Aerolinie budou přepravovat ministry
PRAHA (il) - Skandální časté poruchy armádních letadel ruské výroby při cestách ústavních činitelů by se neměly opakovat. Dokud si armáda nekoupí nová letadla, budou politiky na delší cesty vozit České aerolinie (ČSA). Na tom se dohodli minulý týden prezident aerolinií Jaroslav Tvrdík a ministr obrany Karel Kühnl. S nasmlouvanými letadly ČSA budou cestovat prezident, premiér, ministři a větší státní delegace do března roku 2006, do té doby už armáda prý koupí jedno nové letadlo. O dohodě a o nákupu letadel ještě rozhodne vláda.
Pohár trpělivosti premiéra Jiřího Paroubka přetekl poté, co česká delegace vedená ministrem zahraničí Cyrilem Svobodou musela kvůli poruše před dvěma týdny nouzově přistát v africké Mauritánii. „Na nás (ČSA - pozn. red.) se obracel premiér, zda bychom uměli vypracovat alternativu. Tak jsme řekli ano,“ prohlásil Tvrdík, který pro tento účel nabízí nejmodernější letadla Airbus. „Pro dálkové tratě mimo Evropu nabídneme Airbus A-310 a na střední letadlo nové generace Airbus A 320,“ dodal prezident ČSA s tím, že odpovědnost za přepravu převezme komplexně jím řízená firma. Odmítl tím návrh armády, která si letadla chtěl od aerolinií jen půjčovat.
Pro ČSA by bylo představitelné i to, kdyby politiky přepravovaly nejen dočasně, ale i trvale, aby armáda vůbec nemusela kupovat letadla za několik miliard. Tato varianta však není reálná, ač pro ni jsou údajně někteří ministři i premiér. Nákup šesti letadel, podle informací týdeníku EURO zřejmě půjde o airbusy, zhruba za čtyři miliardy korun splatných za patnáct let však podporuje kromě jiných ministrů nejen Kühnl, ale i vrchní velitel ozbrojených sil prezident Václav Klaus, kterému - ač jinak nerad rozhazuje - zřejmě také leží na srdci, aby české armádní letectvo nezaniklo.
ČSA pomohou armádě nejen při pořízení nových letadel, ale jsou ochotny pro ně zajistit i jinak drahé služby, jako je logistika, výcvik, technický provoz včetně zálohování. Tím by stát při provozu vládní letky prý ušetřil i miliardu korun.