Česká dcera stavebního koncernu Porr letos očekává významný růst tržeb v pozemním stavitelství
Rakouská stavební skupina Porr zažila vloni velmi dobrý rok - její celkové výkony činily téměř 3,5 miliardy eur, což znamená meziroční nárůst o 9,9 procenta.
Zároveň zisk před zdaněním vloni vzrostl o 11 procent a vlastní kapitál o téměř tři procentní body na hodnotu 18 procent. „Naše tempo růstu významně překračuje přírůstky dosahované v rakouském, ale i celoevropském stavebním průmyslu. I díky těmto dobrým výsledkům si můžeme dovolit navrhnout zvýšení dividendy o 50 procent,“ řekl týdeníku Euro člen představenstva společnosti Porr Austria Franz Scheibenecker. Významně k těmto výsledkům přispívá i tuzemská část koncernu. Celkový obrat české dcery Porr vloni dosáhl 3,5 miliardy korun a pozemní stavitelství z toho činilo 700 milionů korun, zbytek připadal na inženýrské stavitelství.
Porr přitom v Česku působí v posledních třech letech v nové struktuře - z původních dvou tuzemských dcer rakouského koncernu - společnosti Porr Česko a Pražské silniční a vodohospodářské stavby vznikla jediná společnost Porr. „Fúzi můžeme hodnotit velmi pozitivně. Vznikla tak totiž společnost pokrývající všechny segmenty stavebnictví. Zadavatelé nás díky tomu vnímají jako celistvější a větší firmu,“ vysvětluje Antonín Daňa, člen představenstva české dcery Porr.
Stabilita na silnicích a na kolejích A právě v oblasti inženýrského stavitelství, tedy ve výstavbě mostů, železnic a silnic, letos firma plánuje obdobné tržby jako vloni.
„Bohužel v tomto odvětví došlo ke zpoždění vypisování infrastrukturních projektů. Zatím se státu nedaří proinvestovat peníze, které má k dispozici. Nicméně věříme, že se tato situace změní, a proto počítáme, že náš obrat poroste a dojde i k dalšímu posílení našeho postavení na trhu,“ říká Daňa a dodává, že na tom, aby nárůst poptávky v oblasti inženýrského stavitelství zvládl, Porr systematicky pracuje. Firma například rozšiřuje svou síť výroben živičných směsí. „Zatím naše síť nepokrývá celé Česko, to chceme během dvou až tří let změnit tak, abychom mohli v každé části republiky používat vlastní materiál,“ popisuje plány Porru Daňa s tím, že Porr se chce více zaměřit na získávání velkých projektů v oblasti dálnic, železnic a vodohospodářských staveb.
Tuto strategii se již nyní daří Porru naplňovat - firma aktuálně ve sdružení se společností Colas CZ pracuje na rekonstrukci dvou úseků dálnice D1 o celkové délce 36 kilometrů, tedy 18 kilometrů v jednom směru. „Dále jsme se podíleli na výstavbě silničního okruhu kolem Prahy a také jsme pracovali na rekonstrukci a stavbách na dálnicích D1, D5, D11 i D47. Rovněž jsme stavěli obchvaty několika měst a obcí, namátkou jmenujme Chrudim či Líbeznice,“ doplňuje Daňa s tím, že kromě silničních staveb má Porr nemalé ambice i v oblasti železničního stavitelství. „Zde chceme být i ve spolupráci s naší rakouskou mateřskou společností na trhu více vidět. Porr patří totiž v Rakousku v této oblasti k firmám s nejlepším vybavením i know-how,“ doplňuje Daňa a dodává, že na úrovni subdodavatele se Porr v Česku již na železničních stavbách podílel.
„Namátkou jmenujme opravy železničních koridorů ve směru na Tábor nebo u Benešova u Prahy. Nyní ale chceme získávat celé projekty a stavět přímo pro Správu železniční dopravní cesty,“ dodává Daňa.
Růst v p ozemním stavitelství Zatímco v oblasti inženýrského stavitelství Porr plánuje utržit podobný objem prostředků jako vloni, naopak v pozemním stavitelství se nadechuje k velkému skoku. K výraznému nárůstu tržeb v pozemním stavitelství významně přispěje skutečnost, že Porr na konci loňského roku získal velkou zakázku na výstavbu luxusního bytového objektu v pražských Holešovicích pro investory Lighthouse Group a Daramis Group v hodnotě 825 milionů korun. „Na tomto projektu budeme pracovat až do roku 2017,“ vysvětluje člen představenstva českého Porru Štefan Havlík, který se ve firmě věnuje právě pozemnímu stavitelství.
A právě v oblasti pozemního stavitelství pro soukromé investory má Porr velkou zkušenost, historicky například v pozici generálního dodavatele stavěl velké kancelářské a obchodní projekty, jako jsou špičkové komplexy The Park, Galerie Harfa či DOCK V1 v Praze a Campus Science Park v Brně. Nedávno zase Porr dokončil velký kancelářský projekt The Green Line pro rakouského developera Karimpol na pražském Kačerově za 525 milionů korun.
V další expanzi ale nechce Porr spoléhat jen na velká centra, jako je Praha, České Budějovice nebo Brno, ale systematicky rozšiřuje své působení i do dalších měst. „Naše sesterská společnost, původní Pražské silniční a vodohospodářské stavby, měla celorepublikové pokrytí a my se snažíme této struktury závodů a kanceláří využít i pro celorepublikovou expanzi v oblasti pozemního stavitelství.
Kromě Prahy, Českých Budějovic a Brna tak již máme další kanceláře ve Frýdku-Místku, Ústí nad Labem, Jindřichově Hradci a plánujeme otevřít další pobočky v Hradci Králové a zřejmě i v Plzni a Táboře,“ vysvětluje Havlík s tím, že tato nová zastoupení pomohou Porru získávat více zakázek z regionů. Zároveň chce Porr stavět nejen pro soukromé investory, ale i pro stát. „Mělo by se jednat o rekonstrukce škol, památkových budov, nemocnic a dalších zdravotnických zařízení,“ dodává Havlík a poukazuje na první úspěchy v této oblasti. „Takto jsme například v uplynulých letech rekonstruovali stadion v Českém Krumlově, lázně v Třeboni a také postavili základní školu ve Strakonicích nebo pečovatelský dům v Havířově,“ uzavírá Havlík.
Slibný růst Výsledky skupiny Porr (v mil. ) 2012 2013 2014 Výkony 2891,0 3162,0 3475,0 Stav objednávek 3373,0 4398,0 4058,0 EBITDA 103,8 146,6 156,4 Zisk před zdaněním 53,8 80,9 81,7