Portál veřejné správy
PRAHA (zao) - Portál veřejné správy (portal.gov.cz) začíná po dvou letech existence plnit jednu ze svých hlavních funkcí. Kromě souhrnu informací, týkajících se hlavně občanských záležitostí, jako jsou například svatby, nabízí i takzvanou transakční část. V té dochází k výměně dat mezi občany, organizacemi a státní správou. Přínosem je zejména bezpečné vzájemné propojení různých úřadů a občanů, kteří se všemi mohou komunikovat pod jediným jménem a heslem.
První služba tohoto typu, dostupná od ledna letošního roku, je od počátku hojně využívaná. Jedná se o formuláře evidenčních listů důchodového pojištění, jež je možno podávat v elektronické podobě. Na konci srpna bylo na Portálu veřejné správy zaevidováno třicet devět tisíc organizací a prošlo přes něj více než čtyři miliony evidenčních listů. Přes polovinu z nich Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) akceptovala. Ministerstvo informatiky vypočítalo, že zjednodušení komunikace s ČSSZ přineslo úspory ve výši přibližně šedesáti milionů korun, z toho padesát milionů na straně správy a deset milionů na straně organizací. Úspory se týkají především nákladů na tisk, balení a poštovné.
Druhá služba, funkční od poloviny letošního roku, umožňuje organizacím přihlášení a odhlášení zaměstnanců k nemocenskému pojištění. Ke stejnému datu jako u evidenčních listů bylo přes portál podáno více než dva miliony těchto formulářů.
Ministerstvo informatiky se snaží portál dále rozvíjet. V průběhu roku připojilo k transakční části úřad vlády a Krajský úřad Středočeského kraje. Zde se však jedná pouze o možnost přímé výměny dat mezi institucemi. V blízké budoucnosti chtějí ministerští úředníci do systému integrovat také daňovou správu a elektronické daňové přiznání.