Vláda ustoupila Straně zelených a schválila celoroční zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne a po celou neděli.
Pokud příslušný zákon projde parlamentem, zvýší se i počet výjimek, na které se omezení vztahovat nebude. Podle odhadů to ročně způsobí škody za 8,5 miliardy korun.
Vláda minulý týden schválila celoroční zákaz jízdy kamionů v pátek odpoledne a prakticky po celou neděli. Novela zákona o silničním provozu, která však ještě musí projít parlamentem, má rovněž zvýšit počet výjimek, na něž se zákaz vztahovat nebude.
„Výjimku budou mít všichni ti, kdo ji logicky potřebují, ale nebude možné se skrývat pod různými »gumovými« kategoriemi,“ říká ministr životního prostředí Martin Bursík. Vyřazeny byly například výjimky pro „kurýrní služby“ či „nepřetržité provozy“, kam se dá podle ministra skrýt doprava prakticky čehokoli.
Výjimka však bude i nadále platit pro přepravu zboží podléhajícího zkáze, živých zvířat, humanitární pomoci, integrovaného záchranného systému i pro techniku potřebnou na stavbách a opravách silničních či železničních komunikací. Jednorázové výjimky budou zpoplatněny částkou podle druhu výjimky a délky jejího trvání. „Progresivní zpoplatnění motivuje přepravce, aby si požádali o výjimku opravdu pouze na dobu nezbytně nutnou,“ vysvětluje šéf Strany zelených.
Podnikatelům se však Bursíkův plán příliš nezamlouvá. „Je s podivem, že Bursík dál prosazuje návrh, který zhoršuje situaci firem i v době hrozící hospodářské krize. Navíc návrh, který není jakkoliv podložen odbornými studiemi o vlivu na bezpečnost a ekologii a nad nímž se pozastavuje i Evropská komise,“ podotýká mluvčí Česmadu Martin Felix.
S návrhem nesouhlasí ani Hospodářská komora ČR. Podle jejího prezidenta Petra Kužela se bezprostředně negativně dotkne dopravních firem i těch, které jsou na nich závislé. Vzniklé škody odhadl na 8,5 miliardy korun ročně. „Vláda by se namísto omezení jízd kamionů měla spíše věnovat stavu českých silnic, zejména situaci na D1. Je skoro drzost vybírat od podnikatelů peníze za použití komunikace, po které se dnes jezdí skoro pomaleji než po okresních silnicích,“ dodává Kužel.
Podle dopravců má však v parlamentu větší šanci návrh Bursíkovy stranické rivalky Věry Jakubkové, který jízdu nezakazuje, zvyšuje však v pátek sazby mýtného. Ten je pro dopravce přijatelnější.