Úřad pro ochranu hospodářskésoutěže (ÚOHS) nesouhlasí se snahou vrátit České poště monopol nadoručování reklamní pošty, takzvaného direct mailu.
Službu nyníposkytuje zákazníkům i firma Mediaservis, která má méně neždesetinový podíl na českém trhu. „Remonopolizace je omezenímtvořícího se konkurenčního prostředí a je proti hlavním cílůmsoutěžní ochrany,“ řekl dnes ČTK předseda ÚOHS Josef Bednář.
Česká pošta má podle něj na trhu doručování adresné reklamnípošty téměř monopolní postavení a konkurence má zajistitpřijatelnou cenu i kvalitu pro spotřebitele. „Zákazníci tak zadanou službu nebudou platit více, než je třeba,“ míní šéf ÚOHS.Podle sobotních informací Mladé fronty Dnes čeká příslušná novelapoštovního zákona na poslední projednávání ve sněmovně a poslancijiž ve věci schválili návrh svých kolegů Jaromíra Schlinga aJosefa Hojdara (oba ČSSD).
„Úřad nemůže souhlasit s remonopolizací a zpětnou regulací,“zdůraznil Bednář. Nynější výhradní služby poskytované Českoupoštou by proto již neměly být rozšiřovány. Tento názor je vsouladu s Evropskou unií, která považuje trh direct mailingu zaotevřený pro všechny firmy.
Mluvčí České pošty Ladislav Vančura v tisku uvedl, že podnikse liberalizaci trhu nebrání. Obává se ale, že konkurenti vstoupíjen na lukrativní místa pro doručování, tedy velká města. Platnálegislativa přitom podle něj postrádá jasnou definici vyhrazenéoblasti, tedy monopolu a existují jisté nesrovnalosti ohlednězávazků v univerzální službě.
Údaje o relevantním trhu se podle médií mírně liší. ZatímcoMF Dnes uvádí, že firmy ročně utratí za reklamní zásilky zhruba850 milionů Kč, Deníky Bohemia se zmiňují už o jedné miliardě Kč.Tato čísla však mluvčí České pošty označil za nesmyslná s tím, žepošta do zásilek nenahlíží a neví tedy, zda doručuje direct mail.Jednatel Mediaservisu Michal Koliandr prohlásil, že firma získáváročně na trhu asi 50 milionů Kč a do infrastruktury investovalajiž stovky milionů korun.
Podle názoru ÚOHS lze očekávat další postupné otevírání trhupoštovních služeb. Platná směrnice EU ukládá Evropské komisi, abyvypracovala studii o plné liberalizaci služeb pošty od roku 2009.Evropské země přitom postupují různě, například Finsko, Švédsko aEstonsko nemají žádnou oblast služeb vyhrazenu pro jedinou firmu.