Menu Zavřít

Úřednické manévry

9. 9. 2005
Autor: Euro.cz

Magistrát hlavního města Prahy

PRAHA (hat) - Už několik let se mluví o tom, že rozmístění úředníků pražského magistrátu není ideální. Přibližně 1900 zaměstnanců je rozstrkáno po celé Praze. Některé odbory sídlí na Jarově, jiné třeba na Pankráci. Dlouho se mluví i o plánech magistrátu na koupi velké administrativní budovy, do níž by se úředníci sestěhovali. Od neúspěšného pokusu o koupi budovy Merkurie přitom uběhly již čtyři roky. Plány na pořízení nového objektu bylo město nuceno přehodnotit. V současnosti se mu nedostává prostředků ani na plánovanou dostavbu metra, koupě nebo výstavba nové budovy by proto byla nelogická a navíc by magistrátu nepřidala na popularitě. Studie, kterou pro magistrát zpracovala společnost Cushman & Wakefield Healey & Baker, sestěhování úředníků na jedno místo jednoznačně doporučila. „Současný stav má jedinou výhodu, je ustálený a lidé jsou na něj zvyklí, jinak samé nevýhody,“ komentoval výsledky studie ředitel úřadu Martin Trnka. Město potřebuje zejména přestěhovat odbor dopravně správních agend z budovy Policie ČR v Kongresové ulici. Ta by ráda tyto prostory využívala pro vlastní potřebu. Proto se představitelé magistrátu rozhodli vyhlásit výběrové řízení na dlouhodobý pronájem vyhovující budovy s možností jeho následného odkupu. Pronájem by měl trvat 20 let, nájem za celé období by se měl pohybovat okolo 4,6 miliardy korun. Je ovšem otázkou, jestli se podaří nalézt vhodný objekt. Město potřebuje do nové budovy přestěhovat zhruba 1200 úředníků, další podmínkou je blízkost hlavních uzlů MHD a zároveň i hlavní budovy magistrátu. Tím se okruh vhodných lokalit v podstatě zužuje do okolí trojúhelníku vymezeného přestupními stanicemi metra. Trnka odhaduje, že v konečném součtu by stěhování nemělo městskou kasu nic stát. Náklady na pronájem budou zčásti financovány pronájmem či prodejem uprázdněných objektů. Většina budov, v nichž úředníci sídlí, je majetkem města. Jsou mezi nimi i lukrativní objekty, jako je Kafkův dům v těsném sousedství Staroměstského náměstí, kde sídlí odbor informatiky. O tom, které uprázdněné domy budou prodány a které pouze pronajaty, se má rozhodovat později. Další prostředky by měl magistrát ušetřit na provozních nákladech, například na telekomunikačních poplatcích nebo na čerpání pohonných hmot.
Ekonomická návratnost celé akce se bude přesněji kalkulovat, až se sejdou nabídky. Zatím je v ní příliš mnoho „jestli“. Pokud to ale všechno vyjde, budou se úředníci stěhovat již během příštích prázdnin.

  • Našli jste v článku chybu?