EVROPSKÉ DOTACE Ministerstva na poslední chvíli vymýšlejí plány, jak utratit přebývající evropské dotace.
Resort životního prostředí odsouhlasil projekty za tři miliardy korun, doprava si vzala sousto ještě desetkrát větší.
Klíč je jednoduchý – co nejrychleji utratit nabízené dotace v co nejjednodušších projektech, u nichž navíc nehrozí riziko, že skončí nezdarem. To přiznávají mimo záznam i ti, kteří směřování dotací plánují. Základní podmínkou je co nejmenší kolize se životním prostředím a co nejmenší možné papírování.
Celkem 32 miliard korun tak vláda schválila poslat na opravy chátrajících nádražních budov, nákup nových vlaků nebo opravy silnic. Nakupovat se ale budou i stroje na úklid a údržbu silnic, významné částky půjdou i na stavbu plotů podél dálnic.
Beze slev, kterých se v poslední době ve výběrových řízeních na dopravní stavby daří dosáhnout, má úřad Antonína Prachaře (ANO) připravené projekty v hodnotě 95 procent celkové částky operačního programu.
V té je započtena desetiprocentní plošná korekce, tedy pokuta za předražování zakázek o nepovolené vícepráce, již Česku v roce 2012 uložila Evropská komise. Podmínkou teď bude projekty co nejrychleji dotáhnout. Zatím to totiž vypadá na utracení jen čtyř pětin nabízených dotací na dopravu.
Miliardy potřebuje utratit i resort životního prostředí. Více než tři miliardy půjdou na zlepšování vodohospodářské infrastruktury a snižování rizika povodní, na zlepšování kvality ovzduší a omezování emisí nebo také na lepší nakládání s odpady a odstraňování starých ekologických zátěží.