Menu Zavřít

Úředně zakázaná láska

18. 7. 2003
Autor: Euro.cz

Šance aerolinek ve státních rukách jsou mizivé

Napoleon prý ve vyhnanství na Elbě prohlásil, že nic se neutají kromě pravdy. Údajný výrok klasika ilustruje příběh nepovedené fúze Českých aerolinií s jejich menším konkurentem, firmou Travel Service. Příčiny krachu projektu obestírá tajemno a fámy, Prahou letí tři verze příběhu. Manažeři ČSA tvrdí, že to byli oni sami, kdo zavrhl myšlenku na spojení dvou největších aerolinek v zemi. „Po zvážení všech aspektů nepředložilo vedení návrh fúze ani do představenstva společnosti,“ tvrdí mluvčí Dan Plovajko.
Ministr dopravy Milan Šimonovský ale říká něco jiného: „Dle mých informací byl projekt předložen představenstvu a byl zamítnut z důvodů právě probíhajícího vyjednávaní s odbory,“ řekl gestor letecké dopravy na nedávné snídani s novináři. Je tu ovšem ještě verze další, jak praví jiní klasici. Zdroj blízký projektu uvádí, že akci zamítlo bez udání důvodu ministerstvo financí. „Prezidenta ČSA Kůlu si pozval na kobereček náměstek ministra Eduard Janota a fúzi mu zakázal“, zní tato varianta.
A čas dává za pravdu právě třetí verzi, ukázalo se totiž, že náměstek Janota skutečně dokument posuzoval. „Bylo to v rámci jednání dozorčí rady Českých aerolinií, nic jsme ale nezakázali, jen jsme nechtěli akci v rychlosti schvalovat bez bližšího prostudování materiálů,“ vzkázal minulý týden Eduard Janota týdeníku EURO přes mluvčího Jaroslava Dědiče. Tak se tedy alespoň vyjasnilo, že stát do hry opravdu vstoupil a projekt minimálně dočasně zastavil.
Zbývá vyjasnit proč. Výmluva na nedostatek času vyznívá trochu alibisticky. Ekonomické důvody k neschválení fúze zřejmě nevedly. „Myslím, že výhodnost spojení obou aerolinek je zřejmá. ČSA by získaly zpět charterové lety, Travel Service přístup k cateringu silnějšího partnera,“ říká ministr Šimonovský. Kromě toho je jasné, že by obě firmy mohly společně lépe konkurovat narůstající konkurenci takzvaných nízkonákladových aerolinek. Pak už ovšem zbývají jen tlaky vlivných lobbistů, kterým by spojení aerolinek mohlo udělat škrt přes rozpočet. Fúze by se nemusela líbit například evropskému konsorciu Airbus, které ČSA dodává velká letadla. Se sedmi boeingy Travel Service by se totiž u českého národního dopravce posílila pozice úhlavního amerického konkurenta Airbusu, a to by v budoucnu mohlo vést k úplnému vystrnadění evropských tryskáčů z flotily.
Akci musel nést nelibě také Václav Fischer, který je pro změnu hlavním konkurentem Travel Service. I když je to sólista v politice i byznysu (svými letadly převáží hlavně klienty vlastní cestovní kanceláře), jeho motivy i vliv na úředníky nelze podceňovat.
Jsou tu také mocné odbory uvnitř ČSA, kterým by se rozhodně aliance s efektivnější soukromou firmou nezamlouvala. Stačí se podívat na počty pilotů v obou společnostech. České aerolinie mají 29 letadel, se kterými létá ne méně než 360 pilotů. Travel Service vlastní sedm strojů, za jejichž kniply sedává 55 pilotů. Státní podnik tedy zaměstnává více než dvanáct pilotů na jedno letadlo, zatímco soukromníci necelých osm. Zvyšování efektivity, které by po fúzi zákonitě přišlo, by tedy vedlo k propouštění pilotů. Naštěstí pro gážisty mají odbory v tomto státě velmi dlouhé ruce.
A je ještě další možnost. Spolumajitel Travel Service, společnost Unimex Jiřího Šimáně, se podílí na privatizaci ruzyňského letiště. Její zamýšlený průnik do ČSA mohl způsobit, že už toho bylo na státní úředníky prostě příliš.
Ať už byly motivy jakékoli, kauza ukázala, že aerolinky ve státních rukou mají jen malou možnost strategického manévru, který by jim zajistil lepší pozici v houstnoucí evropské konkurenci. Každý úředník může mávnutím ruky zhatit záměry manažerů, kteří jsou jen hračkou v rukou byrokratické mašinérie. Privatizace ČSA bude nezbytná, protože bez fúzí a velkých kapitálových investic je dnes osamocený hráč na spojeném trhu odsouzen k záhubě. Milan Šimonovský se nechal minulý týden slyšet, že by České aerolinie mohly být privatizovány do tří let. Tři roky se ale dnes v letecké dopravě rovnají nekonečnu. Má-li si podnik udržet konkurenceschopnost, musí se s privatizací začít ihned.

  • Našli jste v článku chybu?