Nejvíce se prodávají lyžařské sety s namontovaným vázánímLyžařská sezona končí, obchodníci mají poslední možnost prodat své zboží.Klasický sjezdař se musí na horách cítit jako v horečnatém snu. Nejenže se okolo něho prohánějí mladíci, slečny i důstojní tatíci na snowboardech, ale i jeho milované lyže se zkracují.
Nejvíce se prodávají lyžařské sety s namontovaným vázáním
Lyžařská sezona končí, obchodníci mají poslední možnost prodat své zboží.
Klasický sjezdař se musí na horách cítit jako v horečnatém snu. Nejenže se okolo něho prohánějí mladíci, slečny i důstojní tatíci na snowboardech, ale i jeho milované lyže se zkracují. A navíc se jim už neříká lyže, ale padají názvy jako shorts, bigfoots, firngleiters a mnohé další. Trh se totiž od carvingové revoluce před deseti lety posunul zase o notný kus dál.
Obchodní sezona končí
Pro obchodníky znamená přelom února a března poslední možnost prodat své zboží, a tak začala druhá vlna zlevňování. První snižování cen mají za sebou už těsně po Vánocích. Z obchodů definitivně zmizely rovné lyže klasických tvarů a pomalu opouštějí už i skibazary. Například v pražské servisně-bazarové síti Funsport jsou letos rovné lyže k mání zadarmo, jinde za hubičku. Od loňska jsou za svým zenitem i lyže, které vypadají jako lopaty. Tak zvané extrémní nebo funcarvingové modely s délkou okolo sto třiceti až sto čtyřiceti centimetrů a velmi širokými patkami i špičkami se totiž staly specializovaným náčiním pro úzkou skupinu akrobatů na sněhu. Jejich vývoj došel tak daleko, že se na nich už nedá dělat skoro nic jiného, než řezat jednu ostrou zatáčku za druhou. To sice umějí báječně, ale široká veřejnost chce univerzální lyže pro pohodlnou jízdu. Proto funcarvingy zmizely v propadlišti lyžařských dějin a najdou se jen v katalozích několika výrobců lyží. Za ně ovšem nastoupila náhrada v podobě slalomek. Sto padesát až sto šedesát centimetrů dlouhé lyže přesně pasují na současné sjezdové tratě - tvrdé, široké a pečlivě upravované. Jsou ostré (ačkoliv ne tak jedovaté jako jejich předobrazy na nohou sourozenců Kosteličových), rychlé (do modelů pro obří slalom Hermanna Mayera mají ovšem hodně daleko) a výborně točí (na smyk ala Ingemar Stenmark ovšem zapomeňte a jeďte jen po hraně). Slalomkám se víceméně snaží přiblížit i většina ostatních kategorií sjezdovek, ať si říkají třeba crosscarver nebo allroundcarver a chtějí zvládnout veškerý terén, easycarver pro začátečníky či racingcarver, zaměřené na velmi zdatné lyžaře.
Co se prodává nejlépe
„Mezi levnějšími modely letos jednoznačně převažují lyže kategorie allround, u dražších slalom,“ uvádí Lukáš Princ z renomovaného obchodu, bazaru a zároveň servisu Skiservis Radotín. „Nejvíce jsme zatím prodali setů lyží s namontovaným vázáním v cenách mezi deseti a dvanácti tisíci korun. Princova slova potvrzuje jeho konkurent z internetového lyžařského obchodu Superlyže Martin Salva: „Nejprodávanější jsou univerzální lyže nižší třídy v cenové hladině mezi deseti a patnácti tisíci korunami. Dříve oblíbené funcarvery již téměř nikdo nechce.“ Lyžařské firmy si hodně slibovaly od velmi krátkých lyží. Ačkoliv se nekoná jejich boom, jsou na svazích vidět stále častěji. Specialitou jsou lyže do snowparků, na skákání a ježdění v U-rampě. Naopak velkou popularitu v Česku získaly kraťounké bigfooty. Jízda na nich připomíná kolečkové nebo ledové bruslení, nejsou potřeba hůlky a vázání nemusí být bezpečnostní. Prostě ideální náčiní pro dospívající začátečníky a pro sportovce z jiných oborů, než je lyžování. Ostatních sjezdových lyží se prodá v Česku pomálu. Mezi nimi vedou lyže pro alpskou turistiku a skialpinizmus. K nim je potřeba ještě speciální vázání, které lze přepínat pro režim chůze a sjezd, a stoupací pásy, které se pro chůzi do kopce nalepují na skluznici a slouží podobně jako stoupací vosky na běžkách. „Nejvíce párů prodáme přes bazar,“ říká majitel sportovního obchodu sítě Hudysport Dušan Stuchlík, který se specializuje na nové i použité skialpinistické vybavení. „V tuzemsku je skitouring především sport vysokoškoláků, kteří mají hluboko do kapsy. V zahraničí je to však populární jako u nás běžky a široké vrstvy lidí jsou schopny utratit hodně peněz.“
Prodejci si hodně slibují od výprodejů
Ačkoliv nejvíce lyží se prodá před Vánoci, prodávají se stále. „Vzhledem k dobrým sněhovým podmínkám v druhé polovině zimní sezony a výprodejům lze očekávat, že se prodá ještě značné množství lyží,“ je přesvědčen Lukáš Princ z radotínského Skiservisu. S ním nepřímo nesouhlasí internetový obchodník Martin Salva: „Dvacátého února je datum, kdy zimní sezona pozvolna končí, a tedy i obraty v lyžích se neustále snižují.“
Jaká bude příští zima
Lukáš Princ si troufá po mnohaleté zkušenosti v oboru odhadnout příští sezonu: „Neočekáváme pokles, ani výraznější nárůst poptávky, stále budou dominovat univerzální lyže nazývané allroundcarver nebo allmountain.“ Ve shodě s trendem prodeje v hypermarketech prý budou převažovat sety lyží s vázáním připravené přímo výrobci.
Výborné lyže z Moravy za slušnou cenu
Nemáte-li peněz na rozhazování, ale přesto chcete dobré lyže, máme pro vás tip. Moravský Sporten, dříve Artis, začal konečně vyrábět sjezdové lyže světových parametrů. Zatím svojí kvalitou konkuruje zavedeným značkám především mezi krátkými a superkrátkými lyžemi. Jeho model S-line (138 cm) nejprve vyhrál nezávislý test, který pořádal deník MF DNES, a poté stejný model dostal pětihvězdičkové hodnocení v největším evropském lyžařském testu pořádaném německým SkiMagazinem. Výborné hodnocení získaly i Carvo (160 cm) a MagicBlade (99 cm). „Sporteny dokázaly, co zasvěcení už delší dobu věděli: jsou na špičkové světové úrovni,“ říká sportovec Ivan Sosna, který se jako zkušební lyžař obou testů zúčastnil. „Díky své příznivé ceně poskytují jedinečný poměr cena/výkon.“ Vývoj má ovšem své pozadí. Sporten totiž vyráběl a dodnes vyrábí mnoho běžek i sjezdovek pro renomované firmy pod jejich značkami. Na veřejnost pronikla kupříkladu jména Rossignol, Fischer či Madshus. Některé firmy však stačily během pár let přesunout výrobu z Nového Města na Moravě ještě dál na východ do pobaltských republik. Sporten se pro ně stal jednoduše drahý. Sporteny S-line za 2867 korun jsou vhodné pro zkušené lyžařky a lyžaře, kteří umějí vychutnat ostře řezané oblouky. Carvo stojí podle délky dva a půl až tři a půl tisíce korun a hodí se především na rekreační sjíždění. „Čím kratší, tím lepší,“ znělo u tohoto modelu doporučení většiny testujících lyžařů. Kraťoučké MagicBlade za 3288 korun slouží spíše na vybláznění se v partě nebo jako lyže pro sportovně založené zájemce, kteří mají zkušenosti z jiných sportů, ale na sněhu stojí poprvé. Dá se na nich totiž jezdit i bez hůlek. Nedovolí sice žádnou rychlou jízdu, ale zvládnou všechny možné skoky, triky a otočky. Srovnatelné lyže známějších značek stojí dvakrát až třikrát tolik. Co lze ovšem většině sjezdových Sportenů vytknout, je design. Při nákupu se tedy musíte oprostit od jejich trochu pouťově laciného vzhledu.
Slovníček krátkých lyží
funcarver - délka 140 až 160 cm ještě zaručuje normální jízdu po sjezdovce, ale díky hlubokému vykrojení jsou lyže určené pro krájení ostrých oblouků s velkými náklony. Pod touto hranicí se jedná o speciální náčiní pro carvingové závody.
shorts - souhrnné označení pro lyže o délce 100-140 cm. Používají se především do snowparků, jejichž umělé překážky byly dosud doménou snowboardistů. Na rekreační sjezdovkové sjíždění jsou málo stabilní.
skiboards - široké lyžičky kratší než jeden metr jsou vhodné především pro začátečníky, kteří nechtějí procházet dlouhým kurzem jízdy na normálních lyžích, ale hned se chtějí vozit z kopce. Speciály pro jízdu v U-rampě se nazývají twintip, airstyle nebo airslope.
bigfoots - lyže, které o mnoho nepřesahují velikost nohy. Slouží především ke hraní na krátkých, ale dobře upravených svazích. Není potřeba hůlek ani bezpečnostního vázání, zatáčky se na nich vykrajují velmi snadno a pohyb připomíná klasické bruslení nebo asfaltový inline.
firngleiters - v německy mluvících zemích se tak označují speciální široké a krátké lyžičky na letní sníh pro horské turisty a horolezce.
Výrobci se předhánějí, kdo nabídne specializovanější lyže.
ILUSTRAČNÍ FOTO: ARCHIV