Kolo z high-tech materiálů, které dokonale padne na míru jako precizně ušitý oblek slavného krejčího – to je ve zkratce business plán ryze české firmy Duratec.
I s přispěním Evropské unie teď firma navíc umí vyrábět kola na míru z jednosměrných uhlíkových vláken. Nikdo jiný na světě to nesvede.
Podnik, který dnes prodává kola po celém světě, začínal před dvaceti lety v garáži. Tam Milan Duchek experimentoval s přestavbami favoritů svých kamarádů na závodní kola. Vášeň pro individuální nastavení každého detailu Duratec provází do dneška. Přímo v centru Města Touškov, které je na mapě kousek od Plzně, funguje dílna, kde se vyvíjejí a vyrábějí špičková jízdní kola pro nadšené amatéry i vítěze olympijských her. „Za každým kolem vidíme konkrétního člověka,“ říká Kateřina Duchková, ředitelka společnosti Duratec.
Figurínu normoevropana u nás nehledejte
Kateřina Duchková přiznává, že vyrábět kola v centru Evropské unie je odvážné. „Na rozdíl od montérů kol, kteří spasují díly dovezené z Asie a jichž je naprostá většina, my naše kola opravdu vyrábíme úplně od základu.“
Milan Duchek, konstruktér, hlavní vývojář a jednatel firmy v jedné osobě dodává: „Stává se, že nám noví zákazníci uvěří teprve až potom, co je provedeme výrobou a ukážeme jim, že jejich kolo opravdu vznikne jen a jen u nás přímo podle jejich postavy. Figurínu normoevropana u nás nenajdete.“
Duratec totiž umí kolo namíru vyrobit – nejen sestavit. V praxi to znamená, že všechny úhly na rámu, jeho velikost, ale třeba i tuhost, jsou pokaždé originál. Když kupujete kolo v obchodě, rozměry rámu se už změnit nedají.
Technologie Formule 1
Duratec vyrábí jízdní kola obdobnou technologií, jakou vzniká závodní monopost Formule 1 nebo Boeing 787. V nabídce má rámy z hliníku, v kombinaci hliníkové slitiny a kompozitového materiálu a od března letošního roku bude i díky podpoře z EU nabízet jako jediný na světě i speciální celokarbonové rámy – monokoky.
Vývojové oddělení společnosti Duratec vyvinulo zcela novou technologii, která dostala jméno AFCF (Accurately fitted continous fiber). „Uhlíková vlákna jsou v cyklistice už celkem běžná záležitost. Všichni ostatní ovšem používají technologii, která jednotlivá vlákna překládá přes sebe. Výsledek pakmá podobnou strukturu jako třeba proutěný košík. My jednotlivé střihy kompozitního jednouhlíkového materiálu pečlivě rovnáme vedle sebe a výsledný díl je pak velmi tuhý, pevný a přitom lehký. Díky projektu podpořenému z evropského programu Potenciál a díky našim dlouhým zkušenostem s vývojem zpracování kompozitních materiálů jsme mohli odstartovat produkci prvních celokarbonových rámů s možností individuální geometrie. Konkurence z těchto materiálů nevyrábí a nemá potřebnou technologii, a to nám zajišťuje významné postavení na trhu,“ vysvětluje Petr Stančík, vedoucí vývoje projektu.
Duratec už takhle vyrobil první prototypy. Standardní produkci podle přání zákazníka plánují rozjet v březnu. První nápad využít uhlíková vlákna se podle Duchka objevil před čtyřmi pěti lety. Finální vývoj a práce na technologii nakonec zabraly přes dva roky.
Jednosměrný karbon
Použití jednosměrného karbonu znamená, že rámy jsou tužší a ještě lehčí oproti těm vyrobeným z vícesměrného uhlíku. Miliony dlouhých vláken se ohýbají i ve spojích a záhybech, takže odpadá nadbytečný materiál i tam, kde člověk na klasickém kole najde „housenku“ po svařování. Zatímco vícesměrné vlákno se poruší, Duratec zdůrazňuje, že s jejich technologií až 95 procent vláken prochází spoji trubek bez ostrého lomení a bez poškození struktury. Konkurenční rámy váží podle Stančíka kolem1200 gramů, rám z Duratecu vyvinutý s podporou Unie zůstává při stejných nebo lepších vlastnostech na 950 gramech.
Hliník vykoupila Čína
„Vývoj je samozřejmě jednou z nejnákladnějších součástí životního cyklu rámu, navíc ho komplikuje spousta netušených detailů,“ vypráví Petr Stančík. „Duratec do vývoje investuje dlouhodobě. Z kompozitů vyrábíme už pět let a budeme v tom i pokračovat. Před nástupem kompozitních materiálů byly pro výrobce cyklistických rámů stěžejní slitiny hliníku. Konkrétně pro nás to byla slitina 7020T6,“ říká Stančík. Ostatní výrobci kol podle něj používají spíše hliník 7005T6. „Drobný rozdíl v označení ale znamená velký rozdíl v poměru přísad. Složení ovlivňuje kvalitu, pevnost i životnost materiálu. Námi používaný 7020T6 stárnutímna své kvalitě neztrácí.“
Za nadlidský úkol považují vDuratecu často nákup materiálu potřebného pro vývoj. „Objednat dnes kvalitní hliník znamená zapsat se do jeden rok trvajícího pořadníku. Kvůli rychlé expanzi v Číně se totiž většina materiálu vykoupí tam. Navíc musíme odebrat vzhledem k naší produkci velké množství, protože jinak jsme pro dodavatele naprosto nezajímaví,“ pokračuje Stančík.
Jak porazit Tchaiwance
Každého zákazníka Duratecu, který chce jezdit na rámu postaveném dokonale na míru, čeká proměření na několika přístrojích. Trochu to připomíná seřizování vázání na lyžích – jen mnohem preciznější. Z posbíraných tělesných hodnot zákazníka pak Duratec zkonstruuje jedinečný výrobní výkres a nastaví výrobní technologie pro optimální geometrii rámu. Celý proces využívá expertní systém Bikefitting vyvinutý v Nizozemí. Vypracovala ho široká skupina lékařů, techniků, profesionálních cyklistů a dalších odborníků. Výsledkem je ergonomická poloha na kole s jasnou prioritou – zdravím.
„V srdci Evropské unie se v tomhle oboru dá konkurovat kvalitou a službami, cenou jen těžko. Proto si nás vybírají lidé, pro které je cyklistika vášeň a velký koníček,“ doplňuje Kateřina Duchková.
Na kolech z Duratecu jezdí lidé na celém světe. Hlavním trhem jecelá Evropa včetně zemí mimo EU. Na Duratecu ovšem jezdí i saudskoarabští šejkové, své obchodní zastoupení má tato česká firma v Austrálii, Spojených státech a mnoha dalších zemích.
Na nových trzích se Durate nejdříve zaměřuje na minoritní sporty nebo na specializovaná kola na míru lidem, kteří jsou daleko pod rozlišovací schopností velkých výrobců. To byl i případ basketbalistů americké NBA, které Duratec
vybavil vhodnými velikostně atypickými rámy na horskou cyklistiku.Postavu vysokou přes dvametry není jednoduché nasoukat na sériový rám, který je i v té největší velikosti normovaný na člověka do 198 centimetrů výšky.
Začínáme na menších
Malosériová produkce pro hrstku zájemců se velkým výrobcům příliš nevyplatí. Ne tak Duratecu. „Nejdřív se snažíme oslovit úzkou skupinu lidí, třeba hráče kolové nebo dráhové závodníky. Ti nám pak vytvářejí reference a díky nim se nám daří pronikat i do větších a slavnějších disciplín, jako je silniční a MTB cyklistika,“ vysvětluje Duchková. Na propagaci své značky na zahraničních trzích ostatně Duratecu v roce 2008 Evropská unie také přispěla z programu Marketing.
Další specialitou západočeské společnosti jsou tandemová kola. Kola pro dvojice, na kterých se mohou svézt i hendikepovaní lidé, kdy první jezdec-vodič ukazuje a vede cestu. V Duratecu je opět umí vyrobit namíru a díky tandemům dostali příležitost jezdit na kolech zrakově postižení lidé.
„Tandemových speciálů vyrobíme kolem stovky ročně. Na jejich produkci je pěkně vidět, jak se společno
st mění. Ještě před pár lety o ně nikde v Evropě nebyl moc zájem. Teprve teď už začíná být zcela běžné, pokud na tandemu jede člověk s vážnou vadou zraku. Nejvíce se tyto modely exportují do Nizozemí, Německa a do Polska. V řadě zemí Unie včetně Česka je navíc možné na jejich nákup získat dotaci jako přímou podporu handicapovaným sportovcům a spoluobčanům,“ říká Duchková.
Jako každá dobrá cyklistická značka iDuratec spolupracuje na vývoji se sportovci. Na kolech Duratecu jezdí kupříkladu několikanásobný vítěz paralympijských her Jiří Ježek.
Z garáže do světa
Vývojové centrum podpořené Evropskou unií přineslo Duratecu zcela nový způsob výroby jízdních kol, který nikdo jiný neovládá. Firma do založení Vývojového centra Duratec podpořeného z Operačního programu Podnikání a inovace programem Potenciál investovala devět milionů korun, přes pět milionů korun dostane díky Evropské unii zpět.
V Duratecu ročně vyrobí kolem tisíce závodních rámů a kol, v jeho dílně pracuje 14 lidí. „Jsme malá firma, ale díky tomu, že neustále investujeme do vývoje a snažíme se perfektně vyhovět našim zákazníkům, se na nás velké značky začínají dívat s obavami. Je to trochu legrační – v celém našem podniku je čtrnáct zaměstnanců. Ve srovnání s velkými konkurenčními značkami je počet všech našich pracovníků jen zlomkem lidí, které jinde najdete pouze ve vývoji,“ uzavírá Kateřina Duchková.