Agrotrade rodiny Tomanů po čaji asi prodá i zmrzliny Nanuk
O koupi Jemči Jemnice, jedničky domácího čajového trhu, jevily zájem čtyři firmy včetně jejích největších domácích konkurentů. Z akvizice se nakonec těší Indové, kteří usilovali o získání dalšího evropského trhu. Minulé úterý se potvrdily zprávy týdeníku EURO, že Jemču získá britská Tetley Group, která je součástí Tata Group, jednoho z největších indických konglomerátů působícího po celém světě, majoritně ovládaného podnikatelem Ratanem Tatou (EURO 18/2006). „Tetley nám učinila nabídku už na konci loňského roku. Její přístup se nám od počátku jevil jako seriózní a profesionální. Snad i proto, že jejími poradci byly tři renomované subjekty - Allen & Overy, Erste Corporate Finance a PricewaterhouseCoopers. Jednání byla místy tvrdá, ale myslím si, že s výsledkem mohou být obě strany spokojeny,“ uvedl v rozhovoru pro týdeník EURO Zdeněk Toman, generální ředitel a předseda představenstva společnosti Agrotrade, do jejíž skupiny Jemča doposud patřila.
Nejvíce, ale ne nejdráže.
Výsledná cena za Jemču nebyla zveřejněna, ale Toman hovoří o nabídce, kterou „nebylo možné odmítnout“. Firma Tetley kupovala veškerá „čajová“ aktiva, hmotné i nehmotné povahy, od společnosti Alima značková potravina, jež patří pod Agrotrade. Nabyvatelem majetku ovšem není přímo Tetley, ale nově založená akciová společnost Jemča, kterou Tetley ovládá. Jemča má dnes podle oficiálních údajů agentury AC Nielsen na českém trhu podíl zhruba 27 procent. V posledních letech si držela vedoucí postavení na trhu černých, zelených, ovocných i bylinných čajů, když soutěžila především s velkými nadnárodními hráči. Největšími konkurenty jsou značky Pickwick (patřící pod koncern Sara Lee-Douwe Egberts), Zlatý šálek (lokální značka z produkce Sara Lee-Douwe Egberts), německá Teekanne, Lipton (z produkce koncernu Unilever) a vedle toho privátní značky maloobchodních řetězců. Z hlediska průměrných maloobchodních cen ale konkurenti Jemču vesměs převyšují, domácí podnik si drží střední pozici těsně nad cenami privátních značek.
Prodají i Nanuk?
Pražská skupina Agrotrade, vlastněná rodinou Tomanů a Ivanem Kozlem, která podniká v oblasti zemědělství a potravinářství, v nedávné minulosti už prodala svou plemenářskou divizi. Ředitel Zdeněk Toman nevylučuje, že po Jemče může přijít ještě další podobná transakce. Podrobnosti však zatím nechce sdělovat. Neoficiální informace hovoří o tom, že se jedná o prodeji „zmrzlinového závodu“ Nanuk, který je na českém trhu silný především díky oblíbenému krému Míša, čelí ovšem stejně jako čaje Jemča silnému tlaku globálních hráčů - Unilever (značka Algida), Nestlé (Schöller) a Nowaco (Prima).
Toman odmítá, že by byly k prodejům nuceni nepříznivou finanční situací. „To určitě ne. Chceme si tímto vytvořit finanční rezervy pro investice do dalších oblastí. Zatím se rozhlížíme. Rádi bychom ale učinili nějakou akvizici v oblasti chlazeného rychloobrátkového zboží, vyráběného výhradně z českých surovin. Chceme něco typicky českého, zaměřeného na tuzemský trh. Hledáme prostě další propojení na domácí zemědělství, kde bychom mohli fungovat jako významný lokální hráč. Pokud bychom nic takového nenašli, možná sami rozjedeme úplně novou výrobu,“ říká.
Tři nohy.
Agrotrade dnes stojí na třech nohách. První představuje firma Xaverov, zabývající se zpracováním drůbežího masa. Součástí Xaverova se k 1. květnu stal i Šumavský masokombinát Klatovy (došlo k fúzi), zpracovávající červené maso. Druhým pilířem je firma Xavergen, zahrnující líhně a výkrm drůbeže (kuřata a krůty). Třetím již zmíněná firma Alima značková potravina, v níž po odprodeji čajů Jemča ještě zůstala výroby hořčic, kečupů, majonéz, pomazánek a salátů pod značkou Boneco, dále mražených krémů Nanuk a mražených jídel, polévek a zeleninových směsí značky Ledo. „Prodej Jemči chod Alimy nijak neovlivní. Nyní bude fungovat jen ve dvou divizích - chlazené výrobky a mražené výrobky,“ říká Toman.
Loučení s čajovým byznysem bylo rychlé. Když se redaktoři týdeníku EURO minulou středu v centrále Agrotrade ptali po čaji, z produkce Jemči se už nenašel jediný sáček.