČSA do konce roku získat minimálně půl miliardy korun. Rovněž se plánuje outsourcing datových center, společný podnik pozemního handlingu s Letištěm Praha a joint venture výcvikového střediska.
Už 13. října se sejde nová dozorčí rada ČSA za přítomnosti ministra financí Eduarda Janoty a ministra dopravy Gustáva Slamečky, aby schválila další restrukturalizační kroky. Očekává se i dohoda s odbory o razantním snížení mezd zejména pilotů a letušek, jež by přinesla úspory v řádech stamilionů korun.