LEXUS RX 400H Hybridním pohonům, které kombinují elektromotor a klasický benzinový motor, patří budoucnost. Druhým zástupcem tohoto pohonu na českém trhu je po Toyotě Prius další zástupce stejného japonského koncernu -model Lexus RX 400h.
LEXUS RX 400H Hybridním pohonům, které kombinují elektromotor a klasický benzinový motor, patří budoucnost. Druhým zástupcem tohoto pohonu na českém trhu je po Toyotě Prius další zástupce stejného japonského koncernu -model Lexus RX 400h.
Novému Lexusu patří hned při jeho premiéře jedno prvenství - jedná se o první automobil kategorie SUV, který má pod kapotou výkonný hybridní pohon. Jeho základem je zážehový šestiválec o objemu 3,3 litru, kterému pomáhá dvojice elektromotorů - jeden vpředu, druhý vzadu. Celý motor pak dává výkon 200 kilowattů. A to všechno při spotřebě, která v tomto segmentu motorových vozidel a při takovém objemu motoru bere dech - kombinovaná spotřeba se pohybuje na úrovni 8,1 litru na 100 km.
JAK TO FUNGUJE Jelikož hybridní pohonné jednotky zatím nepatří k běžným záležitostem, je na místě popsat si jak model funguje. Při rozjezdu a jízdě malou rychlostí používá pouze elektromotor. V okamžiku další akcelerace se spustí i benzinový motor, elektromotor i nadále pohání zejména generátor a podílí se na plynulém zrychlení jízdy vozu. Při zpomalování se elektromotor přemění na generátor, kinetickou energii mění na elektrickou a ukládá ji v bateriích. Během zastavování automobilu se spalovací motor samočinně vypne a další rozjezd se děje opět za pomoci výhradně elektromotoru. Koordinaci obou pohonů řídí počítač. Výsledkem hybridního pohonu je omezení energetických ztrát například při stání, nižší spotřeba paliva aminimální emise. Hybridní Lexus se může pyšnit nejen neobvyklým pohonem, pod jeho kapotou se totiž skrývá řada asistenčních pomůcek typu integrovaného systému jízdní stability VDIM či elektronicky ovládané brzdové soustavy ECB. Další prvky aktivní bezpečnosti tvoří již zmíněná soustava ECB či brzdový asistent a adaptivní světlomety. O pasivní bezpečnost posádky vozu se stará hned osm airbagů. PODOBNOST S RX 300 SE NEZAPŘE Samotný vzhled modelu RX 400h vychází z podoby předchozího typu RX 300, disponuje pouze několika spíše drobnějšími změnami. Jiná je maska chladiče, liší se rovněž například podoba světlometů. Ani interiér se příliš neliší od předchozího modelu. K dispozici pro příjemnou jízdu je klimatizace, audiosoustava, přehledný panel s přístroji i navigační systém. Ten však nenabízejí všechny stupně výbavy nového Lexusu. Ten bude k dostání v celkem šesti stupních výbavy. Nejluxusnější výbava obsáhne mimo jiné i parkovacího asistenta nebo elektricky ovládané střešní okno. SYSTÉM VDIM Jde o tři protiskluzové a stabilizační programy. Hlavním úkolem systému je udržet vůz za jakýchkoliv podmínek pokud možno v ideální stopě. TECHNICKÉ ÚDAJE | Objem motoru | 3311 ccm|
celkový výkon: | 200 kW |
nejvyšší rychlost: | 200 km/hod |
průměrná spotřeba: | 8,1 l/100 km |
cena: | od 1 700 000 Kč |