Glosa Šetření je jako mor. Všeobecná snaha osekat náklady, kterou odstartovala hospodářská krize, má mimo jiné nemalý podíl na leteckém neštěstí, kdy nejspíš ukrajinští separatisté sestřelili letoun malajsijských aerolinií s více než 300 lidmi na palubě.
Mezinárodní letecké asociace již v dubnu varovaly, že není příliš bezpečné létat přes území východní Ukrajiny, kde se odehrávají boje mezi ukrajinskou armádou a separatisty. Výstrahy nikdo nedbal a důvod je zřejmý. Náklady. Jiná trasa by byla dražší a delší. „Malaysia Airlines, stejně jako ostatní, prostě používaly tuto trasu, protože byla kratší. To znamená méně paliva a peněz,“ řekl profesor Norman Shanks vyučující leteckou bezpečnost na Coventry University.
Jeho slova potvrzuje i pohled na populární server Flightradar24, kde byl letecký prostor nad Ukrajinou po leteckém neštěstí vyklizený velmi rychle. A je tomu tak dosud. Náklady navíc pro aerolinky nemusejí být tak velké. Dobře to dokumentuje i příklad ČSA, které musely odklonit celkem pět linek (Rostov na Donu, Tbilisi, Jerevan, Taškent a Almaty). Jedná se sice o 20 letů týdně, ale podle Daniela Šabíka z ČSA se linky při příznivém počasí na alternativní trase nemusejí prodražit vůbec, nebo jen nepatrně. Samozřejmě je v zájmu všech, aby krize na Ukrajině skončila co nejdříve. Z nepatrných vícenákladů se postupem času mohou stát likvidační položky.