Vůz Suzuki Grand Vitara, který prošel na začátku loňského roku omlazovací kúrou, měl v Česku poměrně dobrý rok – rozhodlo se pro něj sto šestnáct zákazníků. K výhodám auta, které patří k zakladatelům kategorie sportovně užitkových vozů (SUV), patří robustní žebřinový rám, tuhá zadní náprava, přiřaditelný pohone přední nápravy (přímo za jízdy do rychlosti 100 km/h) a dvoustupňová terénní redukce. Grand Vitara se vyrábí jak v tří, tak pětidveřové verzi. U pětidveřové lze volit z nabídky dvou zážehových agregátů a jednoho vznětového. Sportovně založení řidiči ocení zejména vidlicový šestiválec 2,5 litru o výkonu 106 kilowattů, spořivé zaujme spíše turbodiesel 2.0 TDi.
Redakce týdeníku EURO otestovala právě turbodiesel umístěný pod kapotu pětidveřové karoserie. Stroj se skutečně vyznačoval nízkou spotřebou kolem sedmi litrů nafty na sto kilometrů jízdy a dobrým tahem ve vysokých otáčkách. Při rozjezdech a nízkootáčkových režimech však má motor s těžkým autem co dělat a řidič musí pořádně šlapat na plynový pedál. Při maximálním výkonu a pohonu zadní nápravy tato Grand Vitara vyvinula na silnici rychlost až 160 kilometrů v hodině.
Největší přednosti vozu se ukázaly v letošním těžkém zimním terénu. Stačilo přidat k pohonu zadních kol přední nápravu a řidič mohl i v horách zapomenout na řetězy. Velká kola s hrubým vzorkem ve spojení se „čtyřkou“ překonala všechny sněhové nástrahy. Škoda jen že diesel se hodně pomalu rozehřívá, a do kabiny tak začne proudit teplý vzduch až zhruba po čtvrthodině jízdy.
Suzuki Grand Vitara 2.0 TD
Motor: vznětový čtyřválec
Objem: dva litry
Výkon: 64 kilowattů
Převodovka: manuál, 5 stupňů
Pohon: zadní nebo obě nápravy
Prodalo se* 116 kusů
*model Vitara celkem, loňské prodeje